• Mimmiimimmii

    Hjälp sjukskriven elller sjukanmäla

    Hej

    Jag är i vecka 17 o har haft små blödningar. Var inne Senast idag o fick rådet att ta det lugnt vara hemma från jobbet. Han erbjöd mig sjukskrivning men jag jobbar bara nästa vecka o sedan har jag 1vecka semester igen. Ingen på jobbet vet o det syns inte att jag är gravid. Jag är så rädd att något ska gå fel o vill egentligen inte att jobbet ska veta om det inte går bra. Har bara varit där ett år o det kommer inte vara så populärt. Ska jag sjukanmäla mig nästa vecka o ta min semester som planerar veckan efter o hoppas att allt lugnat sig sedan?Har rutin ul om 3 v . Barnet ser ut o må bra o jag har bara blödigt lite men kan ev komma från moderkaka.

  • Svar på tråden Hjälp sjukskriven elller sjukanmäla
  • Anonym (f)
    Mimmiimimmii skrev 2020-07-23 12:29:23 följande:

    Hej

    Jag är i vecka 17 o har haft små blödningar. Var inne Senast idag o fick rådet att ta det lugnt vara hemma från jobbet. Han erbjöd mig sjukskrivning men jag jobbar bara nästa vecka o sedan har jag 1vecka semester igen. Ingen på jobbet vet o det syns inte att jag är gravid. Jag är så rädd att något ska gå fel o vill egentligen inte att jobbet ska veta om det inte går bra. Har bara varit där ett år o det kommer inte vara så populärt. Ska jag sjukanmäla mig nästa vecka o ta min semester som planerar veckan efter o hoppas att allt lugnat sig sedan?Har rutin ul om 3 v . Barnet ser ut o må bra o jag har bara blödigt lite men kan ev komma från moderkaka.


    Måste du berätta varför du sjukskrivs då?
  • Anonym (f)
    Mimmiimimmii skrev 2020-07-23 12:51:58 följande:

    Tror att det kommer begära sjukintyg o där måste det nog stå? Osäker men tror det är så?


    Du har rätt att inte ha med det i sjukintyget du lämnar till arbetsgivaren. Du kan be läkaren om ett anpassat intyg.

    Är det däremot skrivet på mödravården kanske det syns, eftersom adressen till mottagningen brukar stå med, osäker.
  • Anonym (jkkgryjv)

    Just nu under Corona behövs inget läkarintyg förrän dag 21. Du kan därför vara sjukskriven nästan 3 v utan läkarintyg. Detta upplyste min VC mig om. Läs på försäkringskassan.se.

    Hoppas det lugnar sig med blödningen snart!!

  • Anonym (Hold my beer)

    När du sjukskriver dig kommer jobbet garanterat stå där och gapa med öppen mun och undra varför du ska vara hemma, det har de inte med att göra!! Säg då bara åt dem att det är privat. De kommer säkert undra om det är corona, upprepa bara att det är privat. Säger du ja ljuger du och säger du nej kommer de antagligen fortsätta tjata. Nip it in the bud.

  • Mimmiimimmii

    Jag tänker att jag skyller på magproblem o att jag åkt in o ut från akuten o är beordrad vila. Det är ju nästan sanningen ????

Svar på tråden Hjälp sjukskriven elller sjukanmäla