• Sogol

    Självhjälpgurus?

    Vad är eran åsikt om självhjälpgurus?

    De som skriver böcker och håller tal om självförbättring. Typ i denna stil:

    "Du kan bli vad du vill, det är bara du själv som sätter gränserna. Du skapar din egen lycka. Så jag vill att du skriver ner vad du vill, gör en tidsplan där du sätter en deadline när ditt mål ska vara uppnått. Sen skriver du ner vilka åtgärder du behöver ta för att komma dit. Varje morgon när du vaknar ska du även säga några självaffirmationer, jag tycker om mig själv, vad jag än bestämmer mig för klarar jag av."

  • Svar på tråden Självhjälpgurus?
  • Trent

    Jag tänker att pengarna de tjänar gör att de trots allt sover gott om nätterna.

  • Anonym (Anna)
    Min åsikt: Dom har hittat ett sätt att tjäna pengar på floskler som lägger allt ansvar på individen. "Du skapar din egen lycka" och om du misslyckas är det därmed ditt eget fel. I längden tror jag dom får fler att må dåligt än att må bra, samtidigt som dom cashar in.
     
    Folk vill alltid ha enkla svar på komplexa problem. Vissa skyller allt på invandringen. Andra läser en självhjälpsbok och tror att ens egen inställning är det som står i vägen för framgång och lycka. Vissa tror att positivt tänkande botar cancer etc.  
  • Anonym (Anonym 666)

    Självgoda nötter som antingen luras rakt av eller är för dumma för att fatta att de inte har något att komma med. Det finns ett fåtal personer som faktiskt vet vad de pratar om, de kan man räkna på en hand eller två.

  • Anonym (Sara)

    Det finns ju en hel del riktigt bra skrivna självhjälpsböcker. Vet tex en om hur man hanterar orooch en om hur man ha terar stress som båda är skrivna av personer med rätt kompetens och som innehåller tydliga handledningar steg för steg hur man kan arbeta med oroshantering och stresshantering. Så välskrivna lättanvända självhjälpsböcker tycker jag är något bra. Man kan behöva lite vägledning och stöd i livet ibland.

  • Sogol
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-28 07:30:05 följande:
    Min åsikt: Dom har hittat ett sätt att tjäna pengar på floskler som lägger allt ansvar på individen. "Du skapar din egen lycka" och om du misslyckas är det därmed ditt eget fel. I längden tror jag dom får fler att må dåligt än att må bra, samtidigt som dom cashar in.
     
    Folk vill alltid ha enkla svar på komplexa problem. Vissa skyller allt på invandringen. Andra läser en självhjälpsbok och tror att ens egen inställning är det som står i vägen för framgång och lycka. Vissa tror att positivt tänkande botar cancer etc.  
    Precis! Det blir ett svart och vitt tänk. Visst kan man påverka sin situation. Men det finns även yttre omständigheter man inte kan påverka. Men det är ändå intressant det här med placebo effekten, att om man tror det ska funka så gör det det i vissa fall.
  • Anonym (miserere nobis)

    Lite som att vara läkare:

    Gurun kan inte fixa någon med framskriden alzheimer, men om det enda som behövs är antibiotika för psyket, dvs att man börjar tro på sig själv och bryr sig mindre om vad andra tycker/vad som kan hända om man misslyckas och man faktiskt har någon form av förmåga som går att utveckla, då kan det klart hjälpa.

    Alltför många människor slutar tro på sig själva och sin förmåga redan i barndomen, vare sig de blir nertryckta av andra eller bara får en dålig start.

Svar på tråden Självhjälpgurus?