• disan1

    Sälja bilen

    Hej,

    Min bil är ute till försäljning på blocket. Fick ett samtal där en privatperson är intresserad. Han vill göra snabb affär, men skriver att han ska försöka hitta en bilfirma som kan köpa min bil och att han skulle köpa bilen från dem på avbetalning. Alltså att bilfirman köper ut mig. Brukar man göra så eller försöker människan blåsa mig? Notera: att det är första gången jg säljer en bil.

    Mvh

  • Svar på tråden Sälja bilen
  • Noname00

    Det är klassisk en blåsning, dom kommer försöka få dig att lämna över bilen och regbeviset, eller skriva över den med motivering att betala när den är såld.
    Och dom flesta lyckas och då ser du den aldrig mer igen.

    Oavsett om de skriver över den eller ej så är det en blåsning.
    Personen kan lika gärna gå till en bank och låna pengar så det säger sig självt.

  • XLinaX

    Om någon vill göra en snabb affär och är villig att betala fullpris utan att försöka pruta skulle jag bli mycket skeptisk.

    I denna lösningen kommer du inte att få några pengar innan bilen är överskriven. Bilfirman som han kontaktar kan lika gärna vara en bulvan/kompis som får bilen överskriven på sig.

    Sälj absolut inte bilen på detta sätt. Det är i slutändan inte värt det. Inga kontrakt kan få dina pengar tillbaka om bulvanen har andra fordringar på sig.

    Behöver någon ett billån för att köpa bil får han köpa av bilfirma.

  • Jamesdio

    Varför skulle det inte gå? TS kör bilen till bilfirman och bilfirman köper in den på vanligt vis. Pengarna till ts och bilen skrivs över på firman. Köparen köper bilen av firman på vanligt vis. MEN självklart kommer inte bilfirman vilja betala det pris som ts vill ha utan kanske 20% mindre. Och köparen får ge dessa 20% mer för att firman ska tjäna något på dealen.

  • Noname00
    Jamesdio skrev 2020-07-31 08:51:23 följande:

    Varför skulle det inte gå? TS kör bilen till bilfirman och bilfirman köper in den på vanligt vis. Pengarna till ts och bilen skrivs över på firman. Köparen köper bilen av firman på vanligt vis. MEN självklart kommer inte bilfirman vilja betala det pris som ts vill ha utan kanske 20% mindre. Och köparen får ge dessa 20% mer för att firman ska tjäna något på dealen.


    Då är det ju bättre att han köper den privat av ts och får den till 20% längre pris.
  • XLinaX
    Jamesdio skrev 2020-07-31 08:51:23 följande:

    Varför skulle det inte gå? TS kör bilen till bilfirman och bilfirman köper in den på vanligt vis. Pengarna till ts och bilen skrivs över på firman. Köparen köper bilen av firman på vanligt vis. MEN självklart kommer inte bilfirman vilja betala det pris som ts vill ha utan kanske 20% mindre. Och köparen får ge dessa 20% mer för att firman ska tjäna något på dealen.


    Ingen seriös bilhandlare gör sådana transaktioner. Och varför skulle då köparen köpa från en privatperson då han ändå får betala fullpris och lika gärna kan köpa av bilhandlaren direkt? Han har ju inte ens provkört bilen utan direkt slängt en fråga till säljaren. Känns inte ett dugg seriöst.

    Men TS, hur gick det?
Svar på tråden Sälja bilen