• Elisabet93

    Betalning av ringar?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år, och jag börjar bli väldigt sugen på att vi förlovar oss. Vi har pratat lite löst om det någon gång, så jag vet att han också gärna vill att vi gifter oss någon gång i framtiden. 

    Nu går jag i tankarna på att fria till honom inom en inte alltför avlägsen framtid. Dock så är jag lite osäker på hur vi ska göra med ringar och betalning av dem. Vi har typ gemensam ekonomi, men i nuläget är det jag som tjänar mest eftersom sambon jobbar deltid för att finansiera sina studier. Jag vet att han inte kommer att ha råd att betala för någon av ringarna, utan det blir jag som kommer göra det i så fall. Jag ser inte det som ett problem, utan gör det gärna. Dock så vet jag att han inte tycker det känns bra att jag får stå för de flesta kostnader, så jag är lite orolig för att han kommer tycka att det känns jobbigt om jag köper ringar. Jag vill ju inte att han ska få dåligt samvete om jag friar, bara för att jag betalar för bådas ringar. Så jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Ska jag vänta tills vi båda två har en bättre ekonomi? Dock har jag en känsla av att det kommer att dröja flera år innan det händer... Eller ska jag köra på ändå?

  • Svar på tråden Betalning av ringar?
  • nnnnnnnn

    Det mest naturliga är att ni diskuterar detta tillsammans. Inte att du "kör på" ensam...

    Antingen vill ni båda förlova/gifta er och då diskuterar ni tidsplan och ekonomi angående detta eller så vill bara du det här och då är det rätt meningslöst att göra något åt det på egen hand.

    Tips för att klara av det hela utan att han hamnar i skuld till dej:
    Ni förlovar/gifter er med enkla ringar tex silverringar. Det finns från ca 100 kr och uppåt. Sen kan planen vara att byta dem mot dyrare ringar tex när båda fått fast jobb eller vid något jubileum tex 5-år, 10år eller liknande. Man kan också förlova sig med enkla ringar och byta ut dem till dyrare vid vigseln. Eller köra på med de enklare ringarna, för alla kommer ändå tro att de är dyra vitguldsringar/titanringar.

  • nnnnnnnn

    Och "fria" kan du göra ändå, det behöver inte vara något i stil med amerikanska filmer, det räcker att du frågar: "Skulle du vilja förlova/gifta dej med mej?"
    Det kan vara 1000 gånger mer romantiskt att fråga en vardag när man har lite tid eller när det känns lite extra romantiskt än att dra igång något stort spektakel som du då måste vara säkert på att den andre önskar sig och uppskattar...

  • Barbro45

    En förlovning och vigsel kan mycket väl göras utan ringar. Det är själva löftet och ceremonin som gäller. Föreslår som sagts ovan att ni förlovar er med mycket enkla ringar, ring från en tuggmmiautonat duger alldeles utmärkt. 


    Jag och min man förlovade oss med ringar av gräs på en äng i början på 70-talet. Några år senare gifte vi oss och köpte släta ringar (det var sådana som gällde då) för att få riktiga förlovningsringar och en finare vigselring till mig, då hade vi råd med det.

Svar på tråden Betalning av ringar?