• markstrom

    gravidpenning

    hej!

    Jag  jobbar på ett  boende med utvecklingstörningar. Jag är gravid i vecka 22 och tänkte nu ansöka om graviditetspenning. Jag tror dock inte att jag kommer få igenom de då  vi inte har några lyft  möjligtvis om någon skulle falla vilket händer rätt sällan annars är  våra brukare väldigt självgående.  vi hjälper en av dem med dusch och hygien vilket kan vara belastande för ryggen som jag fått besvär med när  man behöver stå i konstiga vinklar.  Detta sker 2 ggr i veckan.  Annars är de städ hos brukare som är de tunga. Då man även här också  städar i dåliga vinklar för kroppen. Oftast har man  minst 2-3 städ per vecka.  Vi har en samlingslägenhet  och jobbar sedan ut i brukarnas lägenhet som ligger i en lång korridor samt två brukare i satellit boende.  Detta betyder att de blir  mycket stå och gå då vi är in hos dem med frukost på morgon osv.  Vi har också  två brukare som kan vara utåtagerande. ofta går en brukare bara på sig själv och biter och slår sig men de har hänt att denne har slitit ut örhängen och spottat och slagit personal.  den andre  brukaren är oberäknelig och  kan   hoppa på personal  men de är många år sedan de hände sist. Vi har promenad med brukare två ggr i veckan plus aktiviteter på helgen. 

    Jag undrar om det ens är lönt att ansöka om gravpenning  och om någon annan som jobbar på gruppboende har fått igenom deras ansökan om  gravpeng. 

  • Svar på tråden gravidpenning
  • Anonym (Anonym)

    Det första du ska göra är snarare att be chefen om andra arbetsuppgifter. Du lär inte få igenom din ansökan så där tidigt.

  • markstrom
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-23 15:21:59 följande:

    Det första du ska göra är snarare att be chefen om andra arbetsuppgifter. Du lär inte få igenom din ansökan så där tidigt.


    Okej, fast jag  vet inte vad de ska vara för andra uppgifter. Vi är två stycken per skift och  en person kan inte göra ett tvåmans jobb.  men jag ska absolut prata med henne när hon är tillbaka. tack för svar. :)
  • Anonym (Anonym)
    markstrom skrev 2020-07-23 15:26:07 följande:
    Okej, fast jag  vet inte vad de ska vara för andra uppgifter. Vi är två stycken per skift och  en person kan inte göra ett tvåmans jobb.  men jag ska absolut prata med henne när hon är tillbaka. tack för svar. :)
    Nä, men det är inte ditt problem, det är chefens vet du. Så tänk inte mer på det.
  • Anonym (G)
    markstrom skrev 2020-07-23 15:26:07 följande:

    Okej, fast jag  vet inte vad de ska vara för andra uppgifter. Vi är två stycken per skift och  en person kan inte göra ett tvåmans jobb.  men jag ska absolut prata med henne när hon är tillbaka. tack för svar. :)


  • Anonym (G)
    markstrom skrev 2020-07-23 15:26:07 följande:

    Okej, fast jag  vet inte vad de ska vara för andra uppgifter. Vi är två stycken per skift och  en person kan inte göra ett tvåmans jobb.  men jag ska absolut prata med henne när hon är tillbaka. tack för svar. :)


    Chefen ska i första hand omplacera dig. Kan hon inye det så måste hon förbjuda dig att arbeta om du ska kunna få gravpenning före vecka 32.

    Du kan absolut få igenom gravpenning pga våld på jobbet. Men dina städuppgifter är det hög risk att fk inte anser är tunga arbetsuppgifter
Svar på tråden gravidpenning