• Anonym (Strumpan)

    Amning med stora bröstvårtor?

    Jag väntar barn (i början av graviditeten bara) men är lite orolig för hur det kommer gå med amningen. Jag har redan innan jag blev gravid stora bröstvårtor, och framförallt väldigt långa sådana i brist på bättre ord. Och jag antar de kommer bli större under graviditeten och när jag ska amma. Någon som har erfarenhet av det och vet om det kommer bli ett problem?

  • Svar på tråden Amning med stora bröstvårtor?
  • Anonym (Napp)

    Har jag svårt att tro. Nappen på nappflaskor är ju rätt stor och funkar utmärkt för nyfödda som får ersättning så stora bröstvårtor går nog bra det med. Glad

  • Anonym (Petra)

    Mer gelehallon än stekt ägg? Skrattande I så fall är min erfarenhet (mig själv, kompisar osv) att det går jättebra!

  • Anonym (Stora bröstvårtor)

    Jag skulle säga tvärtom! Även jag har stora och jag har bara sett det som en fördel. Lättare för barnet att greppa! Ammar just nu mitt andra barn och fick tom höra på förlossningen att jag hade stora fina vårtor som var perfekta för amning.

  • Anonym (gelehallon)

    Mina är mer som geléhallon och jag fick också höra att de var perfekta för amning. Och om det var problem så berodde det inte alls på bröstvårtorna.

  • Anonym (Strumpan)
    Anonym (Petra) skrev 2020-07-26 16:24:20 följande:

    Mer gelehallon än stekt ägg? Skrattande I så fall är min erfarenhet (mig själv, kompisar osv) att det går jättebra!


    Haha stek ägg! Skrattande Ja mycket mer som gelehallon, men hmm snarare lite avlånga gelehallon. Vad fint att höra att det går bra. Jag var rädd för att för långa kan göra det svårare att suga på ett bekvämt sätt. Och också det att dem lär blir större nu under graviditeten.
  • Anonym (Strumpan)
    Anonym (Stora bröstvårtor) skrev 2020-07-26 16:25:48 följande:

    Jag skulle säga tvärtom! Även jag har stora och jag har bara sett det som en fördel. Lättare för barnet att greppa! Ammar just nu mitt andra barn och fick tom höra på förlossningen att jag hade stora fina vårtor som var perfekta för amning.


    Aha det var fint att höra! Så ju större desto bättre kanske helt enkelt?
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Strumpan) skrev 2020-07-26 18:45:25 följande:
    Haha stek ägg! Skrattande Ja mycket mer som gelehallon, men hmm snarare lite avlånga gelehallon. Vad fint att höra att det går bra. Jag var rädd för att för långa kan göra det svårare att suga på ett bekvämt sätt. Och också det att dem lär blir större nu under graviditeten.
    Det som är viktigt att tänka på, och som åtminstone jag inte visste innan, är att bebisen faktiskt inte ska suga på bröstvårtan alls! Den ska ligga fritt i munnen, och bebisen får mjölken att spruta ut genom att liksom trycka med underkäken mot själva bröstet. 
  • Anonym (Strumpan)
    Anonym (Petra) skrev 2020-07-26 21:55:43 följande:
    Det som är viktigt att tänka på, och som åtminstone jag inte visste innan, är att bebisen faktiskt inte ska suga på bröstvårtan alls! Den ska ligga fritt i munnen, och bebisen får mjölken att spruta ut genom att liksom trycka med underkäken mot själva bröstet. 
    Ok, jo det var det jag tänkte på att om bröstvårtan är för lång eller stor så kan det bli svårt att suga ordentligt.
  • Anonym (samma)

    Jag har också väldigt långa bröstvårtor och upplevde att det var ett problem att amma dessvärre, med att min son inte fick suggrepp ordentligt. Det gick ibland men oftast inte.

  • Anonym (Strumpan)
    Anonym (samma) skrev 2020-08-03 23:05:46 följande:

    Jag har också väldigt långa bröstvårtor och upplevde att det var ett problem att amma dessvärre, med att min son inte fick suggrepp ordentligt. Det gick ibland men oftast inte.


    Ok, hur kunde du lösa det då när det inte gick?
Svar på tråden Amning med stora bröstvårtor?