• Anonym (Ts)

Att uppdatera den andra föräldern

Ja alltså viktiga saker, vårdbesök och annat är ju en självklarhet att jag informerar pappan om.

Men han tycker att det är konstigt att han ska vara den som hör av sig och frågar hur dottern mår och ber om bilder när hon är hos mig (där hon bor).. medans jag tycker att känns konstigt att jag ska vara den som hör av mig från ingenstans, uppdaterar honom varje dag och skickar bilder. Om vi hade haft en tät kontakt annars så antar jag att det skulle ha känts mer naturligt för mig att skicka saker varje dag men nu har vi liksom inte det. Hörs inte alls mellan träffarna. Så min fråga är helt enkelt om det är rättfärdigat av honom att ifrågasätta detta?

Han visar inte jättemycket intresse annars. Om dottern är viktig för honom och om det nu är så viktigt att få bilder så skulle jag vilja att han visar mer intresse, träffar dottern oftare exempelvis. Och inte välja och prioritera annat före. Välja när han vill vara förälder och inte, för det gör han nu. Har jag fel? Vad anser ni? Ska man uppdatera varandra dagligen fastän man gjort slut och är separerade?

• Svar på tråden Att uppdatera den andra föräldern
  • Anonym (Linda)

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, och hur mycket hon är hos er vardera.
    Mina barn bor varannan vecka hos mig och exet. Vi hörs inte av alls, utan förlitar oss på att den andre ansvarar för sin vecka. Skulle det vara något praktiskt som behöver bestämmas hör vi av oss, men det är extremt sällan.

• Anonym (Ronny)

Nej det är inget han kan kräva. Han är ju naturligtvis fri fråga och komma med önskningar men det är inget du behöver infria om du inte har lust.

Hur gör han själv? Skickar han bilder och en rapport på hur det är när barnet är med honom?

Vad som är normalt för andra varierar så väldigt mycket så det finns ingen norm att rätta sig efter i detta.

• Anonym (Kvinna 39)

Nej, han har så klart ingen rätt att förvänta sig sådant av dig. Du får förklara att han får ta foton osv när hon är hos honom och att han kan få en kort uppdatering vid överlämning. Naturligtvis skulle du höra av dig om något hände henne, men annars får han vänta.

Om du börjar gå med på hans önskemål (som senare kommer att bli krav) så kommer du att få fortsätta så tills dottern är myndig. Det blir en ohållbar situation. Du måste visa var skåpet ska stå och hur er relation ser ut numera.

• Anonym (Soc.)

Ja som boendeförälder är det ditt ansvar att informera och hålla honom uppdaterad om barnet. Viktiga händelser och lite mer vardagliga information. Det ska han inte behöva be dig om. Inte varje dag, men ett veckobrev är helt rimligt.

• Anonym (Soc.)

Du kan ju tänka att hans intresse för barnet väcks mer om han känner sig delaktig och inkluderad. Och eftersom du antagligen önskar ditt barns bästa där en god relation med båda föräldrarna är mycket viktig så är det säkerligen ett litet besvär som du är beredd att ta .

• Anonym (Ts)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 10:39:04 följande:

Ja som boendeförälder är det ditt ansvar att informera och hålla honom uppdaterad om barnet. Viktiga händelser och lite mer vardagliga information. Det ska han inte behöva be dig om. Inte varje dag, men ett veckobrev är helt rimligt.

Tidigare har jag gjort så att jag uppdaterar om allting när vi ses på deras bestämda träffar, (som sker regelbundet en/flera ggr i veckan vanligtvis) och berättar lite om våran vardag och om det hänt något speciellt.. och om han struntar i att komma på våra bestämda träffar så menar du att jag ändå ska uppdatera honom om sådana saker (Som vi annars tar vid träff dvs) fast via telefon/sms?

En till fråga : jag har nämligen klargjort att jag inte tänker tjata in honom i något föräldraskap längre (efter veckor av tjat) utan att det är upp till honom att komma hit/träffas när vi bestämt, höra av sig om han inte kommer och höra av sig om han skulle vilja titta förbi oftare. Och att jag inte tänker bråka om detta mer. Om han inte varken kommer på de bestämda dagar vi har eller hör av sig om att han inte kommer - är det mitt ansvar att höra av mig då och se till så det sker eller kan jag, som jag sagt till honom, strunta i det?

Självklart vill jag att våran dotter ska ha en god relation till oss båda men det känns som att hela situationen blir dum om jag ska behöva lägga energi på att tjata på honom och att han då ska känna sig ?tvingad? att träffa henne. Vill att han träffar henne för att han vill och vill han inte så får det vara, eller är det dumt av mig att tänka så? Känns någonstans som att det är hans ansvar att se till så han får en relation med vår dotter? Det är väl mitt ansvar också men jag har, som sagt, tillbringat veckor av att tjata på honom och sett till så de träffas, bestämt dagar och blivit besviken när han inte kommit osv. Måste jag verkligen fortsätta med det?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-26 11:07:39 följande:
    Tidigare har jag gjort så att jag uppdaterar om allting när vi ses på deras bestämda träffar, (som sker regelbundet en/flera ggr i veckan vanligtvis) och berättar lite om våran vardag och om det hänt något speciellt.. och om han struntar i att komma på våra bestämda träffar så menar du att jag ändå ska uppdatera honom om sådana saker (Som vi annars tar vid träff dvs) fast via telefon/sms?

En till fråga : jag har nämligen klargjort att jag inte tänker tjata in honom i något föräldraskap längre (efter veckor av tjat) utan att det är upp till honom att komma hit/träffas när vi bestämt, höra av sig om han inte kommer och höra av sig om han skulle vilja titta förbi oftare. Och att jag inte tänker bråka om detta mer. Om han inte varken kommer på de bestämda dagar vi har eller hör av sig om att han inte kommer - är det mitt ansvar att höra av mig då och se till så det sker eller kan jag, som jag sagt till honom, strunta i det?

Självklart vill jag att våran dotter ska ha en god relation till oss båda men det känns som att hela situationen blir dum om jag ska behöva lägga energi på att tjata på honom och att han då ska känna sig ?tvingad? att träffa henne. Vill att han träffar henne för att han vill och vill han inte så får det vara, eller är det dumt av mig att tänka så? Känns någonstans som att det är hans ansvar att se till så han får en relation med vår dotter? Det är väl mitt ansvar också men jag har, som sagt, tillbringat veckor av att tjata på honom och sett till så de träffas, bestämt dagar och blivit besviken när han inte kommit osv. Måste jag verkligen fortsätta med det?
    Det är HANS ansvar att se till att hans och dotterns relation fungerar.
    Ni gör upp om träffar, kommer han så kommer han.
    Annars skyll dig själv liksom.
    Han är vuxen.

Några veckobrev hade jag då inte skickat och har aldrig gjort heller, jäkla trams.

• Anonym (Soc.)

Ditt ansvar att hålla honom informerad kvarstår även om han är ansvarslös eller inte träffar barnet alls. De i tråden som hävdar att du inte har någon sådan skyldighet har fel.
  • Anonym (Soc.)

Att informera om barnets vardagsliv är förövrigt inte heller att tjata tänker jag. Behöver inte innehålla vädjanden om engagemang utan rätt och slätt information om barnet i ett veckobrev per mail.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-07-26 11:33:50 följande:

Det är HANS ansvar att se till att hans och dotterns relation fungerar.

Ni gör upp om träffar, kommer han så kommer han.

Annars skyll dig själv liksom.

Han är vuxen.

Några veckobrev hade jag då inte skickat och har aldrig gjort heller, jäkla trams.

Som ansvarsfull förälder så gör man det man kan för att verka för en relation mellan pappa och barn. Inte för pappans skull utan för barnets skull, även om det råkar kännas orättvist. Knappast trams.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 11:40:04 följande:
    Som ansvarsfull förälder så gör man det man kan för att verka för en relation mellan pappa och barn. Inte för pappans skull utan för barnets skull, även om det råkar kännas orättvist. Knappast trams.
    Fast det gör ju TS.
    De bestämmer träffar.
    Dyker sen inte pappan upp så får det väl ändå vara hans ansvar/hans val?
    Det är ju helt galet att mamman ska böja sig åt alla möjliga håll för en pappa som inte själv engagerar sig!

Jag menar att veckobrevet som någon skrev om är trams.
  • Smart Cat
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 10:41:01 följande:

Du kan ju tänka att hans intresse för barnet väcks mer om han känner sig delaktig och inkluderad. Och eftersom du antagligen önskar ditt barns bästa där en god relation med båda föräldrarna är mycket viktig så är det säkerligen ett litet besvär som du är beredd att ta .

Ja, så kan man tänka men det behöver inte vara så. Har träffat många där det inte blivit så. 

TS: Jag tycker INTE du behöver skicka bilder dagligen. Jag är skild sedan ca 8 år och jag har vårt barn varannan vecka. Fram tills för något år sedan skrev vi veckobrev till varandra men det var mest för att informera varandra om det hade hänt något, om det var något beteende som var konstigt eller om det hade hänt något roligt. Jag och min exfru skickar också någon bild ibland från exempelvis skolavslutning om inte båda kunnat gå eller när man varit ute och rest men inte drösvis med bilder utan några stycken. Min exfru och jag har svårt för varandra men för det mesta kan vi skärpa oss när det gäller vårt barn.

Om din exman tycker det är så viktigt så tycker jag han ska visa det på riktigt. Jag ska inte ge mig på någon analys av hans beteende men man undrar ju om det här låtsasintresset är ett sätt att kompensera för sitt eget dåliga föräldraskap eller om han vill se en massa bilder för att kunna kontrollera om det helt plötsligt dyker upp en annan man i ditt liv.

Kort sagt: NEJ, du behöver inte höra av dig dagligen om hur din dotter mår. Skicka kort kan man göra om man själv vill men jag tycker det verkar som att han kan börja med att steppa upp i sitt föräldraskap innan han börjar kräva mer från dig.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-07-26 11:54:20 följande:

Fast det gör ju TS.

De bestämmer träffar.

Dyker sen inte pappan upp så får det väl ändå vara hans ansvar/hans val?

Det är ju helt galet att mamman ska böja sig åt alla möjliga håll för en pappa som inte själv engagerar sig!

Jag menar att veckobrevet som någon skrev om är trams.

Ett veckobrev som jag skrev är knappast att böja sig åt alla håll utan helt rimligt.
  • Ess

Jag hade skrivit ett veckomail typ Söndag kväll, där jag informerat om veckan som gått och inkluderat någon/några bilder. 
    Inget långt mail, men om hon gjort något speciellt. Typ varit på dagis, tandläkaren i Onsdags hade inga hål och det såg bra ut +  skickat någon bild.

• Anonym (info)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 11:37:58 följande:

Att informera om barnets vardagsliv är förövrigt inte heller att tjata tänker jag. Behöver inte innehålla vädjanden om engagemang utan rätt och slätt information om barnet i ett veckobrev per mail.

Jag tolkar lagen som att det råder informationsplikt gällande flytt och byte av telefonnummer eftersom aktuella kontaktuppgifter är grundförutsättningar för umgänge. Allvarlig sjukdom, skolbyte, konvertering till annan tro, skolavslutning, födelsedag, konfirmation etc är vidare grejer som man torde ha plikt att informera om eftersom det kan vara händelser som även en frånvarande förälder kan viljas närvara vid eller ha åsikter om. Allt annat är överkurs. Att lära känna barnet är umgängesförälderns egna jobb och ingenting boföräldern varken kan eller bör försöka göra åt umgängesföräldern
Svar på tråden Att uppdatera den andra föräldern