• Tue 28 Jul 2020 13:56
    1347 visningar
    13 svar
    -1
    13
    1347

    Lat sambo

    Jag och min sambo har inte vart ihop så länge, inte bott så länge ihop heller.

    Innan semestern jobbade han mycket med ett krävande utomhus jobb.

    Jag upplevde honom som en man som jobbar hårt, ofta och utomhus.

    Sens semestern startat har hamn gjort en TOTAL omvändning.

    Gör knappt något annat än att ligga på soffan och spela ett mobil spel, trots att han är 47.

    Jag har praktik på halvtid, han har semester ett tag till, vi städar men jag verkar städa lite mer än honom.

    Jag går även på lite mer promenader än honom. Och börjar motionera/träna lite mer nu/snart. Jag dricker ingen alkohol, använder ingen tobak och tar (självklart) inga droger. Äter och dricker hälsosamt för det mesta, tar hand om mig själv, hemmet, praktiken (om man kan ta hand om det, haha)

    och vår relation. Tycker inte han bidrar med tillräckligt till relationen, jag skulle till exempel vilja att han var lite mer aktiv och lite hälsosammare. till exempel promenera lite mer, motionera och träna lite grann åtminstone. Äta och dricka lite nyttigare, sluta snusa och allmänt läsa på om och visa mer intresse för den/sin psykiska och fysiska hälsan.

    Har redan (lugnt) pratat med honom om detta, flera gånger. han total ignorerar det, bryr sig inte alls, kommer med bort förklaringar och blir sur. För mig är det här väldigt frustrerande. Känner någon igen sig? Har någon något/några tips/råd på hur jag eventuellt skulle kunna få honom att intressera och engagera sig mer i detta?

  • Svar på tråden Lat sambo
  • Anonym (pp)
    Tue 28 Jul 2020 13:59
    #1
    -1 +2

    Du har valt att flytta ihop med fel sorts kille för dig. Ni har helt olika syn på livet, det kommer inte hålla. Han ska heller inte behöva ändra på sig bara för att du säger det, han måste ju vilja det själv i så fall. 

  • LukeSt­airwal­ker
    Tue 28 Jul 2020 14:01
    #2
    -1 +1
    Anonym (pp) skrev 2020-07-28 13:59:04 följande:

    Du har valt att flytta ihop med fel sorts kille för dig. Ni har helt olika syn på livet, det kommer inte hålla. Han ska heller inte behöva ändra på sig bara för att du säger det, han måste ju vilja det själv i så fall. 


    Så är det!
  • Tue 28 Jul 2020 14:12
    #3
    -1 +1
    Anonym (pp) skrev 2020-07-28 13:59:04 följande:

    Du har valt att flytta ihop med fel sorts kille för dig. Ni har helt olika syn på livet, det kommer inte hålla. Han ska heller inte behöva ändra på sig bara för att du säger det, han måste ju vilja det själv i så fall. 


    han borde vara tacksam att han har en Kvinna som tar hand om sitt hälsa, han borde göra det med. Och uppsatta att jag försöker motivera honom till det.
  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 28 Jul 2020 14:12
    #4
    -1 +1

    Du visste alltså inte vem du flyttade ihop med. Han har, kort sagt, semester. Det innebär mer vila, mindre arbete. Om han jobbar så hårt annars så behöver han det!

  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 28 Jul 2020 14:13
    #5
    -1 +1
    Enriktigkämpe skrev 2020-07-28 14:12:11 följande:
    han borde vara tacksam att han har en Kvinna som tar hand om sitt hälsa, han borde göra det med. Och uppsatta att jag försöker motivera honom till det.
    Eller så kan du sluta tjata och låta honom ladda batterierna inför ännu elva månaders arbete. Hur skulle det vara om du tog hand om dig själv istället för att försöka förändra någon annan? Städa mindre, läs en bok eller nåt. Skaffa en hängmatta och räkna moln.
  • Tue 28 Jul 2020 14:14
    #6
    -2
    Anonym (pp) skrev 2020-07-28 13:59:04 följande:

    Du har valt att flytta ihop med fel sorts kille för dig. Ni har helt olika syn på livet, det kommer inte hålla. Han ska heller inte behöva ändra på sig bara för att du säger det, han måste ju vilja det själv i så fall. 


    Jag frågade om tips/råd angående ituationen. Inte om din åsikt om mitt sambo val. *suckar*
  • Tue 28 Jul 2020 14:20
    #7
    -1 +1
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-07-28 14:12:46 följande:

    Du visste alltså inte vem du flyttade ihop med. Han har, kort sagt, semester. Det innebär mer vila, mindre arbete. Om han jobbar så hårt annars så behöver han det!


    Självklart visste jag vem jag flyttade ihop med. Men som jg skrev ändrade han på sig helt och hållet när semestern började. han borde varit ärlig med vem han egentligen är från början. Istället för att slösa min tid, energi, mina känslor och mina pengar. Det spelar ingen roll om man har semester eller inte. Man bör ändå vara mer eller mindre aktiv, speciellt om man är en full vuxen man. Fast han har vilat tillräckligt, finns inga ursäkter för att var lat, speciellt inte som man. Jag jobbar hårt annars också, jag har ändå vart aktiv på semestern. Man sover inte bort en semester om man inte är döds sjuk, vilket han ju absolut inte är. Man bör ändå försöka hålla kroppen och hjärnan igång. Såå. :)
  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 28 Jul 2020 14:23
    #8
    +1
    Enriktigkämpe skrev 2020-07-28 14:20:56 följande:
    Självklart visste jag vem jag flyttade ihop med. Men som jg skrev ändrade han på sig helt och hållet när semestern började. han borde varit ärlig med vem han egentligen är från början. Istället för att slösa min tid, energi, mina känslor och mina pengar. Det spelar ingen roll om man har semester eller inte. Man bör ändå vara mer eller mindre aktiv, speciellt om man är en full vuxen man. Fast han har vilat tillräckligt, finns inga ursäkter för att var lat, speciellt inte som man. Jag jobbar hårt annars också, jag har ändå vart aktiv på semestern. Man sover inte bort en semester om man inte är döds sjuk, vilket han ju absolut inte är. Man bör ändå försöka hålla kroppen och hjärnan igång. Såå. :)
    Så det är hans fel att ni inte hade den diskussionen...? "Förresten, vad brukar du göra när du är ledig?" låter absolut som en fråga man kunde ha ställt innan man flyttade ihop. Men det är väl bara jag som tänker så.

    "Man bör...", enligt dig ja. Men du kan inte bestämma vad andra ska göra. Låt honom vara. Om det stör dig att du slösat så mycket tid, energi, känslor och pengar så flytta isär! Eller acceptera den man du har valt att bo med, om han nu duger.
  • Tue 28 Jul 2020 14:29
    #9
    -1
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-07-28 14:13:47 följande:

    Eller så kan du sluta tjata och låta honom ladda batterierna inför ännu elva månaders arbete. Hur skulle det vara om du tog hand om dig själv istället för att försöka förändra någon annan? Städa mindre, läs en bok eller nåt. Skaffa en hängmatta och räkna moln.


    Haha, jag har dock aldrig tjatat på honom. :) Jag har som sagt LUNGT tagit upp detta med honom bara, och det är helt okej såklart att mn säger sina åsikter, såå. Mm :) Ladda batterierna?? HAHA, det var verkligen det dummaste jag hört. Den lata jäveln har knappt gjort något annat än att "ladda batterierna", *skratt emoji*. Så det finns inget att "ladda ens", han är FULLT kapabel till att göra mycket mer än vad han gör. Men VÄLJER att inte göra det på grund utav ren lathet. Det är en väldigt stor skillnad på det, och att på att till exempel på grund en allvarlig sjukdom PÅ RIKTIGT inte kunna vara aktiv, såå du har fel igen. :)
  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 28 Jul 2020 14:33
    #10
    +1
    Enriktigkämpe skrev 2020-07-28 14:29:18 följande:
    Haha, jag har dock aldrig tjatat på honom. :) Jag har som sagt LUNGT tagit upp detta med honom bara, och det är helt okej såklart att mn säger sina åsikter, såå. Mm :) Ladda batterierna?? HAHA, det var verkligen det dummaste jag hört. Den lata jäveln har knappt gjort något annat än att "ladda batterierna", *skratt emoji*. Så det finns inget att "ladda ens", han är FULLT kapabel till att göra mycket mer än vad han gör. Men VÄLJER att inte göra det på grund utav ren lathet. Det är en väldigt stor skillnad på det, och att på att till exempel på grund en allvarlig sjukdom PÅ RIKTIGT inte kunna vara aktiv, såå du har fel igen. :)
    Har du sagt det mer än en gång? Sluta tjata, sluta bestäm åt honom vad han behöver eller vad han borde göra. Om han vill lata sig heeeela långa semestern så har du inte med det att göra heller. Man måste inte ha en allvarlig sjukdom för att vilja ta det lugnt på semestern. Suck.... Inte konstigt att relationer spricker.
  • LukeSt­airwal­ker
    Tue 28 Jul 2020 16:16
    #11
    +1
    Enriktigkämpe skrev 2020-07-28 14:29:18 följande:
    Haha, jag har dock aldrig tjatat på honom. :) Jag har som sagt LUNGT tagit upp detta med honom bara, och det är helt okej såklart att mn säger sina åsikter, såå. Mm :) Ladda batterierna?? HAHA, det var verkligen det dummaste jag hört. Den lata jäveln har knappt gjort något annat än att "ladda batterierna", *skratt emoji*. Så det finns inget att "ladda ens", han är FULLT kapabel till att göra mycket mer än vad han gör. Men VÄLJER att inte göra det på grund utav ren lathet. Det är en väldigt stor skillnad på det, och att på att till exempel på grund en allvarlig sjukdom PÅ RIKTIGT inte kunna vara aktiv, såå du har fel igen. :)
    Det låter verkligen som om ni inte synkar alls. Om du stör dig så mycket på att han vill vara sig själv så är det ju bara att avsluta relationen. 
    Varför ska du går runt och störa dig på "den lata jäveln"?
  • Sun 13 Sep 2020 19:33
    #12

    Hej

    Hur gick det när semestern va slut.

    Tog han tag i livets?

  • Sun 13 Sep 2020 19:40
    #13
    Enriktigkämpe skrev 2020-07-28 14:12:11 följande:

    han borde vara tacksam att han har en Kvinna som tar hand om sitt hälsa, han borde göra det med. Och uppskatta att jag försöker motivera honom till det.


    Eller så tycker han inte det.

    Du verkar vara mycket driftig person och du är ihop med fel kille.
Svar på tråden Lat sambo