• Darkbutterfly

    När kan jag ta ut p-ringen?

    Hej!

    Jag har efter att ha haft p-ring i tre månader fått ångest och depression som smyger sig på allt mer. Livet börjar bli riktigt odrägligt och jag vet att det beror på p-ringen då alla 8 preventivmedel jag testat gett samma symptom efter 2-3 månaders användande.

    Min fråga är, när kan jag ta ut p-ringen utan att riskera graviditet? Jag hade sex igår (innan jag insåg varför min ångest var så hög), hur länge lever spermier? Jag läser allt från 12 timmar till 7 dygn. Enklast hade varit att vänta 7 dygn men då jag just nu inte klarar av att arbeta på grund av mitt mående vill jag ta ut den så fort som möjligt.

    Jag har testat att kontakta både ungdomsmottagning och vårdcentral men ingen av de har gett mig ett svar utan hänvisat vidare där jag inte heller fått svar.

    Är det någon som vet? Är det ett alternativ att ta ett dagen efter piller och ta ut p ringen direkt?

  • Svar på tråden När kan jag ta ut p-ringen?
  • Anonym (Anonym)

    Du ska kunna ta ut p-ringen nu. Om du vill vara säker så ta ett dagen efter-piller, vet inte hur nära inpå de måste tas däremot. Sedan är det kondom som gäller framöver tills du funderat ut något du mår bra av.

Svar på tråden När kan jag ta ut p-ringen?