• ETFH

    BM ville att urinblåsan skulle vara tömd.

    Hej,

    Jag var för ett tag sen på KUB ultraljud och efter ett tag så säger bm att hon vill att jag tömmer blåsan lite, vilket jag gör. Sen efter ett tag så vill hon att jag tömmer hela. Hon säger innan att hon bara vill fin-lira lite och att allt ser bra ut. Men jag börjar ju ändå undra vad de berodde på. Jag frågade inte just det. Jag fick en låg sannolikhet på 1:20000 på alla 3 trimosier, men mina tankar börjar ändå spinna på annat fel?! Är det nån som vart med om samma? Vet nån vad de kan bero på? Det står ju innan att urinblåsan ska vara fylld. Tack för svar! :)

  • Svar på tråden BM ville att urinblåsan skulle vara tömd.
  • Solblomma30

    Jag har varit med om samma sak. Jag tror att det beror på att de ser bebisen bättre utan urin i blåsan i vissa fall. Oftast syns fostret bättre då livmodern puffas upp av en full blåsa, men det finns såklart alltid undantag. Det har säkert inte alls med fostret att göra utan handlar troligen om din anatomi och var bebisen ligger.

    Min bebis var iaf helt frisk :)

  • ETFH
    Solblomma30 skrev 2020-07-23 19:16:29 följande:

    Jag har varit med om samma sak. Jag tror att det beror på att de ser bebisen bättre utan urin i blåsan i vissa fall. Oftast syns fostret bättre då livmodern puffas upp av en full blåsa, men det finns såklart alltid undantag. Det har säkert inte alls med fostret att göra utan handlar troligen om din anatomi och var bebisen ligger.

    Min bebis var iaf helt frisk :)


    Åh vad skönt att höra ändå! Hon sa också att hon såg på min mage att jag hade tömt den efter. Jag hopps bara att hon ville vara säker. Och jag fick ju som sagt bra på alla 3. Men tänkte bara om de var något annat. Va skönt att din bebis var frisk :)

    Tack snälla för svar!
  • Solblomma30
    ETFH skrev 2020-07-23 23:23:19 följande:

    Åh vad skönt att höra ändå! Hon sa också att hon såg på min mage att jag hade tömt den efter. Jag hopps bara att hon ville vara säker. Och jag fick ju som sagt bra på alla 3. Men tänkte bara om de var något annat. Va skönt att din bebis var frisk :)

    Tack snälla för svar!


    Inga problem :) Man blir ju så nojjig och funderar efteråt på allt som händer vid ett ultraljud! Med min yngsta son dubbelkollade barnmorskan ett mått när hon precis sagt att hon var klar. Hon tog upp staven igen och sa: jag ska förresten bara dubbelkolla en sak. Och sen tittade hon på något och sa ungefär att hon var nöjd. Men jag blev så stressad av det och började katastroftänka att hon sett något konstigt osv. Men även den bebisen är helt frisk :) Det är ju verkligen en teknik, att titta på anatomi med hjälp av ultraljud och det är väl inte konstigt att de behöver använda lite olika trix för att få ett vinklar egentligen.

    Jag har även varit med om att få hoppa upp och ned för att få bebisen i rätt läge, att barnmorskan har tryckt ganska hårt med ultraljudsstaven på min mage för att vända bebisen, och sen har jag fått gå ut och sitta 20 min i väntrummet för att bebisen skulle hinna svälja fostervatten då magsäcken inte syntes (det hände med både barn nummer två och fyra!). Sen fick jag gå och kissa så att de skulle se bättre som jag beskrev här ovanför, och en annan gång fick jag dricka vatten för att det behövdes mer urin. Hahaha. Så det är nog så det går till även med friska bebisar!
  • Anonym (Lo)

    Lugn, det har absolut ingenting med bebisen att göra. Ibland syns hen bättre med full blåsa, ibland bättre med tom. BM (eller läkare) ville bara få en tydlig bild. Grattis till bebisen!

Svar på tråden BM ville att urinblåsan skulle vara tömd.