• Anonym (kvävas)

Munskydd med ventil?

Någon som testat såna? Undrar om det är lättare att andas genom ett sådant. Får seriös kvävningskänsla i vanliga och hyperventilerar så jag blir alldeles yr.

Vilka är bäst tex om man ska åka långt i kollektivtrafik eller på tåg, flyg?

• Svar på tråden Munskydd med ventil?
  • Anonym (M)

Det jag hört är att ventilen gör att din utandningsluft åker rakt ut, så är du smittsam utan att veta om det riskerar du att smitta andra. Men en del salivstänk borde det ju fånga upp så det är nog bättre än inget munskydd alls.

• Anonym (Anonym)

Munskydd har nästan ingen som helst effekt och skapar många fler problem kring smittspridning så håll dig på avstånd från andra och tvätta händerna ofta istället.

• Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-24 07:53:55 följande:

Munskydd har nästan ingen som helst effekt och skapar många fler problem kring smittspridning så håll dig på avstånd från andra och tvätta händerna ofta istället.

Problemet är väl att det kan vara svårt att hålla avstånd hela tiden om man ska åka långt med kollektivtrafik. Men givetvis ska man hålla så långa avstånd man kan och u dvika kollektivtrafik utan sittplatser. Men även med sittplatser är det ju mindre än 2 meter framåt och bakåt.
  • Mascaraklumpar

Det blir liksom som att man andas in mot ett motstånd med dessa masker. Att du känner att det är jobbigt att andas med vanliga munskydd är antagligen till 100% rent psykologiskt och därför är det svårt att veta om du skulle tycka att en mask med ventil var jobbigare eller lättare att andas genom. Men rent generellt så upplevs den som mycket jobbigare.

Vad som är bäst beror på om det är dig själv eller andra du vill skydda. Tillhör du riskgrupp och vill skydda dig själv så ska du ha mask med ventil och det är oerhört viktigt att välja en mask som faktiskt fungerar (det finns många oseriösa företag som säljer masker av urusel kvalitet just nu, och dessa masker kan nog snarare öka risken att smittas om de gör att man tar fler risker). För övrigt avråder bland annat WHO mot att använda mask med ventil då det är stor brist på dem inom sjukvården.

Anonym (M) skrev 2020-07-24 06:31:58 följande:

Det jag hört är att ventilen gör att din utandningsluft åker rakt ut, så är du smittsam utan att veta om det riskerar du att smitta andra. Men en del salivstänk borde det ju fånga upp så det är nog bättre än inget munskydd alls.

Det stämmer. Det man kan göra om man även vill skydda andra är att sätta ett vanligt kirurgmunskydd över masken.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2020-07-24 08:17:18 följande:
    Problemet är väl att det kan vara svårt att hålla avstånd hela tiden om man ska åka långt med kollektivtrafik. Men givetvis ska man hålla så långa avstånd man kan och u dvika kollektivtrafik utan sittplatser. Men även med sittplatser är det ju mindre än 2 meter framåt och bakåt.
    Ja där är det verkligen inte bara upp till individen alla gånger. Man borde stänga av platser på samma sätt som restauranger stänger vissa bord. SJ t ex håller absolut inga avstånd längre! Där får man numera trängas med främlingar då man åker någonstans.
  • Anonym (Går inte ut utan munskydd)

Jag använder dagligen munskydd med ventil, ska vara klass 3 på dem. Går bra att andas ur och blir inte så varmt heller.

• Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-24 20:44:02 följande:

Ja där är det verkligen inte bara upp till individen alla gånger. Man borde stänga av platser på samma sätt som restauranger stänger vissa bord. SJ t ex håller absolut inga avstånd längre! Där får man numera trängas med främlingar då man åker någonstans.

Det är väldigt tråkigt att det är så. Ibland kan man behöva förflytta sig med kollektivtrafik.
  • Anonym (...)
    Anonym (Går inte ut utan munskydd) skrev 2020-07-24 21:10:25 följande:

Jag använder dagligen munskydd med ventil, ska vara klass 3 på dem. Går bra att andas ur och blir inte så varmt heller.

Jag hoppas du byter till en ny regelbundet.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-24 07:53:55 följande:
    Precis min åsikt.
  • Anonym (Besserwisser)

Som någon redan skrivit tror jag att munskydd med ventil endast är till för att skydda bäraren, inte omgivningen. Utandningsluften filtreras inte, så omgivningen smittas ungefär lika mycket som utan munskydd,

Anonym (...) skrev 2020-07-26 08:26:20 följande:

Jag hoppas du byter till en ny regelbundet.

Ja självklart de är ju engångs
  • Anonym (...)
    Anonym (Går inte ut utan munskydd) skrev 2020-07-26 19:05:36 följande:

Ja självklart de är ju engångs

De är bara hållbara i ett visst antal timmar (tror det är runt 6h)
    Anonym (...) skrev 2020-07-26 19:16:38 följande:

De är bara hållbara i ett visst antal timmar (tror det är runt 6h)

Jag har full koll
Svar på tråden Munskydd med ventil?