• albertogust

    Får chefen ändra ens arbetspass på kort tid?

    Jag har en fråga angående vad en chef får begära angående ändring av pass. Jag jobbar deltid som fast anställd, alltid kl 16-21. Nu när många har semester är det behov av att någon lär ut sommarvikarierna nya rutiner som behövs vecka 32 på dagtid, alltså 8-16 pass. 
     
    Jag har då fått "tillsägelse" av en kollega att jobba dagspassen v.32 eftersom jag är den enda som kan lära ut vikarierna rutinerna den veckan. Men jag har mina arbetstider 16-21 och har inte möjlighet att jobba dagspassen då jag har redan planerat in mina dagar på fritiden. Jag undrar, har en chef rätt till att ändra ens arbetspass från kväll till dag om det behövs, på så kort begäran? 
  • Svar på tråden Får chefen ändra ens arbetspass på kort tid?
  • nnnnnnnn

    Fråga facket, de har koll.

    Det brukar vara "rimlig tid" som gäller dvs att chefen får ändra arbetstiderna om ändringen meddelas i "rimlig tid" vilket brukar tolkas som 2-3 veckor före när det gäller min arbetsplats. Dvs om chefen bestämmer att du ska jobba andra tider än de normala och inte sagt till 2veckor före, så får du skriva upp övertid för den tid som sträcker sig utanför dina vanliga timmar. (Typ att du jobbar 16-21 som vanligt + 8-16 med övertid för att chefen beordrar dej att jobba dessa timmar för att lära upp de nya).

  • Anonym (Ia)

    I regel ska schemaändringar meddelas 10 arbetsdagar i förväg (brukar oftast innebära 2 veckor beroende på hur man jobbar). Därefter får man gå till sig själv och avgöra hur krånglig man vill vara. Har du planerat in något superviktigt och inte kan jobba dagtid så får du meddela att det inte går, chefen skulle ha planerat bättre. Om du däremot är lite allmänt less och egentligen kan jobba dagtid så kan det innebära att du upplevs som jobbig, även om du tekniskt sett har rätt att jobba enligt ditt ordinarie schema. Jag hade bytt till dag om jag kunnat och sen tryckt på det i t.ex. lönesamtalet senare att man gjort det där lilla extra. Om det däremot inte resulterar i något så hade jag inte gjort samma sak igen. 

Svar på tråden Får chefen ändra ens arbetspass på kort tid?