• Tomatmacka

    Kontorsjobb som inte kräver utbildning?

    Finns såna? Samt kan man försörja sig på dem? Har knegat i många år nu men skulle så gärna vilja ha ett kontorsjobb. Men går det att få utan en utbildning när man har ett barn och lån på bostad att ta itu med? Känns lite dumt att börja plugga nu när man har allt detta att ta itu med, men finns det nånting? Vill inte tvingas sälja lägenheten heller. Vill bara ha nåt så jag kan betala hyra, lån, mat och elektricitet. Kräver inte så mycket mer.

  • Svar på tråden Kontorsjobb som inte kräver utbildning?
  • Anonym (Y)

    Jag har inte utbildning och har sökt en hel del enklare administrativa jobb och kontorsassistentjobb, men en handläggare jag träffade på arbetsförmedlingen så att det kunde vara upp till 1000 sökande på en sån typ av tjänst.. Så man måste nog söka en hel del

  • Anonym (Internt)

    Försök komma in på kontoret hos nuvarande arbetsgivare. Jag känner några som tagit den vägen.

  • Barbro45

    Det blir färre och färre av den typen av jobb som inte kräver högskoleutbildning. Många kontorsjobb datoriseras, redovisning, planering, diarieföring, telefonist, t.ex. Den typen av jobb som de med enbart gymnasium fick tidigare. Vissa kundtjänstjobb och telemarketing finns fortfarande men de läggs ofta i andra länder med lägre löner. Det finns jobb men man måste vara beredd att flytta dit de finns.

  • Anonym ((OM))

    Jag jobbar som Office Manager, ingen utbildning och bra lön för mån-fredagsjobb. Dock är det som en som tidigare skrivit, rätt många som söker dom tjänsterna. Receptionist är ett alternativ också?! :)

  • Steven01

    Den vanligaste vägen in på kontor utan utbildning är om du redan är anställd på ett företag och du utvecklas och är duktig på ditt jobb så kan man få chansen.
    Men ts varför är du så intresserad av att jobba på kontor?

  • Anonym (Anna)

    När du säger att du inte har utbildning, menar du då högskoleutbildning?

    Har du gymnasieutbildning 3 år finns kontorsjobb. Jag arbetar på en myndighet och kravet där är 3-åring gymnasium samt administrativ erfarenhet.

  • Jamesdio

    Vad jobbar du med nu? Går dina kunskaper/färdigheter att använda i något mer kontorsbaserat arbete? Tex är du bilmek kan du kanske jobba med kundbokningar och kundtjänst på ett sådant företag.

    Annars kan det gå att kompetensutveckla via distansutbildningar som går att kombinera med nuvarande arbete.

  • Anonym (22)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-25 07:08:07 följande:

    När du säger att du inte har utbildning, menar du då högskoleutbildning?

    Har du gymnasieutbildning 3 år finns kontorsjobb. Jag arbetar på en myndighet och kravet där är 3-åring gymnasium samt administrativ erfarenhet.


    Ja det märks kan man säga...
  • Anonym (Justine)

    Jag har högskoleutbildning i ekonomi och har svårt att få jobb. Upplever att det är de som inte kräver hög lön, dvs de med enbart gymnasium, och dels de med specialkompetens som får jobben.

  • Tomatmacka
    Jamesdio skrev 2020-07-25 12:56:18 följande:

    Vad jobbar du med nu? Går dina kunskaper/färdigheter att använda i något mer kontorsbaserat arbete? Tex är du bilmek kan du kanske jobba med kundbokningar och kundtjänst på ett sådant företag.

    Annars kan det gå att kompetensutveckla via distansutbildningar som går att kombinera med nuvarande arbete.


    Jobbar i byggbranschen.
Svar på tråden Kontorsjobb som inte kräver utbildning?