• Lalune2

Hysterisk vid hårtvätt!

Vår son som är 1.5 år blir helt hysterisk när vi ska tvätta håret på honom. Han gallskriker, slänger sig i våra famnar och verkar bli livrädd, så nu har vi inte tvättat håret på honom ett tag. Man känner sig ju hemsk som förälder när de blir så ledsna.

Är det några andra som har varit med om samma sak och som kanske har några tips att ge? Börjar liksom bli dags att tvätta håret nu... Vi har försökt att låta honom få vänja sig vid duschslangen men det gör honom inte mindre rädd när han ska tvätta håret.

I desperat behov av råd känner jag...

• Svar på tråden Hysterisk vid hårtvätt!
  • Monalisan

kan du inte köpa en sån ring som man sätter på huvudet??? då får han ju inget vatten i ansiktet

• Lalune2

Jo, men det är precis det som jag har tänkt på men inte hittat! Vet du var jag kan hitta dem?

Jag tog min gamla mössa och klippte sönder den och satte sedan på sonens huvud men han ryckte snabbt av den hela tiden, så så var det med det.

• Cuthalion

Sådär var jag när jag var liten . Det enda som fungerade var i princip att tvinga eller lura mig till det. Och nej, var inte det minsta rädd, ville bara inte

• Nea85

dom ringarna läcker, min son får massa vatten oavsett hur den sitter, vill med ha tips

• Cuthalion

Annars, lägg honom på diskbänken och tvätta håret i diskhon. På så sätt rinner allt vatten undan hela tiden och han får minimalt i ansiktet. Det fungerade för mina föräldrar iaf

• sladdmiraklet

den kan man hitta i dom flesta butiker, det beror på vart du bor men kolla i de stora köpcentrumena som finns runt om en . lycka till

vill bara påpeka att en sådan skärm hjälpte på mitt äldsta barn när hon vägrade att tvätta håret..

• SaraMara

Jag brukar lägga min dotter på min arm i badkaret och så öser jag på vatten med handen (eller med en liten vattenkanna) istället för att använda duschslangen. Då får hon inget vatten i ögonen och hon är nöjd hela tiden.

• Lalune2

Tack för alla era tips!!

Ska kolla i vårt köpcentrum imorgon. Är det typ matbutiker eller barnbutiker?

• fru bengtsson

Ja usch, det är inget kul alls när de är rädda...
    Manda var likadan, och vi köpte en sådan där ring (på Åhléns) men den läckte som ett såll. Vi testade med allt, men det slutade alltid med att hon hade jobbat upp sig till hysteri, oavsett hur lugnt vi tog det och vilka metoder vi än använde. Till slut kände jag att det är bättre att jag _gör_ det bara, då tar det 1 minut istället för 30 minuters lockande, pockande, mutande och hotande efter konstens alla regler och så slutar det ändå med att jag måste tvinga henne.
    Det som har hjälpt henne är att hon _själv_ fått ha i en liten handduk så hon kan hålla för ögonen, torka så fort det blivit obehagligt eller vad hon nu än har velat.
    Idag är hon hur lugn som helst, kan både tvätta och skölja håret själv, och doppar det utan problem under ytan när hon badar badkar.

Hoppas det löser sig för er också!
    Kram

• suzolina

vi fick helt enkelt strunta i dushslangen då lillen verkade var alivrädd. så nu tar jag en kopp och fyller den med vatten och säger : nu kommer vattnet , nu kommer vattnet innan jag häller det över honom. han får vatten i både ogon , mun och öron men skrattar som bara den ändå

• Björkeli

Hej.

Elvira har varit hysterisk fram tills hon blev 4år ungefär. Det och tandborstningen har varit mina stora problem med Elvira.

Vi har gjort som Fru B, "ring" och handduk. Handduken har fungerat bäst här. Men det har tagit tid, så jag har nog inte så mkt mer att erbjuda än en stoooor och varm styrkekram!

>--- ---

• Tintomara

Jag kan väl inte heller påstå att mina barn är överförtjusta i att tvätta håret . Men jag har märkt att de inte blir lika rädda när man stänger av duschslangen och låter vattnet rinna ur kranen istället, då kan man (precis som flera ovan såg jag) ta en kanna eller kopp och liksom hälla vattnet bakåt. Har funderat på en ring jag med. Såg att det fanns på Maxi här i Gbg. Finns nog på storköpen om du letar.

• elrovi

Min mamma gjorde som Cinzano föreslog, jag låg på diskbänken. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var riktigt roligt till och med Prova!!

• Björkeli

Nu kom jag på en sak som vi gör med Elvira!
    Fast nu är ju hon äldre och klarar av det, men det kan vara bra inför framtiden.

Tony brukar låta henne stå böjd över badkaret, så duschar han hennes hår så. Det blir inte en droppe i ansiktet och detta är nummera hennes favvo sätt att tvätta håret.

• Millans hustru

vår dotter är inte rädd för vatten så kanske mina råd är helt fel, men jag testar. vi låte ribland dottern sitta med i badkaret när vi själva duschar. Om ni provar tvätta ert eget hår inför honom? Spola vatten i ert eget ansikte o skoja med frisyrer i schampot på ert eget hår? Låt honom hjälpa till att hålla i duschen när ni ska skölja ur ert eget hår o gör sen exakt samma med honom? Kanske börja med att göra det helt utan schampo ett tag o sen med balsam ett tag o sen schampo? Ibland vill dottern inte vi ska skölja hår här men det vänder fort då hon får makten över duschslangen. Hopaps det kan vara till någon hjälp?

• Didia

har samma hysteriska moment vid bad överhuvudtaget..prövat med ring men det funkar inte så spar pengarna till annat!
    mera tips *puffar*

• gujo

Vi hade en period med våran nu dryga 2 åring kan tänkta mig ung samma ålder som din är i nu, panik när man skulle tvätta håret men vi fick försöka hjälpas åt och förklara att det inte var farligt och göra det bästa av situationen, ajg tror det blir värre att undvika, man kan ju inte undvika det för alltid. Nu iaf så går det bara bra att tvätta håret på honom, vi brukar försöka att hans ka titta upp i taket om det finns några fåglar, fjärilar osv medan vi spolar ur schampoot........det går över tids nog med andra ord, en period dom verkar gå igenom. Lycka till, hoppas ni löser det!

• julmusten

Ett av mina barn jag passat har varit jattekinkig nar det galler det har.

Han hade alltid en egen liten tvattlapp som han holl hart for ogonen om jag skjolde haret. Om han gjorde det sjalv, vilket oftast var den basta varianten sa gjorde han det fran en vattenkanna eller sa.

Vi brukade gora en lek dar jag var en stark vind, eller vag och kom med en hink och splashade lite overallt. Man blev ju dyngsur, men det var mycket roligare an att behova tvinga och fixa och ha sig.

En grej som hjalpte var att ge vaggarna till badkaret skum pa sig med. Sa nar man tog bort harskummet sa slangde man pa vaggarna med sa att det inte bara var barnet som fick bort skum.

• fru bengtsson

Kom på en sak till: Vi bestämde alltid en sång vi skulle sjunga medan jag sköljde hennes hår, och när sången var slut skulle också allt schampo vara borta. Vissa gånger fick man sjunga vääääldigt sakta mot slutet, men det fungerade rätt bra faktiskt - förmodligen för att hon fick något annat att tänka på.

• MissLilo

kunde vara mi dotter du skrev om.

Har testat allt känns det som.
    Har testat att locka med att försiktigt blöta håret...tar nära 20 minuter att få ur shampoot då........blev ändå hysterisk. Har duschat av med duschslang...ännu er hysterisk(rädd för duschslangen). Haft en kanna som man sköljer av med......hon e lugn första gången....men sen när man närmar sig mitten av huvudet, så blir lika hysterisk igen och bara hon tittar på kannan nästa gång så blir hon hysterisk. Badar med henne, och håller henne i famnen och lägger henne på rygg, och sköljer snabbt ur....hysterisk då hon hatar att ligga på rygg. Kramar henne medan jag tar en kanan eller något annat och sköljer ur....hon försöker klättra över ens axel...och blir hysterisk när hon upptäcker att dte inte går.
    Har köpt ringen som ska skydda mot shampoo i ögonen....hon slänger iväg den i all ilska innan man ens fått en chans att testa den och blir riktigt arg då man försöker få på de igen.

Så nu så lägger jag henen helt enkelt på rygg och gnyggar snabbt ur på 5 eskunder och ser sen till at trösta och leka ett tag.......Badar jag inte med henne.....så tar jag en kanna och bara sköljer av. Går snabbare så.

Så skulle oxå behöav råd.

Svar på tråden Hysterisk vid hårtvätt!