• AFLSvensson

Sömnbesvär

Jag har sedan ca 2-3 år tillbaka haft problem med min sömn. Nattliga uppvaknanden, tidiga uppvaknanden och vissa nätter är helt hopplösa då jag vrider, vänder på mig och kommer inte till ro trots att jag är trött. Detta påverkar mig väldigt psykiskt och fysiskt.

Jag har prövat en mängd olika läkemedel mot sömnen (Amitriptylin, Propavan, Lergigan, Atarax, Mirtazapin). Upplever inte att någon av dessa har hjälpt min sömn att bli bättre och vissa biverkningar är inte roliga.

Viktigt att nämna är att jag äter en rad andra läkemedel också. Har en sjukdom PVNS, depression, högt blodtryck samt underfunktion i sköldkörteln. Jag går på samtalsstöd och har gått hos psykolog och fått akupunktur hos sjukgymnast.

Finns det något annat läkemedel ni hade velat tipsa om? Vad funkar för er som också lider av sömnproblem?

Tack!

• Svar på tråden Sömnbesvär
  • LukeStairwalker

Jag har problem med tidiga uppvaknanden och sen svårt att somna om. Att somna på kvällen är inga problem. Jag sover i snitt 5 timmar, vilket inte är katastrof men ändå för lite. 
    Jag följer tråden men har inga kalasråd att ge. När jag väl vaknar brukar jag lyssna på en podd som heter "Somna med henrik". Han pratar om ingenting i en timme och det funkar ibland. 

• Anonym (T)

finns ett tips att man ska räkna i huvudet sakta till 7 tills man somnar. Om du börjar tänka på annat hindra dig själv och bara fortsätt räkna. Det kräver en del disciplin men fungerar faktisk. Man hypnotiserar sig själv tillslut. 

Svar på tråden Sömnbesvär