• Sun 26 Jul 2020 15:49
    320 visningar
    3 svar
    3
    320

    Bor med svärmor men det funkar inte längre

    Hej!

    För två år sedan när jag och min sambo fick reda på att vi skulle få barn bestämde vi oss för att flytta närmare våra familjer. I samma veva skulle min svärmor separera från sin man och då kläckte jag (?!) Den briljanta idén att vi skulle flytta ihop. Vad vore inte.mer praktiskt än att ha farmor på nära håll och hon sitt barnbarn så nära?!

    Nu har vi bott såhär i 1 år och det fungerar mestadels toppen. Vi hjälps åt med alla sysslor och vår son älskar sin Farmor..MEN hon är en sådan person som inte går att resonera med och är väldigt principfast. När hon har bestämt sig för någonting så är det så och inget man säger kan förändra den saken. Redan förra sommaren (efter 4 månader av samboskap) hade vi världens bråk där hon tyckte att min sambo, alltså hennes son är arrogant och en översittare som aktivt jobbar för att trycka ner henne. Visst, han kan vara lite besserwisser ibland men han har verkligen jobbat på det och jag tycker att det har blivit sååå mycket bättre under det här året som har gått. Det kom även fram en massa andra saker som hon hade gått och stört sig på och vi kom då överens om alla tre att man skulle ta upp saker man störde sig på med en gång så att man inte bygger upp ilska som briserar då och då. Jag hoppades då på att vi hade löst våra problem men så var då inte fallet...

    Igår blev det ytterligare ett sådant bråk...över en skitsak men hon river upp himmel och jord likt förbannat. Hon accepterar inte heller en ursäkt utan säger bara "jaha, så bara för att du ber om ursäkt så tror du att allt är bra igen?!".

    Jag orkar inte leva så här längre. Hon är otroligt labil och man vet aldrig vilket humör hon är på. Idag har jag insett att jag bara har gått runt och väntat på att bomben ska sprängas och jag mår så fruktansvärt dåligt av det. Jag har starka ångestattacker som jag idag har insett beror väldigt mycket på henne.

    Till saken hör att hon betalade handpenningen på huset och dealen var att hon skulle få bo gratis de första 5 åren. Nu har det gått 1 år. Vi har fått ett gåvobrev så vi har egentligen ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna men hon kommer inte heller ha råd att flytta om vi inte gör det. För att göra allt lite mer komplicerat så är vi mitt uppe i en köksrenovering som vi gör själva och har precis lånat allt vi kan på huset för att ha råd med köket....suck! Vad ska vi göra?!

  • Svar på tråden Bor med svärmor men det funkar inte längre
  • Sun 26 Jul 2020 19:14
    #1

    Har man tagit fan i båten får man ro honom i land....det var ditt förslag och ni kan ju inte köra upp henne ekonomiskt och kasta ut henne på gatan så ta hjälp av tex familjerådgivningen och försök lösa era konflikter. Även om hennes son blivit bättre kan han säker bli ännu bättre och hon kommer förmodligen till insikt om hennes egna brister. Upplägget att hon bor hos er är ju toppen och det verkar ju fungera bra på det stora hela så ge familjerådgivningen en chans.

  • Sun 26 Jul 2020 22:25
    #2

    Hur kom du på iden att bo ihop med svärmor? 
    Nej, det går inte. 

  • Sun 26 Jul 2020 22:49
    #3

    Nu vet jag inte riktigt hur ni bor, men den finns inte möjlighet att bygga ett extrahus på tomten till henne, eller att bygga om ett garage/förråd till en lägenhet? Gärna med en ingång bort från ert hus så att det blir lite mer privat. Eller köpa en villavagn och ställa på tomten.

Svar på tråden Bor med svärmor men det funkar inte längre