Anonym (B) skrev 2020-07-25 12:11:48 följande:
Jag tror att det är viktigt att man är klar över varför chefsrollen lockar och att man har en hög grad av personlig mognad, självinsikt, integritet och självmedvetenhet.
Ledarskapsutbildning är givetvis viktigt, men det är även viktigt att hela tiden underhålla sin personliga utveckling som chef, sin roll som medarbetare och de formella kvalifikationer man tar med sig in i verksamheten.
Min erfarenhet från offentlig förvaltning är tyvärr att dylika roller sällan tillsätts baserat på formella meriter eller - framförallt - en lämplighet för chefsrollen.
Man måste ha god insikt i dels arbetsmiljö, men även ekonomi, ledarskap, juridik mm och framförallt - man måste vara LÄMPAD för chefsrollen.
Inga narcissistiska drag, inga machiavelliska drag.. helst inga ?mörka triaden? egenskaper öht... enligt min mening.
Kommun, stat och landsting har tyvärr inga lämplighetsbedömningar... vilket inte sällan leder till katastrof.
Instämmer helt! Inom kommunen är det alldeles för vanligt att man "plockar någon från golvet" och sätter på chefsposition, där är det inte lämpligheten som chef som kommer i första hand utan snarare att det är en person som "kan verksamheten", kort sammanfattat; det är bekvämare att ta någon som redan finns än att göra en ordentlig chefsrekrytering. Ibland blir det toppen. Men allra oftast blir det katastrof. Att man kan verksamheten säger ingenting om hur bra man är som chef.
Har själv varit med om det och på ett år hade halva arbetsstyrkan sökt sig till andra jobb, inklusive jag själv.
Det är inte ett lätt uppdrag och det ska verkligen vara rätt person på rätt plats. Dåliga chefer kan verkligen skada en arbetsplats, sedan är dom extremt svåra att bli av med. Dom ska in princip begått lagbrott eller gjort återkommande grova misstag i sitt chefsuppdrag för att det ska hända något.