• Anonym (Ts)

Störs man av att bo nära Bromma flygplats?

Ni som bor nära helst Bromma flygplats i typ spånga? Hur nära ska man bo för att bli störd av det? Kollar på hus i sundby, men just nu går ju knappt några flygplan!

• Svar på tråden Störs man av att bo nära Bromma flygplats?
  • Aniiee

Jag bor inte nära en flygplats men det är väldigt, väldigt olika hur och om man stör sig på ljud.

Case in point, jag bor mindre än 50 meter från en väldigt aktiv kyrka som slår i klockorna ett antal gånger om dagen och från tågspåren där det går pendel två gånger i kvarten (ett åt varje håll), snabbtåg (som inte går särskilt snabbt på den här sträckan), nattens underhåll samt godståg runt 3 .Jag har grannar som stör sig som fan på allt eller åtminstone något av detta. Och jag har grannar som inte ens hör det. Inte för att de är döva utan för att de är så vana att hjärnan sollar bort ljudet. Själv hör jag men bryr mig inte, jag störs inte.

Låter inte riktigt lika mycket som flyg, kanske. Å andra sidan är det väldigt mycket närmare än det är från Sundby till Bromma flygplats. 

Kontentan är att du kan inte vet om just du kommer störas eller störa dig innan du är där och har varit där ett tag.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Hus)

Finns det hus så pass nära det låter en del antar jag?

• Anonym (Ts)
    Aniiee skrev 2020-07-25 13:32:18 följande:

Jag bor inte nära en flygplats men det är väldigt, väldigt olika hur och om man stör sig på ljud.

Case in point, jag bor mindre än 50 meter från en väldigt aktiv kyrka som slår i klockorna ett antal gånger om dagen och från tågspåren där det går pendel två gånger i kvarten (ett åt varje håll), snabbtåg (som inte går särskilt snabbt på den här sträckan), nattens underhåll samt godståg runt 3 .Jag har grannar som stör sig som fan på allt eller åtminstone något av detta. Och jag har grannar som inte ens hör det. Inte för att de är döva utan för att de är så vana att hjärnan sollar bort ljudet. Själv hör jag men bryr mig inte, jag störs inte.

Låter inte riktigt lika mycket som flyg, kanske. Å andra sidan är det väldigt mycket närmare än det är från Sundby till Bromma flygplats. 

Kontentan är att du kan inte vet om just du kommer störas eller störa dig innan du är där och har varit där ett tag.

Sant som du skriver, det som är otur är att jag inte kan testa innan köp eftersom det knappt går några flyg. Så jag tänkte chansa genom att fråga här
  • Anonym (Ja)

Ja, jag skulle stötas fruktansvärt mycket av att bo i en storstad. Men då mestadels pga alla människor. Spyr på storstäder, jag hade vantrivts ihjäl.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2020-07-25 13:56:18 följande:

Ja, jag skulle stötas fruktansvärt mycket av att bo i en storstad. Men då mestadels pga alla människor. Spyr på storstäder, jag hade vantrivts ihjäl.

Störas*
  • Anonym (X)

Bo inte högst upp i huset.
    Brommaplanen har en inflygsrutt som går över Lidingö, Norra djurgådsstaden, Kungsholmen, Västra solna och bromma. Stör man sig på flyg ska man inte bo under de ruttena. Samma åt alla håll. Vad jag vill säga är att med en storstad kommer ljud, och stör man sig på plan så kan jag bara tipsa om att bo på bottenvåningen för där hörs det minst (egen erfarenhet)

• Anonym (Minneberg)

Bor i Minneberg (nedanför Alviksbron) och jag tänker inte ens på det längre. Kanske när de kommer in för landning och jag är ute och går, men aldrig inomhus.

• FtS70

Man störs väl främst av storflygplatser. Min äldste son bor i Äppelviken, och där har jag aldrig någonsin störts.

• Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2020-07-25 14:07:57 följande:

Bo inte högst upp i huset.

Brommaplanen har en inflygsrutt som går över Lidingö, Norra djurgådsstaden, Kungsholmen, Västra solna och bromma. Stör man sig på flyg ska man inte bo under de ruttena. Samma åt alla håll. Vad jag vill säga är att med en storstad kommer ljud, och stör man sig på plan så kan jag bara tipsa om att bo på bottenvåningen för där hörs det minst (egen erfarenhet)

Aha men går inte landningsbanan precis vid Sundby? Borde vara närmast planen att bo i villa där? Det är villa jag letar så det är ju marknära ändå.
  • Anonym (Marie)

Hej. Jag växte upp i just Sundby, nära Sundbyskolan, och har aldrig störts av flygplanen. Nu beror det givetvis var i Sundby man bor. Är det direkt under inflygningen låter det ju ganska mycket eftersom planen flyger ganska lågt just där. Det är mest trafik morgon och kväll så det kan man ju ha i åtanke. Vilken gata ligger huset/husen ni tittat på?

Svar på tråden Störs man av att bo nära Bromma flygplats?