• Anonym (bonusföräldern)

    Det värsta ert bonusbarns andra förälder gjort/gör mot er?

    Som rubriken lyder!

  • Svar på tråden Det värsta ert bonusbarns andra förälder gjort/gör mot er?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Crispy) skrev 2020-07-29 05:24:09 följande:

    Är du man eller kvinna?


    Relevant hur?
  • Anonym (Gifta med gemensam ekonomi)

    Det värsta var väl häromveckan då hon fick för sig att deras dotter skulle ha ett bankkort. Barnet är 10 år. Då försökte hon få till en fullmakt och det var väl tur att banken ringde. Hon hade skrivit under med sambons och mitt namn. Samt försökt att göra en överföring på 4700 kr från våra konton.

  • Anonym (ööö)
    Anonym (Gifta med gemensam ekonomi) skrev 2020-07-29 07:07:47 följande:

    Det värsta var väl häromveckan då hon fick för sig att deras dotter skulle ha ett bankkort. Barnet är 10 år. Då försökte hon få till en fullmakt och det var väl tur att banken ringde. Hon hade skrivit under med sambons och mitt namn. Samt försökt att göra en överföring på 4700 kr från våra konton.


    Hur skulle hon genom ett bankkort till barnet komma åt era konton? 
    Och varför skulle ditt namn behövas? Ni är väl inte 3 vårdnadshavare? 

    Men jag hoppas ni har polisanmält för oavsett hur/vad så är det förstås olagligt att skriva under med annans namn 
  • Anonym (ööö)

    Jag kan egentligen inte komma på något som personen i mitt fall har gjort mot just mig, men hon har gjort så mkt dumt mot min man och barnen (och det påverkar mig indirekt eftersom vi lever tillsammans), fast hon fattar liksom inte att det är dumt, utan hon har levt i någon slags illusion om att hon är den mest fantastiska förälder som finns, och min man är en dålig (fast det är han som har både enskild vårdnad och boendet efter en jobbig process. Hon fick begränsat umgänge men det var allt. Barnen vill inte alltid dit ens, så lite självinsikt vore bra men den kommer nog inte) 

  • Anonym (Bankkort för barn)
    Anonym (Gifta med gemensam ekonomi) skrev 2020-07-29 07:07:47 följande:

    Det värsta var väl häromveckan då hon fick för sig att deras dotter skulle ha ett bankkort. Barnet är 10 år. Då försökte hon få till en fullmakt och det var väl tur att banken ringde. Hon hade skrivit under med sambons och mitt namn. Samt försökt att göra en överföring på 4700 kr från våra konton.


    Jag har en tioåring med ett eget bankkort . Inget konstigt alls utan hon måste själv köpa T ex mat till sig själv när hon tränar mm. Men det där kortet är under mitt namn/mina konton, kortet är avsedd för en minderårig. Inte behövde min man skriva under ngt eller godkänna, ingen fullmakt eller dyl. Det är seb jag har.

    Så hon kan fixa det alldeles själv om hon vill.

    Men taskigt gjort iaf av henne! Det där var ju en brottslig handling.
  • Anonym (Gifta med gemensam ekonomi)
    Anonym (Bankkort för barn) skrev 2020-07-30 00:48:27 följande:

    Jag har en tioåring med ett eget bankkort . Inget konstigt alls utan hon måste själv köpa T ex mat till sig själv när hon tränar mm. Men det där kortet är under mitt namn/mina konton, kortet är avsedd för en minderårig. Inte behövde min man skriva under ngt eller godkänna, ingen fullmakt eller dyl. Det är seb jag har.

    Så hon kan fixa det alldeles själv om hon vill.

    Men taskigt gjort iaf av henne! Det där var ju en brottslig handling.


    Så din 10- åring kunde fixa ett eget bankkort genom SEB utan medgivande från vårdnadshavare? Barnet går på gym och tränar ensam? Okej. Jag antar att vi inte samexisterar inom den galax jag utgår ifrån, vilken är Tellus om någon från din krets undrar.
  • Anonym (Gifta med gemensam ekonomi)
    Anonym (ööö) skrev 2020-07-29 07:17:33 följande:

    Hur skulle hon genom ett bankkort till barnet komma åt era konton? 

    Och varför skulle ditt namn behövas? Ni är väl inte 3 vårdnadshavare? 

    Men jag hoppas ni har polisanmält för oavsett hur/vad så är det förstås olagligt att skriva under med annans namn 


    Vi har polisanmält. Självklart. Vilket gjort att vi suttit i mängder med möten då kvinnan i fråga är relativt högt värderad inom kommun och skolsektor. Sedan har ju både jag och uniformer ifrågasatt min mans lösenord då säkerheten är typ lika med noll. Så den smällen får han ta men det är fortfarande en brottsling handling att göra som hon gjorde:
  • Anonym (Bankkort för barn)
    Anonym (Gifta med gemensam ekonomi) skrev 2020-07-31 21:19:08 följande:

    Så din 10- åring kunde fixa ett eget bankkort genom SEB utan medgivande från vårdnadshavare? Barnet går på gym och tränar ensam? Okej. Jag antar att vi inte samexisterar inom den galax jag utgår ifrån, vilken är Tellus om någon från din krets undrar.


    hon =mamman (och inte barnet!) kan fixa bankomatkort till sitt barn

    JAG som vårdnadshavare har fixat ett kort till min 10-åring. Pappan behövdes inte här. JAG för över pengar till sk hennes konto och kan se var hon handlar. Hennes bankomatkort är på mitt namn avsedd för en minderårig! Mina andra barn hade liknande kort på Handelsbanken.

    Och JA, hon tränar 4-5 dagar i veckan men inte på ett gym utan i en ishall. Inte ensam utan med sina tränare och kompisar. Vi bor på samma planet och land som du - antar jag. :-P

    Så det går att fixa ett bankomatkort till sitt barn alldeles själv utan att den andra vårdnadshavaren behövs. Om barnet behöver ett sådant kort.

    Däremot har man andra regler om man öppnar ett sparkonto på BARNETS namn, köper fonder och aktier.

    Men det är bara VÅRDNADSHAVARE som kan sedan ha insyn och hålla koll på konton och aldrig någon obehörig bonusförälder.
  • Ess
    Anonym (Bankkort för barn) skrev 2020-07-31 22:07:32 följande:
    hon =mamman (och inte barnet!) kan fixa bankomatkort till sitt barn

    JAG som vårdnadshavare har fixat ett kort till min 10-åring. Pappan behövdes inte här. JAG för över pengar till sk hennes konto och kan se var hon handlar. Hennes bankomatkort är på mitt namn avsedd för en minderårig! Mina andra barn hade liknande kort på Handelsbanken.

    Och JA, hon tränar 4-5 dagar i veckan men inte på ett gym utan i en ishall. Inte ensam utan med sina tränare och kompisar. Vi bor på samma planet och land som du - antar jag. :-P

    Så det går att fixa ett bankomatkort till sitt barn alldeles själv utan att den andra vårdnadshavaren behövs. Om barnet behöver ett sådant kort.

    Däremot har man andra regler om man öppnar ett sparkonto på BARNETS namn, köper fonder och aktier.

    Men det är bara VÅRDNADSHAVARE som kan sedan ha insyn och hålla koll på konton och aldrig någon obehörig bonusförälder.
    Våra barn har kort i Handelsbanken och vi var tvungna att skriva på båda. Men då står korten i deras namn och är knutna till deras egna konton.

    Du kan ju inte göra som ts makes ex och försöka och skaffa ett konto till barnet, och ovanpå allt försöka föra över pengar från ditt ex och hans nyas konto genom att skriva på med deras namn. Då blir ju per automatik den obehöriga sk bonusföräldern inblandad, det måste du ju själv fatta om du tänker ett varv till?
  • Anonym (Plingplong)
    Anonym (Gifta med gemensam ekonomi) skrev 2020-07-31 21:19:08 följande:
    Så din 10- åring kunde fixa ett eget bankkort genom SEB utan medgivande från vårdnadshavare? Barnet går på gym och tränar ensam? Okej. Jag antar att vi inte samexisterar inom den galax jag utgår ifrån, vilken är Tellus om någon från din krets undrar.
    Tellus är Jorden. Galaxen är Vintergatan.
  • Anonym (Bankkort för barn)
    Ess skrev 2020-08-01 19:01:12 följande:

    Våra barn har kort i Handelsbanken och vi var tvungna att skriva på båda. Men då står korten i deras namn och är knutna till deras egna konton.

    Du kan ju inte göra som ts makes ex och försöka och skaffa ett konto till barnet, och ovanpå allt försöka föra över pengar från ditt ex och hans nyas konto genom att skriva på med deras namn. Då blir ju per automatik den obehöriga sk bonusföräldern inblandad, det måste du ju själv fatta om du tänker ett varv till?


    Nej. Jag är inte kriminell heller.

    Ville bara säga att det finns andra sätt för barnet att få ett bankkort (i fall barnet behöver det). Orkar inte leta upp vad det exakt heter -. Min dotter kommer inte åt våra andra konton heller och jag har full kontroll.
Svar på tråden Det värsta ert bonusbarns andra förälder gjort/gör mot er?