• Wolfclaw

Min grässådd tar sig olika

Håller på att reparera gräsmattorna efter en tid med höns. Kört med vanlig trädgårdsjord och gräsfrön. Resultatet har varit väldigt varierande trots att jag gjort samma sak på alla "kala" fläckar. På flera ställen har det tagit sig väldigt jämt och bra och på avstånd syns det knappt att det varit kalt. På andra ställen har det bara börjat växa fläckvis.

Har ni några tips? Måste jag täcka gräsfröna helt med ett lager jord? Har bara myllat ner fröna för hand.

• Svar på tråden Min grässådd tar sig olika
  • Mortiscia80

När vi har lagt gräsfrön har vi inte haft någon jord ovanpå alls. Det har hittills gått bra. Man måste ju bara se till att det är jämnt spritt och att man vattnar över alla frön, men det antar jag att du redan gjort.

• Wolfclaw

Har sett till att hålla jorden fuktig. Varit bra väder med omväxlande sol och regn.

• Wolfclaw
    Mortiscia80 skrev 2020-07-25 14:59:42 följande:

Kan det vara själva jorden som är ojämn i kvalitet?

Jag har använt samma jord på alla ställen. Marken under är rätt stenig men då tycker jag att det borde vara dåligt på alla ställen.
  • Mortiscia80

Då vet jag inte vad det beror på riktigt. Mitt sista förslag får bli att fröerna äts upp av fåglar.

Svar på tråden Min grässådd tar sig olika