• Sat 25 Jul 2020 20:20
    776 visningar
    6 svar
    6
    776

    Orolig för att något ska vara fel..

    Hej alla fina!

    Jag är gravid i vecka 17 (16+0) med andra barnet och jag är konstant orolig för att något ska vara fel med barnet. Trots att jag sett hjärtat picka både i tidigt ultraljud och på KUB så kan jag inte riktigt släppa den här känslan..upplevde det inte alls lika med storebror. Det kan plocka upp tankar dygnet runt, till och med vaknat av den där känslan och klumpen i magen. Jag har ännu inte börjat känna några rörelser ( vad jag vet, varit otroligt uppblåst hela graviditeten). Idag är det tre veckor kvar till RUL och det känns som att tiden går oerhört sakta..är det någon snäll själ som har något bra och vettigt att säga så att jag kan lugna ner mig lite?! ????

  • Svar på tråden Orolig för att något ska vara fel..
  • velig1­3
    Sun 26 Jul 2020 06:24
    #1

    Det hör till tyvärr och en del av att vara förälder. Det är en kontrollförlust och jag tror att oron har en funktion som faktiskt gör att barnet har en högre chans till överlevnad. Dvs att du är vaksam. Men du behöver få till en balans i det hela. Dvs att vara vaksam men samtidigt inse att du gör det du kan men inte kan ha kontroll över allt.

    Är själv i vecka 36 och har samma oro trots att det är tredje barnet. Jag försöker tänka positivt trots allt och undvika saker som får mig att grubbla mer än nödvändigt. Ex inte läsa om obehagligheter kring graviditet och förlossning

  • Sun 26 Jul 2020 07:28
    #2
    velig13 skrev 2020-07-26 06:24:00 följande:

    Det hör till tyvärr och en del av att vara förälder. Det är en kontrollförlust och jag tror att oron har en funktion som faktiskt gör att barnet har en högre chans till överlevnad. Dvs att du är vaksam. Men du behöver få till en balans i det hela. Dvs att vara vaksam men samtidigt inse att du gör det du kan men inte kan ha kontroll över allt.

    Är själv i vecka 36 och har samma oro trots att det är tredje barnet. Jag försöker tänka positivt trots allt och undvika saker som får mig att grubbla mer än nödvändigt. Ex inte läsa om obehagligheter kring graviditet och förlossning


    Jag håller med om detta! Om alla ultraljud har sett bra ut och situationen är som du beskriver TS, så låter din oro ogrundad men, tror jag, ganska normal för en gravid. Jag har själv varit mycket orolig under mina graviditeter. Har ofta haft obehagliga känslor av att något inte stämmer, att något ska gå fel antingen med mig eller med bebisen. Att bebisen inte är frisk eller inte lever osv. Trots det har jag fött fyra friska barn och inget har någonsin gått fel alls faktiskt.

    Jag håller också med Velig 13 om att det är normalt att vara orolig och säkert på vissa vis bra för den kommande bebisen, men att det är jättebra att arbeta med sin oro för att den inte ska ta över och påverka ditt liv. Du kanske kan prata med din barnmorska om den? Eller gå i terapi? Kognitiv beteendeterapi är väldigt bra mot sånt här. Hoppas det känns bättre snart!
  • Mon 27 Jul 2020 07:31
    #3

    Tack för era svar velig13 och solblomma30! Det hjälper lite ändå med era kloka ord. Min oro är säkert som ni säger ogrundad men ändå där. Ska ringa min barnmorska idag och prata med henne, se vad dom säger.

    När började ni känna rörelse från andra+ barnen? Läser ju överallt om att vissa känner så tidigt som i vecka 11..jag har ännu ingen koll på om jag har moderkakan i bakvägg eller framvägg det sa dom aldrig på KUB.

  • Mon 27 Jul 2020 07:58
    #4
    SandraEriksson skrev 2020-07-27 07:31:26 följande:

    Tack för era svar velig13 och solblomma30! Det hjälper lite ändå med era kloka ord. Min oro är säkert som ni säger ogrundad men ändå där. Ska ringa min barnmorska idag och prata med henne, se vad dom säger.

    När började ni känna rörelse från andra+ barnen? Läser ju överallt om att vissa känner så tidigt som i vecka 11..jag har ännu ingen koll på om jag har moderkakan i bakvägg eller framvägg det sa dom aldrig på KUB.


    Att känna något redan i vecka 11 får nog mer ses som ett undantag än en regel. Det vanliga är ju att man börjar känna rörelser runt vecka 18-20. Vissa kan känna så tidigt som vecka 15-16, men långt ifrån alla.

    Jag har själv tre graviditeter bakom mig och har aldrig känt något så tidigt som vecka 11.
  • velig1­3
    Mon 27 Jul 2020 08:11
    #5

    [quote=80546937][quote-nick]SandraEriksson skrev 2020-07-27 07:31:26 följande:[/quote-nick]Tack för era svar velig13 och solblomma30! Det hjälper lite ändå med era kloka ord. Min oro är säkert som ni säger ogrundad men ändå där. Ska ringa min barnmorska idag och prata med henne, se vad dom säger.

    När började ni känna rörelse från andra+ barnen? Läser ju överallt om att vissa känner så tidigt som i vecka 11..jag har ännu ingen koll på om jag har moderkakan i bakvägg eller framvägg det sa dom aldrig på KUB.[/quote

    kände av henne från vecka 16-17 nånstans, moderkaka i bakvägg.

    Det är vanligt att känna efter vecka 20 För många. Nu känns hon hela tiden och då är man inte heller nöjd, sen när hon är stilla En stund så undrar man över det, hehe

  • Mon 27 Jul 2020 08:42
    #6
    SandraEriksson skrev 2020-07-27 07:31:26 följande:

    Tack för era svar velig13 och solblomma30! Det hjälper lite ändå med era kloka ord. Min oro är säkert som ni säger ogrundad men ändå där. Ska ringa min barnmorska idag och prata med henne, se vad dom säger.

    När började ni känna rörelse från andra+ barnen? Läser ju överallt om att vissa känner så tidigt som i vecka 11..jag har ännu ingen koll på om jag har moderkakan i bakvägg eller framvägg det sa dom aldrig på KUB.


    Jag kände inte mitt andra barn förrän i vecka 20-21. Jag hade moderkakan i framvägg. Första barnet kände jag runt vecka 16 ungefär. Tredje och fjärde kände jag redan några dagar innan kub, men uppenbarligen varierar det ju mycket från graviditet till graviditet. Så att du inte känner din bebis nu låter helt normalt för mig :)
Svar på tråden Orolig för att något ska vara fel..