• Thu 23 Jul 2020 15:17
    3381 visningar
    7 svar
    7
    3381

    Ikea Hemleverans (säng) - erfarenheter?

    Hej!


     


    Jag har tänkt att köpa hem en säng från IKEA.se och de erbjuder två snarlika hemleverans alternativ: 

    1. Hemleverans till trottoar 
    2. Hemleverans till ytterdörr (dyrare)

    Försökte ringa IKEA men då kön var +30min så prövar jag här först. 

    Jag bor i ett ensamhushåll i en bostadsrätt på 3 våningen. Jag hade alltså - i de bästa av världar - önskat ett leveransalternativ där man hjälper mig att bära upp sängen till 3:e våning där jag bor, och ställer den i min hall.

    Är det vad som avser med "till ytterdörr"? 

    Jag är nämligen rädd för att skrivningen kan medföra att entreprenören som levererar hävdar att bostadsrättsföreningens huvudingång är "ytterdörr". 

    Alla erfarenheter mottages :) 

  • Svar på tråden Ikea Hemleverans (säng) - erfarenheter?
  • Thu 23 Jul 2020 15:20
    #1

    Jag skulle råda dig till att testa deras chattfunktion! Lite lättsammare än telefonkö antagligen.

    Det finns inget alternativ som talar om att de bär in? Det som är bäst är iaf till ytterdörr, trottoar så går det bara till tomtgränsen.

  • Thu 23 Jul 2020 16:22
    #2

    Till ytterdörr menas till din egen dörr :)

  • Thu 23 Jul 2020 17:09
    #3

    Jag beställde en säng från IKEA med leverans förra året och bodde, precis som du, i ensamhushåll på tredje våningen. Jag valde alternativet "till ytterdörr" och då bar de in den i lägenheten. Det var inga konstigheter, jag behövde inte ens fråga om det utan de bar in den till första större golvytan i lägenheten (och där man skulle ha skyddat golvet så det inte blev repor). Gick hur bra som helst.

  • Thu 23 Jul 2020 17:26
    #4

    Jag tog leverans till ytterdörr och dom bar in den i lägenheten. Mycket bekvämt. 

  • Thu 23 Jul 2020 17:59
    #5

    Jag beställde säng från ikea förra sommaren och fick den inlevererad i lägenhet på 2a våningen. Men det står tydligt till ytterdörr på deras hemsida nu ( tror det stod inbärning när jag köpte förra sommaren) så du får nog kolla med dem.

  • Thu 23 Jul 2020 18:05
    #6

    Det kan ju vara så att de dragit in den tjänsten nu under coronatider. De erbjuder inte heller bortforsling av den gamla möbeln vilket de gjorde när jag beställde.

  • compli­cit
    Thu 23 Jul 2020 21:32
    #7

    De bär till dörren även uppför trappor. När du väljer datum så får du skriva i detaljer som hur många trappor och om det finns hiss eller inte. Jag tror det står på hemsidan att de inte bär in nu under corona-tider men det kan hända att de gör det ändå, det gjorde de hos mig, ställde grejerna i hallen.

Svar på tråden Ikea Hemleverans (säng) - erfarenheter?