• Daimstruten

    Placering av soffa i vardagsrum

    När man står i öppningen till mitt vardagsrum så har man matsalsdel till vänster samt soffhörna med tv-del till höger. På högra kortsidan finns en större fönsterdel med altan utanför och i övrigt finns två fönster (ca 140 cm i storlek) på långsidan, ett mitt emot ingången till v-rummet samt ett vid matsalsdelen. Man har alltså en ganska lång väggdel (ca 4 meter) utan fönster om man tittar lite snett åt höger och där står idag en stor soffa.

    Nu till mitt lilla bekymmer. Jag gillar min trädgård men har insett att jag i princip har noll trädgårdsutsikt om jag inte ställer mig direkt vid nåt av fönstrena på långsidan. Sitter jag i soffan och tittar ut genom fönstrena på kortsidan så ser jag garagedelen på huset dvs en vägg. Altanen i övrigt har dessutom ett rätt högt staket för den byggdes när vi flyttade in efter att vi tog bort stora träd.

    Altetnativen är alltså

    1) Ha kvar allt som det är idag för det kan anses ge bättre känsla att ha soffan så man direkt ser vem som kommer in i vardagsrummet och hallen som rummet angränsar till.

    2) Byt vägg för soffan och tv:n samt ta ner staketet runt altanen till kanske 80-90 cm så man ser trädgården när man sitter i soffan. Kommer nån in i v-rummet krävs att man vrider huvudet för att se denna.

    Hur hade ni andra gjort? Bryr ni er om utsikt mot trädgården eller soffans placering mest?

  • Svar på tråden Placering av soffa i vardagsrum
  • Cavill

    Jag har ingen trädgård, men hade jag haft en så hade jag velat se den. 

    Jag tycker att du ska köra på alt 2. Är väl inte så många främlingar som kommer in i ditt vardagsrum? Jag menar, varför behöva se vem som kommer. 

  • Ensam hemma

    Jag vill absolut se trädgården så jag har tagit bort hela räcket runt altanen. Underbart att bara vrida lite på huvudet och semallt vackert utanför, känns nästan som man sitter utomhus.

  • Daimstruten
    Ensam hemma skrev 2020-07-24 19:07:36 följande:

    Jag vill absolut se trädgården så jag har tagit bort hela räcket runt altanen. Underbart att bara vrida lite på huvudet och semallt vackert utanför, känns nästan som man sitter utomhus.


    Vore trevligt att ta bort hela räcket men det kan jag tyvärr inte för altanen är några decimeter högre än gräsmattan så det är risk att nån trillar. Däremot skulle man kunna fixa ett luftigare staket som man ser igenom mer.
Svar på tråden Placering av soffa i vardagsrum