• Anonym (---)

Förstoppning en vecka efter öppen buk-operation

Jag gjorde en öppen bukoperation i livmodern för knappt en månad sedan (opererade bort ett stort myom inuti livmodern). Ca en vecka efter operationen drabbades jag av svår förstoppning och känner det än idag. Alltså den första veckan efter operationen så bajsade jag flera gånger utan problem och därför blir jag bekymrad över att detta problem dykt upp ca en vecka efter op.

Jag är rädd att det kan bero på sammanväxningar, det kan uppstå ett par dagar efter kirurgi (även långt senare), och jag har läst att det är en av riskerna vid operationer i buken och att det kan ge problem med förstoppning. Kan inte låta bli att oro mig.

Det ska tilläggas att jag lever på exakt samma sätt efter operationen som före. Ingen som helst skillnad.

Vad tror ni att det här beror på?

Berätta gärna om era kunskaper och/eller erfarenheter kring förstoppning relaterat till kirurgi. Det vore värdefullt för mig.
  • Svar på tråden Förstoppning en vecka efter öppen buk-operation
  • Anonym (.)

Var det en laparoskopi eller en hysteroskopi du gjorde?

• Pierott

Snälla, varför kontaktar du inte ansvarig läkare eller sköterska med alla dina funderingar istället för att skapa spaltmeter med trådar här?

Antagligen har din oro för förblödning gjort dig hård i magen då kroppen inte kunnat fungera ordentligt pga din hysteri.

Sluta googla.

• misil

Om dina smärtstillande mediciner du fått efter operationen innehåller opiater så kan det bero på detta,eftersom förstoppning är en relativt vanlig biverkning av dessa.

• Anonym (---)
    misil skrev 2020-07-22 15:52:05 följande:

Om dina smärtstillande mediciner du fått efter operationen innehåller opiater så kan det bero på detta,eftersom förstoppning är en relativt vanlig biverkning av dessa.

Jag har inte fått några från mottagningen eftersom jag redan äter opiater för annan åkomma. Det har jag gjort i många år. 
  • Anonym (---)
    Anonym (.) skrev 2020-07-22 15:34:56 följande:

Var det en laparoskopi eller en hysteroskopi du gjorde?

Vet inte vad orden betyder.
  • Anonym (.)
    Anonym (---) skrev 2020-07-22 18:04:31 följande:

Vet inte vad orden betyder.

Gick dom in i själva livmodern eller på utsidan av livmodern med kameran?
  • Anonym (.)

Var är du rädd att du fått sammanväxningar någonstans?

• Anonym (...)
    Anonym (---) skrev 2020-07-22 18:03:08 följande:

Jag har inte fått några från mottagningen eftersom jag redan äter opiater för annan åkomma. Det har jag gjort i många år. 

Och där har du svaret på vad förstoppning beror på.
  • Anonym (Sjuksköterska)

Tar du smärtstillande medicin efter operationen med morfin? Det kan ge förstoppning. Jag skulle ge rådet att köpa movicol mot förstoppning, finns receptfritt på apoteket. Du kan även prova med katrinplommon juice. Rör dig rikligt (för att få igång tarmarna). Efter en operation blir det ett förväntat paralytiskt ileus (alltså nedsatta tarmrörelser eller minskade tarmrörelser) pga operationen. Men magen bör komma igång inom 3-5 dagar. Går gaser?

Tycker du ska ta kontakt med sjuksköterska eller läkare.

Mvh sjuksköterska

• Anonym (---)
    misil skrev 2020-07-22 15:52:05 följande:

Jag har inte fått något recept på opiater av kirurgen eftersom jag redan är ordinerad opiater för annan åkomma genom annan läkare. Behandlar med opiater sedan extremt många år.
Svar på tråden Förstoppning en vecka efter öppen buk-operation