• Fkekcgk

    Barn eller inte, när är man redo

    Ja som rubriken lyder. Jag tror att jag äntligen kommit till den punkten där jag insett att jag vill ha barn innan det är försent. Men det är för mycket runt omkring som skrämmer. Har man råd? Orkar man? Vill jag bara för att alla andra föder barn som tokar? Kommer förhållandet att överleva småbarnsåren? Osv. Jag är över 30 och rädd för att det är försent snart. Och känner väl lite att snart får jag inte ta beslutet själv utan min kropp. Är man tex osmart som väljer att skaffa barn i dessa coronatider, vem vet hur länge det håller i sig, har man jobb kvar osv. Jag vet ju att det aldrig kommer komma en perfekt tajming och min man är på vad jag än bestämmer mig för. Men rädd att jag tar detta ifrån honom.

  • Svar på tråden Barn eller inte, när är man redo
  • Richard1986

    Ett barn kostar alltid mer än alla uträkningar man gör på förhand så ekonomin blir alltid mer ansträngd än man trott...

    Klart man orkar. Ja det blir jobbigt. Och ja. Alla dagar är inte lätt. Och ja det kommer dagar då man önskar djupt och innerligt att man aldrig skaffat barn. Men samtidigt får man mer krafter än man trodde man hade när barnet väl finns.

    Barn ska man skaffa för att man själv vill. Aldrig för att det är något man ?ska ha? enligt samhällsnormen men som man själv kanske inte vill...Det blir aldrig bra. Man ska göra som man själv vill.

    Huruvida förhållandet överlever småbarnsåren vet bara du och den du har ett förhållande med. Det finns aldrig några garantier för något oavsett hur mycket man älskar varandra och oavsett hur länge man varit tillsammans och hur tryggt och stabilt man har det. Det kan spricka när som helst ändå... Ändå fortsätter folk att skaffa barn. Man vill gärna ha fullständig kontroll och överblick men ibland måste man våga chansa och våga tro på att det faktiskt kan gå vägen och acceptera att det finns en risk att det inte gör det. Vågar man aldrig något så får man aldrig heller uppleva något.

    Barn föds överallt i världen trots pandemi-tider. Jobbfrågan vet du bäst själv hur den ser ut för dig :)

    Om du känner dig redo - Go for it

Svar på tråden Barn eller inte, när är man redo