• Filifjonken

    Lämna ut telefonnummer till köpare på FB Marketplace?

    Jag säljer en sak på Facebook Marketplace och det händer att ev. köpare ber om mitt telefonnummer långt innan köparen anländer för att hämta varan. Varför vet jag inte, men antar att dom vill kunna ringa om det är något?

    Det känns dock inte helt tryggt att ge mitt nr till främlingar som jag inte vet om de ens kommer för att köpa varan eller inte... Kommer ju ge mitt nr när det blir swish-time, men varför ska jag dela ut mitt nr innan?

    Jag är nog nojjig av mig bara, men alla som bett om nr i förväg är lite mystiska. T.ex. försöker dessa pruta på en gång eller så vill de komma förbi och hämta varan vid udda tider (21 på vardagkväll).

    Hur hade ni gjort? Lämnar ni ut nr till potentiella köpare? Eller räcker det med Messenger? (Känner mig dryg om jag skriver att jag inte vill lämna ut numret, men samtidigt får jag inga bra vibbar av dessa köpare + Messenger funkar ju utmärkt!

  • Svar på tråden Lämna ut telefonnummer till köpare på FB Marketplace?
  • piggelin91

    Jag hade inte lämnat ut det. Frågar dom så skriv något i stil med "Mitt nummer får du när det är dags för betalning. Vill du något eller har svårt att hitta när du kommer för att köpa varan så ring eller skriv här på messenger"

    Jag sålde nyligen en grej på marketplace och dom flesta som skrev var sånna som hade skumma profiler på fb. Jag svarade aldrig dessa personer.

  • Noname00

    Jag brukar inte lämnat ut nummer om det är facebook, dock blocket.
    Har fullt förståelse att man vill prata med någon om man ska köpa en vara.

    Är det facebook så kommunicerar man via messenger och det går att ringa via appen utan att lämna ut sitt nummer så jag brukar använda det för samtal.

    Att komma kl 21 ser jag inte som en udda tid.

  • QAnon

    Jag lämnar alltid ut nummer och kräver nummer. Det är en trygghet för köparen och mig att vi enkelt kan nå varandra och dessutom kolla upp varandra om man är nervös. Messenger är inte alls lika pålitligt eller lätt. Om någon ringer märker man nästan alltid det, messenger har många notiser avstängda på och måste aktivt kollas för att upptäcka kontakt. Även om man har notiser på syns/hörs de inte lika tydligt. De få gånger vi inte hade nummer till varandra skedde fler missöden och felkommunikation. 

    Ser inget konstigt i att komma 21 på en vardag. Hände då och då oss när vi sålde inför en flytt. Folk jobbar på dagarna och när de kommer hem ska maten fixas, barnen och hemmet tas hand om osv så många hittar inte tid förens sent. Dessa personer var aldrig mindre pålitliga än de som ville komma på dagen.

    Får du en väldigt dålig magkänsla är det helt okej att inte vilja ge ut nummer men då vill man väl heller inte ge ut sin adress och ha denna människa på gaveln? Då avbryter man väl kontakten helt och kollar efter nästa köpare. 

  • Filifjonken

    Åh det är nog bara jag som nästan ligger nedbäddad i sängen redan vid 21-tiden hehe. Men jag vill nog helst inte ha några besökare på kvällen helt enkelt. Hursomhelst, jag lämnade aldrig ut mitt nummer. Och den potentiella köparen som frågade efter nr kom aldrig den dagen han hade lovat.. Tycker Messenger har funkat utmärkt både vid sälj och köp för min del, aldrig några problem!

  • Noname00
    Filifjonken skrev 2020-07-25 21:24:52 följande:

    Åh det är nog bara jag som nästan ligger nedbäddad i sängen redan vid 21-tiden hehe. Men jag vill nog helst inte ha några besökare på kvällen helt enkelt. Hursomhelst, jag lämnade aldrig ut mitt nummer. Och den potentiella köparen som frågade efter nr kom aldrig den dagen han hade lovat.. Tycker Messenger har funkat utmärkt både vid sälj och köp för min del, aldrig några problem!


    Det är bara skriva i annonsen, inga samtal efter 21.
    Får man fråga vad var det du sålde?
  • Vildbi

    Lämnar ut mitt nummer till precis vem som helst. Vad gör det?

    Det finns iaf på olika söktjänster.

Svar på tråden Lämna ut telefonnummer till köpare på FB Marketplace?