• Anonym (Sally)

Krya på dig-kort vid psykisk ohälsa?

Jag har en kompis som mår psykiskt dåligt och tänkte skicka ett krya på dig-kort samt lite choklad. Vill man ha ett "Krya på dig" vid psykisk ohälsa?

• Svar på tråden Krya på dig-kort vid psykisk ohälsa?
  • Nimzay

Kan nog vara väldigt olika. Jag för min del skulle nog ha blivit rätt glad över att någon visa omtanke, men hur din kompis skulle uppleva det kan jag omöjligt veta kan ju bara tala för mig själv liksom. Tänker lite att kanske får du helt enkelt fundera: hur tror du hon skulle uppleva det, hur tror du hon skulle passa till att uppleva det osv? Är ju trots allt du som känner henne, så tror du kan avgöra det här med hur just hon skulle ta det/reagera bättre än vi här ;)

• Barbro45

Omtänksamt av dig, ofta är det tyvärr som att man har pest om man får psykiska besvär, man blir väldigt ensam.. Att någon tänker på mig, att någon visar den omtanken betyder väldigt mycket.
    Nu är kanske ett vanligt krya-på-dig kort det allra lämpligast. Istället kan du formulera några enkla rader på ett neutralt kort. T.ex. Förstår att du har det jobbigt just nu, tänker på dig. Hör gärna av dig om du vill prata. Någon text med ungefär den tonen.

• bananmilkshake

Vad fin tanke!

Håller med sista inlägget. Ett neutralt kort! Beror ju också lite på varför personen mår dåligt. Men just ?krya på dig? kan nog upplevas lite sådär om det gäller tex djup depression osv.

• Anonym (Sally)
    Barbro45 skrev 2020-07-24 06:12:16 följande:

Omtänksamt av dig, ofta är det tyvärr som att man har pest om man får psykiska besvär, man blir väldigt ensam.. Att någon tänker på mig, att någon visar den omtanken betyder väldigt mycket.

Nu är kanske ett vanligt krya-på-dig kort det allra lämpligast. Istället kan du formulera några enkla rader på ett neutralt kort. T.ex. Förstår att du har det jobbigt just nu, tänker på dig. Hör gärna av dig om du vill prata. Någon text med ungefär den tonen.

Jag tror han vet om att han kan komma till mig. Jag skrev nu bara; "Sköt om dig du också! Kram Sally". Sen; "Du är grym!" på chokladen. Fast jag borde, precis som du skrev, skrivit lite utförligare...
  • Barbro45
    Anonym (Sally) skrev 2020-07-24 06:54:20 följande:
    Jag tror han vet om att han kan komma till mig. Jag skrev nu bara; "Sköt om dig du också! Kram Sally". Sen; "Du är grym!" på chokladen. Fast jag borde, precis som du skrev, skrivit lite utförligare...
    Din text är alldeles utmärkt, du höll den ton ni två brukar ha mellan er. Bra, din kompis vet nu att du finns kvar och arr er relation inte förändrats. 
  • Anonym (Anonym)

Det beror på vad personen lider av. Det är ju ganska taskigt att skicka ett krya på dig-kort om hen har något bestående... Men om det är en depression eller liknande så passar det. Oavsett så kan du skriva en egen fin text, och det har du ju lyckats bra med verkar det som.

• Anonym (Sally)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-24 07:45:21 följande:

Det beror på vad personen lider av. Det är ju ganska taskigt att skicka ett krya på dig-kort om hen har något bestående... Men om det är en depression eller liknande så passar det. Oavsett så kan du skriva en egen fin text, och det har du ju lyckats bra med verkar det som.

Ångest och just nu djup depression. 
  • Anonym (Sally)
    bananmilkshake skrev 2020-07-24 06:35:32 följande:

Vad fin tanke!

Håller med sista inlägget. Ett neutralt kort! Beror ju också lite på varför personen mår dåligt. Men just ?krya på dig? kan nog upplevas lite sådär om det gäller tex djup depression osv.

Varför tror du det om personen har depression?
Svar på tråden Krya på dig-kort vid psykisk ohälsa?