• Anonym (Io)

Smärtor i benen, vet inte vad jag ska göra!

Håller på att bli galen av smärtan jag haft i sidan av vaderna i över två år nu. Jag har gjort magnetröntgen av ryggen som ser okej ut, skallröntgen och test för borrelia. Eftersom smärtan enligt läkaren är neurogen eller psykisk (psykisk tror jag absolut INTE att den är, men jag har en ahdh-diagnos som gör att allt jag söker för anses vara psykiskt inledningsvis)

Röntgen har gjorts för att jag även haft lite bortfall av känsel. 

Jag känner med händerna att musklerna på sidan av vaden känns stenhårda konstant. Smärtan är krypande, stickande, bränner, känns svårt att hålla benen stilla länge. Känns som något inte får plats ungefär. Enda gången jag haft något liknande var när jag hade för trångt i axelleden, också en krypande nervsmärta. Men vet inte vad som skulle vara trångt i vaderna?

Det blir värre om jag tränar eller står länge. Det är även svårt att sova pga smärtan.

Jag upplever att smärtan började då jag började ta elvanse, men att den aldrig gick över när jag slutade ta elvanse efter 2 år.

• Svar på tråden Smärtor i benen, vet inte vad jag ska göra!
  • Anonym (Hold my beer)

Antar att du varit till sjukgymnast och fått övningar? Gör du dem?

Låter som en nerv i kläm.

• Anonym (Hold my beer)

Och de besvär du beskriver är inte pga medicinen, det finns inga biverkningar som kommer ens i närheten.

• Anonym (Io)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-24 08:03:06 följande:

Och de besvär du beskriver är inte pga medicinen, det finns inga biverkningar som kommer ens i närheten.

Jo, enligt min läkare inom psykiatrin i Lund finns det smärtor i musklerna som biverkning. Hon har haft flera som fått det.
  • Anonym (Lilly)

Nu låter jag dum kanske men sitter du ofta med benen i kors? Jag får ont på utsidan av mina vader om jag gör det, man klämmer till en nerv om man sitter så.

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Io) skrev 2020-07-24 08:04:19 följande:
    Jo, enligt min läkare inom psykiatrin i Lund finns det smärtor i musklerna som biverkning. Hon har haft flera som fått det.
    Anekdotisk bevisning. Enligt fass är det inte så.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-24 08:01:25 följande:

Antar att du varit till sjukgymnast och fått övningar? Gör du dem?

Låter som en nerv i kläm.

Isåfall är det en nerv som leder till båda benen? Har även ont i sätesmusklerna ibland, och ena benet sväller upp ibland, samt har jag haft högt blodtryck länge med medicinerna. Blodtrycket är bättre sedan jag slutade med dem, men inte helt bra fortfarande. Vet inte om det hänger ihop.

Har inte varit hos sjukgymnast för detta problemet, då läkaren på vc mest verkade tycka att jag skulle börja med saroten, vilket jag är rädd för att börja med pga biverkningar jag ofta får av liknande mediciner.

Mest ont gör det längst ner på utsidan/ovan anklarna. 

Läkaren har märkt att musklerna känns hårda, men tror varje gång att det är träningsrelaterat, fast jag inte längre klarar av träning.

Ska prova kontakta sjukgymnast.
  • Barbro45

Jag har något liknande, håller det i schack med hjälp av övningar jag fått från min naprapat. Om jag slutar med mina övningar kommer det tillbaka. För mig är det en nerv som kommer i kläm mellan muskler som krampar ibland. Det tog flera veckor av övningar innan smärtan började minska, men om jag håller i med övningarna så är de borta i stort sett.

• Anonym (Io)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-24 08:07:33 följande:
    Anekdotisk bevisning. Enligt fass är det inte så.
    Du får läsa lite mer än fass, kan orsaka flera tillstånd som skulle kunna ge smärtor i benen. Vissa verkar de ha plockat bort senaste året ur fass. Orkar inte tjafsa med dig, har för ont för det.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Lilly) skrev 2020-07-24 08:06:38 följande:

Nu låter jag dum kanske men sitter du ofta med benen i kors? Jag får ont på utsidan av mina vader om jag gör det, man klämmer till en nerv om man sitter så.

Nej, det gör jag aldrig, eftersom någon sa just det därtill mig för ett år sedan eller så, och försökte då att alltid tänka på hur jag sitter (sitta är smärtsamt i sig, benen känns värre då oavsett hur jag sitter, så står eller ligger helst. Bäst är liggande på sidan.)
  • Anonym (Io)
    Barbro45 skrev 2020-07-24 08:13:19 följande:

Jag har något liknande, håller det i schack med hjälp av övningar jag fått från min naprapat. Om jag slutar med mina övningar kommer det tillbaka. För mig är det en nerv som kommer i kläm mellan muskler som krampar ibland. Det tog flera veckor av övningar innan smärtan började minska, men om jag håller i med övningarna så är de borta i stort sett.

Okej, kanske kan vara värt att prova då.
Svar på tråden Smärtor i benen, vet inte vad jag ska göra!