• Fri 24 Jul 2020 13:55
    3125 visningar
    3 svar
    3
    3125

    HJÄLP! Anställningsbevis/avtal

    Hejsan! Förlåt om jag lägger detta på fel kategori men behöver hjälp med en sak.

    Det är så att någon bekant till mig har varit slarvigt och tappat bort sina före detta anställningsavtal. Kan man då mejla och begära på nytt sitt anställningsavtal? Även om man inte jobbar där längre? Alltså kommer den gamla arbetsgivaren ha kvar en kopia? Förstår att det är sannolikt inte och det är ens egna fel att man har slarvat bort den.

    En annan ska är också, vad klassificeras som anställningsbevis? Nu vet jag ju att anställningsavtal är en av de men kan man styrka på något annat vis?

    Tack så mycket och ursäkt för besväret

  • Svar på tråden HJÄLP! Anställningsbevis/avtal
  • Fri 24 Jul 2020 14:48
    #1

    Maila och fråga kan man ju alltid.

    Anställningsavtal är ju en sak och anställningsbevis en annan. Anställningsbevis kan man ju be att få och det brukar stå typ "Härmed intygas att NN är anställd hos oss Firmanamn som Yrkesbefattning (ev sedan år-mån-dag) med en månadslön/timpenning på xx kr." Daterat och underskrivet, förmodligen av någon på personalavdelningen.

    Det kanske går att be fd arbetsgivare om historiskt anställningsbevis, dvs ett intygande om att man varit anställd, som vad och under hur lång tid. Man kan ju också be om ett utlåtande på hur man skötte sig. Beror ju på vad man ska ha det till.

  • Anonym (...)
    Fri 24 Jul 2020 15:02
    #2

    Kopia på anställningsbevis kanske inte går att få men ett arbetsgivarintyg går absolut, då finns ett start och slutdatum, anställningsgrad och frånvaro brukar även stå med...

  • Fri 24 Jul 2020 15:18
    #3
    Anonym (...) skrev 2020-07-24 15:02:54 följande:

    Kopia på anställningsbevis kanske inte går att få men ett arbetsgivarintyg går absolut, då finns ett start och slutdatum, anställningsgrad och frånvaro brukar även stå med...


    Jamesdio skrev 2020-07-24 14:48:13 följande:

    Maila och fråga kan man ju alltid.

    Anställningsavtal är ju en sak och anställningsbevis en annan. Anställningsbevis kan man ju be att få och det brukar stå typ "Härmed intygas att NN är anställd hos oss Firmanamn som Yrkesbefattning (ev sedan år-mån-dag) med en månadslön/timpenning på xx kr." Daterat och underskrivet, förmodligen av någon på personalavdelningen.

    Det kanske går att be fd arbetsgivare om historiskt anställningsbevis, dvs ett intygande om att man varit anställd, som vad och under hur lång tid. Man kan ju också be om ett utlåtande på hur man skötte sig. Beror ju på vad man ska ha det till.


    Okej då förstår jag, tack så mycket! Uppskattar verkligen att ni tog er tid och svara. Det här hjälpte mig verkligen. Hoppas ni får en fortsatt trevlig dag :)
Svar på tråden HJÄLP! Anställningsbevis/avtal