• Anonym (Nyfiken)

    Någon som jobbar som enhetschef inom kommunen?

    Jag är intresserad av en tjänst som är ledig, som enhetschef inom en kommunal verksamhet på en mindre ort. Har alla kvalifikationer som de efterfrågar. Är ssk i botten med 2 olika specialistutb men har aldrig varit chef. Jobbat mkt arbetsmiljö frågor osv.

    Några frågor som jag hoppas någon kan svara på?;

    Är det ett svårt jobb? Förstår att det är mer ansvar över personal o budget osv. Men är det svårt att komma in i chefstänket?

    Hur mkt lön kan man begära? Har 36 nu men inte det utökade ansvaret så jag skulle i såfall vilja ha betydligt mer, men skulle det ens gå?

    Ger gärna input om era erfarenheter ????

  • Svar på tråden Någon som jobbar som enhetschef inom kommunen?
  • Anonym (Kim)

    Tänker att det kan vara bra att ha lite utbildning inom ledarskap först, dock jättebra att ha en vårdutbildning i botten. (om det är ehc inom vården).

    Vad gäller lönen så har många mindre kommunen svårt med ekonomin så du kanske får ett par tusenlappar till max.

  • Anonym (Eva)

    Ja, det är ett svårt jobb. Har du någon utbildning i ekonomi, arbetsmiljö etc? Inom vilket område är det som du tänkt söka jobb?

    Slutade som enhetschef förra året. Hade då 37 500 kr i lön, efter fem år som chef. Lönen beror mycket på kommun.

  • velig13

    Ja det är ett svårt jobb men oerhört varierande.

    Kan på vissa ställen vara svårt på det sättet att stressen blir för hög, om man inte har stöd från kollegor och egen chef till exempel. Man behöver ha stödfunktioner och/eller kollegor och en bra chef.

    Jag är utbildad och jag har även gått handledning som ledare, det behöver man. Har nu 45000 i lön

  • Anonym (Nyfiken)

    Tack för ditt svar! Jag har en magisterexamen i arbetsmiljö som säkert kan komma till gagn!


    Anonym (Eva) skrev 2020-07-22 17:03:45 följande:

    Ja, det är ett svårt jobb. Har du någon utbildning i ekonomi, arbetsmiljö etc? Inom vilket område är det som du tänkt söka jobb?

    Slutade som enhetschef förra året. Hade då 37 500 kr i lön, efter fem år som chef. Lönen beror mycket på kommun.


  • Anonym (Nyfiken)
    velig13 skrev 2020-07-22 17:07:43 följande:

    Ja det är ett svårt jobb men oerhört varierande.

    Kan på vissa ställen vara svårt på det sättet att stressen blir för hög, om man inte har stöd från kollegor och egen chef till exempel. Man behöver ha stödfunktioner och/eller kollegor och en bra chef.

    Jag är utbildad och jag har även gått handledning som ledare, det behöver man. Har nu 45000 i lön


    Anonym (Kim) skrev 2020-07-22 16:56:10 följande:

    Tänker att det kan vara bra att ha lite utbildning inom ledarskap först, dock jättebra att ha en vårdutbildning i botten. (om det är ehc inom vården).

    Vad gäller lönen så har många mindre kommunen svårt med ekonomin så du kanske får ett par tusenlappar till max.


    Tack snälla för er input!
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-07-22 17:21:55 följande:

    Tack för ditt svar! Jag har en magisterexamen i arbetsmiljö som säkert kan komma till gagn!


    Det låter alldeles fantastiskt! Men nu är jag inte säker på att jag förstår, är du sjuksköterska med två vidareutbildningar samt en magister i arbetsmiljö? Det är ju dubbla examina. Har du lång arbetslivserfarenhet också?
  • Anonym (Quiin)

    Lönen beror både på kommunen men också vilken förvaltning du sökt dig till. I min kommun får enhetscheferna på Stadsbyggnads mer i lön än på t.ex. Socialförvaltningen. Överlag har cheferna inom "de hårda" förvaltningarna mer betalt än cheferna i "de mjuka" förvaltningarna. Tråkigt men sant. 

    Är själv inte chef men jag vet att min enhetschef har 35.500 i lön (hon försa sig när vi hade ett enskilt samtal), hon har 8 års erfarenhet som chef och jobbar på en kvinnodominera förvaltning. Kommunen är medelstor, universitetsstad, ej glesbygd. 

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kim) skrev 2020-07-22 17:30:57 följande:

    Det låter alldeles fantastiskt! Men nu är jag inte säker på att jag förstår, är du sjuksköterska med två vidareutbildningar samt en magister i arbetsmiljö? Det är ju dubbla examina. Har du lång arbetslivserfarenhet också?


    Två specialistutb som påbyggnad på min sjuksköterskeutbildning, varav den ena är magister i arbetsmiljö o hälsa, jag har 20 års arbetslivserfarenhet varav 13år som sjuksköterska
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Quiin) skrev 2020-07-22 17:31:00 följande:

    Lönen beror både på kommunen men också vilken förvaltning du sökt dig till. I min kommun får enhetscheferna på Stadsbyggnads mer i lön än på t.ex. Socialförvaltningen. Överlag har cheferna inom "de hårda" förvaltningarna mer betalt än cheferna i "de mjuka" förvaltningarna. Tråkigt men sant. 

    Är själv inte chef men jag vet att min enhetschef har 35.500 i lön (hon försa sig när vi hade ett enskilt samtal), hon har 8 års erfarenhet som chef och jobbar på en kvinnodominera förvaltning. Kommunen är medelstor, universitetsstad, ej glesbygd. 


    Tack för ditt svar! Då verkar det kanske inte så troligt jag få upp min lön då mot vad jag har nu! O med mer ansvar vill man ju ha mer lön tänker jag
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-07-22 17:41:36 följande:
    Två specialistutb som påbyggnad på min sjuksköterskeutbildning, varav den ena är magister i arbetsmiljö o hälsa, jag har 20 års arbetslivserfarenhet varav 13år som sjuksköterska
    Då får du vilket jobb du än vill ha. Dock är inte lönen på den nivå man skulle hoppas och det är ett otacksamt jobb iom att man är mitt emellan folket på golvet och förvaltningens ledning. Men det är roligt!
    Lycka till!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kim) skrev 2020-07-22 17:43:28 följande:

    Då får du vilket jobb du än vill ha. Dock är inte lönen på den nivå man skulle hoppas och det är ett otacksamt jobb iom att man är mitt emellan folket på golvet och förvaltningens ledning. Men det är roligt!

    Lycka till!


    Tack snälla för input! Jobbar du som detta? Skulle du rekommendera detta arbete till någon?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-07-22 21:43:38 följande:
    Tack snälla för input! Jobbar du som detta? Skulle du rekommendera detta arbete till någon?
    Nej, har bara jobbat som chef i den privata sektorn men skulle mycket hellre göra det i den kommunala. Där finns struktur och förhoppningsvis stöd från chefen man har. Har insyn på det genom från ett annat håll. Ja, jag skulle rekommendera det. Men man måste vara beredd att ta smällar, ibland rätt hårda. Efter förälskelsefasen blir det tufft, sen lägger det sig. Och som sagt, ser man på lön kontra ansvar så har du det lugnare på ditt nuvarande jobb skulle jag tro.
  • Anonym (Nyfiken)

    Tack för alla svar!

    Är det någon annan med några ytterligare tankar så får ni gärna delge dessa!

  • Anonym (B)

    Jag tror att det är viktigt att man är klar över varför chefsrollen lockar och att man har en hög grad av personlig mognad, självinsikt, integritet och självmedvetenhet.

    Ledarskapsutbildning är givetvis viktigt, men det är även viktigt att hela tiden underhålla sin personliga utveckling som chef, sin roll som medarbetare och de formella kvalifikationer man tar med sig in i verksamheten.

    Min erfarenhet från offentlig förvaltning är tyvärr att dylika roller sällan tillsätts baserat på formella meriter eller - framförallt - en lämplighet för chefsrollen.

    Man måste ha god insikt i dels arbetsmiljö, men även ekonomi, ledarskap, juridik mm och framförallt - man måste vara LÄMPAD för chefsrollen.

    Inga narcissistiska drag, inga machiavelliska drag.. helst inga ?mörka triaden? egenskaper öht... enligt min mening.

    Kommun, stat och landsting har tyvärr inga lämplighetsbedömningar... vilket inte sällan leder till katastrof.

  • Anonym (Quiin)
    Anonym (B) skrev 2020-07-25 12:11:48 följande:

    Jag tror att det är viktigt att man är klar över varför chefsrollen lockar och att man har en hög grad av personlig mognad, självinsikt, integritet och självmedvetenhet.

    Ledarskapsutbildning är givetvis viktigt, men det är även viktigt att hela tiden underhålla sin personliga utveckling som chef, sin roll som medarbetare och de formella kvalifikationer man tar med sig in i verksamheten.

    Min erfarenhet från offentlig förvaltning är tyvärr att dylika roller sällan tillsätts baserat på formella meriter eller - framförallt - en lämplighet för chefsrollen.

    Man måste ha god insikt i dels arbetsmiljö, men även ekonomi, ledarskap, juridik mm och framförallt - man måste vara LÄMPAD för chefsrollen.

    Inga narcissistiska drag, inga machiavelliska drag.. helst inga ?mörka triaden? egenskaper öht... enligt min mening.

    Kommun, stat och landsting har tyvärr inga lämplighetsbedömningar... vilket inte sällan leder till katastrof.


    Instämmer helt! Inom kommunen är det alldeles för vanligt att man "plockar någon från golvet" och sätter på chefsposition, där är det inte lämpligheten som chef som kommer i första hand utan snarare att det är en person som "kan verksamheten", kort sammanfattat; det är bekvämare att ta någon som redan finns än att göra en ordentlig chefsrekrytering. Ibland blir det toppen. Men allra oftast blir det katastrof. Att man kan verksamheten säger ingenting om hur bra man är som chef. 
    Har själv varit med om det och på ett år hade halva arbetsstyrkan sökt sig till andra jobb, inklusive jag själv. 

    Det är inte ett lätt uppdrag och det ska verkligen vara rätt person på rätt plats. Dåliga chefer kan verkligen skada en arbetsplats, sedan är dom extremt svåra att bli av med. Dom ska in princip begått lagbrott eller gjort återkommande grova misstag i sitt chefsuppdrag för att det ska hända något. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Quiin) skrev 2020-07-25 16:54:48 följande:

    Instämmer helt! Inom kommunen är det alldeles för vanligt att man "plockar någon från golvet" och sätter på chefsposition, där är det inte lämpligheten som chef som kommer i första hand utan snarare att det är en person som "kan verksamheten", kort sammanfattat; det är bekvämare att ta någon som redan finns än att göra en ordentlig chefsrekrytering. Ibland blir det toppen. Men allra oftast blir det katastrof. Att man kan verksamheten säger ingenting om hur bra man är som chef. 

    Har själv varit med om det och på ett år hade halva arbetsstyrkan sökt sig till andra jobb, inklusive jag själv. 

    Det är inte ett lätt uppdrag och det ska verkligen vara rätt person på rätt plats. Dåliga chefer kan verkligen skada en arbetsplats, sedan är dom extremt svåra att bli av med. Dom ska in princip begått lagbrott eller gjort återkommande grova misstag i sitt chefsuppdrag för att det ska hända något. 


    Anonym (B) skrev 2020-07-25 12:11:48 följande:

    Jag tror att det är viktigt att man är klar över varför chefsrollen lockar och att man har en hög grad av personlig mognad, självinsikt, integritet och självmedvetenhet.

    Ledarskapsutbildning är givetvis viktigt, men det är även viktigt att hela tiden underhålla sin personliga utveckling som chef, sin roll som medarbetare och de formella kvalifikationer man tar med sig in i verksamheten.

    Min erfarenhet från offentlig förvaltning är tyvärr att dylika roller sällan tillsätts baserat på formella meriter eller - framförallt - en lämplighet för chefsrollen.

    Man måste ha god insikt i dels arbetsmiljö, men även ekonomi, ledarskap, juridik mm och framförallt - man måste vara LÄMPAD för chefsrollen.

    Inga narcissistiska drag, inga machiavelliska drag.. helst inga ?mörka triaden? egenskaper öht... enligt min mening.

    Kommun, stat och landsting har tyvärr inga lämplighetsbedömningar... vilket inte sällan leder till katastrof.


    Tack för er input! Håller med er om att en chef kan förstöra en arbetsplats. Känner att jag har den mognad ni skriver om o jag anser att man behöver känna förtroende för chefen för då är klimatet tillåtande att tycka olika men ändå samtala om olikheterna!

    Skall suga på karamellen en stund till, men är väldigt sugen på att söka...
Svar på tråden Någon som jobbar som enhetschef inom kommunen?