• Baronen73

    Privatekonomi - koll på läget?

    Jag undrar vilka tips ni har för att få koll på privatekonomin? Finns det något bra program eller Excelfil att använda? Jag vet att det inte behöver vara så svårt men jag får ingen överblick av våra utgifter och var det ?läcker? pengar varje månad.

    Jag bor i hus sedan 2012 med fru och två barn, 16 och 19 år. Vi har båda fasta jobb och en stabil inkomst och vi sparar till underhåll av hus, bil, resa och pension. Vi tycker båda att det ändå borde bli mer pengar kvar men vi kanske har fel och gör rätt i alla fall.

    Jag är tacksam ni kan komma med era bästa tips för att få koll på läget!

  • Svar på tråden Privatekonomi - koll på läget?
  • StevenDiese

    Gör en excelfil och gå sen igenom era utgifter via händelserna på kontot i internetbanken.

    Annars finns det ju appar du kan använda men dem har jag ingen erfarenhet av.

  • Mortiscia80

    Jag använder också Excel, det är smidigt, särskilt om man använder lite formler som automatiskt räknar samman allt.

  • Litorina

    Vi är också en Excel-familj. Vi har separata ekonomier och skriver i excelarket vem som betalar vad av de fasta utgifterna, så att det blir lika. Justerar en gång om året iom att löner och kostnader förändras.

    Men man skulle ju kunna lägga upp en kassabok i Excel också. Sno kolumner från Lyxfällans budgettavla och lägg till det är specifikt för er familj.

    Vet du hur man lägger in formler i Excel som att programmet räknar ut totalsumman åt dig?

  • Mandel

    På hembanken har jag kategoriserat butiker och övriga utgifter. Mat, nöjen, kläder, transport, fritid, träning osv.

    Enkelt att se hur mycket som går åt till vad månad för månad eller halvår eller år.

    Ser till och med hur mycket jag handlar på Systembolaget...

    Har ett separat konto för det som rör hem och bil men även kategoriserat där.

    Har Danske bank


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Baronen73
    Litorina skrev 2020-07-28 09:26:45 följande:

    Vi är också en Excel-familj. Vi har separata ekonomier och skriver i excelarket vem som betalar vad av de fasta utgifterna, så att det blir lika. Justerar en gång om året iom att löner och kostnader förändras.

    Men man skulle ju kunna lägga upp en kassabok i Excel också. Sno kolumner från Lyxfällans budgettavla och lägg till det är specifikt för er familj.

    Vet du hur man lägger in formler i Excel som att programmet räknar ut totalsumman åt dig?


    Hej, jag har tillräcklig koll på formler i Excel men är osäker på hur Excel-filen ska organiseras. Har du någon mall eller andra tips?
    Tack på förhand
  • Themis

    Lägg upp intäkter i kolumn A.
    Vi har bara delat det på

    Lön 1
    Lön 2
    Ersättningar/bidrag (FK, barnbidrag osv)
    Övrigt (gåvor, återbäring på kort eller så)
    Summa intäkter: 

    Lägg upp vilka utgiftsposter ni har i kolumn A* 
    Gör sedan månadskolumner utåt höger med först budget och sedan en kolumn med faktiskt utfall för varje månad. Avsluta med kolumnerna
    summa budget för året samt utfall för året per utgiftspost.

    Längst ner under har jag lagt raderna

    summa utgifter (för månaden)
    summa intäkter- utgifter för månaden
    ackumulerat plus/minus till och med den månaden, så man after varje månad vet om året så långt har gått plus eller minus.

    *Här är våra utgiftsposter från årets ark:


    Barn-kläder
    Barn-månadspeng
    Barn-övrigt
    Bil-besiktning
    Bil-drivmedel
    Bil-däckbyte o förvaring
    Bil-försäkring fordon 
    Bil-service
    Bil-fordonsskatt Vägverket
    Bil-p-avgifter på kort
    Pendelkort
    Boende-BR avgift 
    Hemlarm
    Boende-hemförsäkring 
    Försäkringar övrigt (barn/olycksfall/resetillägg)
    El 
    CSN
    Fickpengar
    Mat
    Luncher ute X
    Luncher ute Y
    Medlem Förening 1
    Medlem Förening 2
    Medlem Fack X
    Medlem Fack Y
     
    Träningskort X
    Träningskort Y
    Bolaget/sprit
    Presenter
    Semester
    Restauranger, nöjen, inträde
    Frisör
    Telefon-X
    Telefon-Y+ barn
    Webhosting/ domänavgift
    Comhem
    Spotify
    Netflix
    Övrigt-gemensamt
    Övrigt-sjukvård och läkemedel
    Övrigt-tandvård och glasögon
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Baronen73
    Themis skrev 2020-07-28 13:11:36 följande:

    Lägg upp intäkter i kolumn A.

    Vi har bara delat det på

    Lön 1

    Lön 2

    Ersättningar/bidrag (FK, barnbidrag osv)

    Övrigt (gåvor, återbäring på kort eller så)

    Summa intäkter: 

    Lägg upp vilka utgiftsposter ni har i kolumn A* 

    Gör sedan månadskolumner utåt höger med först budget och sedan en kolumn med faktiskt utfall för varje månad. Avsluta med kolumnerna

    summa budget för året samt utfall för året per utgiftspost.

    Längst ner under har jag lagt raderna

    summa utgifter (för månaden)

    summa intäkter- utgifter för månaden

    ackumulerat plus/minus till och med den månaden, så man after varje månad vet om året så långt har gått plus eller minus.

    *Här är våra utgiftsposter från årets ark:

    Barn-kläder

    Barn-månadspeng

    Barn-övrigt

    Bil-besiktning

    Bil-drivmedel

    Bil-däckbyte o förvaring

    Bil-försäkring fordon 

    Bil-service

    Bil-fordonsskatt Vägverket

    Bil-p-avgifter på kort

    Pendelkort

    Boende-BR avgift 

    Hemlarm

    Boende-hemförsäkring 

    Försäkringar övrigt (barn/olycksfall/resetillägg)

    El 

    CSN

    Fickpengar

    Mat

    Luncher ute X

    Luncher ute Y

    Medlem Förening 1

    Medlem Förening 2

    Medlem Fack X

    Medlem Fack Y

     

    Träningskort X

    Träningskort Y

    Bolaget/sprit

    Presenter

    Semester

    Restauranger, nöjen, inträde

    Frisör

    Telefon-X

    Telefon-Y+ barn

    Webhosting/ domänavgift

    Comhem

    Spotify

    Netflix

    Övrigt-gemensamt

    Övrigt-sjukvård och läkemedel

    Övrigt-tandvård och glasögon


    Hej, tack för tipset!

    Har du någon bild du kan skicka på hur det ser ut?
  • Litorina
    Baronen73 skrev 2020-07-28 10:18:43 följande:

    Hej, jag har tillräcklig koll på formler i Excel men är osäker på hur Excel-filen ska organiseras. Har du någon mall eller andra tips?

    Tack på förhand


    Inget bättre än det du fått av Themis, tyvärr.
  • Physalis

    Jag brukar inte göra något avancerat utan bara göra en kontrollmånad någon gång om året.

    Då samlar jag alla fasta räkningar och kostnader jag har och räknar ut vilken summa det blir per månad. Sen vet jag vad jag har att röra mig med och kan kategorisera pengarna till olika ändamål.

    Ett tips kan vara att ta kvitto på alla (ALLA) köp under en eller flera månader och därigenom se var alla pengar tar vägen.


    Korrekturläser som en kratta
  • Litorina
    Physalis skrev 2020-07-29 14:54:15 följande:

    Jag brukar inte göra något avancerat utan bara göra en kontrollmånad någon gång om året.

    Då samlar jag alla fasta räkningar och kostnader jag har och räknar ut vilken summa det blir per månad. Sen vet jag vad jag har att röra mig med och kan kategorisera pengarna till olika ändamål.

    Ett tips kan vara att ta kvitto på alla (ALLA) köp under en eller flera månader och därigenom se var alla pengar tar vägen.


    Ett alternativ till att spara kvitton är att göra en genomgång av kontoutdraget, om du ändå alltid betalar med kort eller swish.
  • Aniiee

    Det finns massor med appar också, om man vill ha en sån. Jag har testat de flesta, skulle jag tro. Men sanningen är att jag inte har gillat dem så värst egentlilgen. Alltså, de var bra flera av dem, rent objektivt, men det var inte riktigt min grej.  Gillade en förut men sen ändrade de den. Häpp. Så.. ja... jag har också en excel-bok. Men jag använder faktiskt en template.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Privatekonomi - koll på läget?