• Kodia
    Wed 22 Jul 2020 22:29
    1113 visningar
    7 svar
    7
    1113

    Vad göra med dessa rester?

    Jag har fått massa rester från ett firande. Vi kommer inte att kunna hinna äta upp allt som det är, och behöver akut tips på vad jag kan göra med de olika sakerna, och vilka som går att frysa. 
    Faslig massa potatissallad (rätt kört, tror jag...)
    smörgåsskinka (inte största problemet)
    laxpaté
    rökt makrill
    kallrökt lax
    vit sparris (typ konserverad)
    konserverad ananas

  • Svar på tråden Vad göra med dessa rester?
  • Wed 22 Jul 2020 22:45
    #1

    Om köttgrejerna inte varit frysta innan skulle jag frysa in dom och testa. Resten får ni väl äta det ni hinner. Ananas- juicepress? Mosa och frysa in och ta fram som nån sorts efterrätt eller ha i tårta?

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 23 Jul 2020 07:59
    #2

    Bjud in grannarna på restmatskalas? Om ni kan sitta ute förstås. Ni kan hålla till på en gräsmatta om ni inte har egen trädgård.

  • Thu 23 Jul 2020 08:15
    #3
    -1

    Har du hund kan du spara några burkar inlagd sparris, de är bra om hundar sväljer opassande/vassa små föremål då sparrisen lindar sig runt det så det säkert kan komma ut igen. Skänk bort sparrisburkar till hundägare du känner.

  • Kodia
    Thu 23 Jul 2020 08:42
    #4

    Bor tyvärr så att jag inte har någon kontakt med grannar osv, och ingen möjlighet att sitta ute. Hade jag kunnat bjuda bort maten idag/imorgon hade det inte varit något problem.
    Ingen som har några förslag på rätter med dessa ingredienser? Någon som vet något om hur det funkar att frysa det?

  • nénuph­ar
    Thu 23 Jul 2020 08:59
    #5

    Nu vet jag ju inte hur mycket ni har kvar av allt men tänker att du borde kunna göra paj? Laxpaté är ju typ fisk och grädde. Gör pajskal, moda patén och blanda med äggstanning (eller skär i kuber), lägg i bitar av kallrökt lax och sparrisen. Tillsätt någon annan grönsak kanske. Grädda och frys in och smarta på senare.

    Skinka och ananas kan du göra Hawaiipizza av.

    Makrillen borde du kunna mosa ihop med någon mjölkprodukt och tex purjo och äpple och äta i tex baguette eller på knäcke.

    Är ananasen krossad kan du göra efterrättsmothie eller en ananaspaj med creme fraiche (finns enkla recept på nätet).

    Potatissallad är ju svårt att omvandla men ett tips som kommer för sent nu är att blanda ihop efterhand med sås osv så är det lättare att omvandla ev rester.

    Hoppas ni slipper slänga så mycket!

  • Kodia
    Thu 23 Jul 2020 09:31
    #6

    Att använda patén i en paj var ju en jättebra idé! Tack!
    Maten kom från catering, så därav all den färdiga potatissalladen...

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 23 Jul 2020 09:36
    #7

    De andra som var med och firade då, ingen av dem du kan dela maten med nu i efterhand? Ett annat tips är att du söker på Facebook, där finns det grupper där folk som är extremt fattiga, tillfälligt eller mer permanent, ber om hjälp och du kanske kan erbjuda mat för avhämtning.

Svar på tråden Vad göra med dessa rester?