• Tue 28 Jul 2020 22:06
    553 visningar
    13 svar
    13
    553

    Vilket mål är ditt favoritmål på dagen?

    Jag änvänder begreppen frukost, lunch, middag men jag vet att många säger frukost, middag, kvällsmat.

    Men i svarsalternativen så är frukosten målet på morgonen, lunchen är målet mitt på dagen (det barnen får i skolan typ) och middagen är det sista (stora) målet på kvällen.

    - Brunch är en kombo mellan frukost och lunch.

    - Mellanmål är något snabbt och lätt mellan två större mål.

    - Kvällssmörgås tog jag med som alternativ då jag känner flera som äter smörgås/fil/etc. på kvällen, efter middagen.

    Tråden är en kul grej bara.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket mål är ditt favoritmål på dagen?
  • Tue 28 Jul 2020 22:13
    #1

    Rolig tråd!


    Vill gärna svara "middag" eftersom vi alltid äter med familjen, men måste erkänna att det är kvällsmackan, när barnen sover och jag bara äter något litet som jag själv valt och inte anpassat till alla andra + uppassat på alla andra (lagat, dukat, serverat, pratat om uppförande osv), så kvällsmackan är en stund där jag njuter av tystnaden i huset och äter det där ingen annan vill ha...

  • Anonym (hande­ndär)
    Tue 28 Jul 2020 22:44
    #2

    Åh, jag vet inte. Frukost tycker jag om att äta, men jag har två problem med det. Antingen är jag för lat för att göra en frukost jag verkligen vill äta eller så glömmer jag helt enkelt bort att äta frukost. Lunch är jag asdålig på att äta, faktiskt. Jag har inte ätit lunch sedan lågstadiet egentligen och ofta inte då heller. Det hjälper inte att jag jobbar hemifrån, långt före coronan, och precis som med frukosten glömmer jag eller så drabbas jag av den inbitna tanken att det inte är någon vits när det bara är jag som ska äta ändå. Middag äter jag i alla fall varje dag för då är jag inte ensam utan familjen kommer hem och skäller på mig att jag inte har ätit frukost och lunch. Sen äter jag ett litet kvällsmål innan jag går och lägger mig för annars kan jag inte sova. Mellanmål äter jag aldrig och brunch är hotellyx som vi sällan unnar oss.

  • Pilsne­r
    Tue 28 Jul 2020 23:00
    #3

    Brunch. Det innebär att man är ledig, kanske bortrest, och har haft sovmorgon och sedan ska ut på äventyr!

  • Anonym (X)
    Tue 28 Jul 2020 23:12
    #4

    Middag. Kan inte äta frukost.. gör mig illamående med mat på morgonen. Lunch glömmer jag bort - äter typ en banan. Middag är ett måste varje dag och då vill jag unna mig något gott.

  • Wed 29 Jul 2020 00:16
    #5

    Kul med lite svar och roligt att se att alla känner så olika.

    Jag har själv svårt att välja mellan alternativen. Men tidig middag gillar jag nog bäst.

    Dock älskar jag sk frukostmat (tänk smörgås med ost, soygurt med sylt och granola, juice...mmmmm).

  • Anonym (Helgf­rukost­!)
    Wed 29 Jul 2020 00:30
    #6

    Frukost på helger. Min man lagar den. Äggröra, bacon, kaffe, toast, fruktsallad osv.

    Vi eller han....började med det när vi hade bebis. På helgmorgnar fick jag sova, han gick upp med bebisen, som somnade igen efter att ha ätit. Så visste han inte vad han skulle göra så han gjorde frukost.

    Bebisen är numera 22 men det fastnade.  han är väl inte världens husligaste annars, tvärtom, så det blir på något vis att jag gillar det ännu mer bara därför. 

  • Wed 29 Jul 2020 02:27
    #7

    Hmm...det får nog bli nån sorts brunch som då intas nån dag då jag är ledig. Det blir olika sorters bröd/frallor och smarriga pålägg typ ost, charkpålägg, marmelad, kanske Nutella, tomatskivor eller paprika, löskokta ägg. Till det kaffe, Rooibos-te, ett glas apelsinjuice. Eller engelsk stil med bacon och ägg. Läser gärna nåt intressant medans jag avnjuter alltihop.

    Fast en annan favorit är ju en riktigt god middag, gärna hos föräldrarna med mammas goda mat eller att pappa grillar nåt gott eller att vi alla mina syskon inräknade fixar nåt sjysst tillsammans. Blir alltid gott och trivsamt med mycket snack & skratt.

    Fast ibland fixar jag gärna en god middag i min ensamhet med. Då läser jag gärna i nån trevlig kokbok medans jag käkar. Och ensam är jag ju egentligen inte för katten är förstås med på ett hörn.

    Rolig tråd förresten!

  • Wed 29 Jul 2020 08:45
    #8

    Frukosten (havregrynsgröt) är den bästa, som balsam för magen...

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 29 Jul 2020 13:12
    #9

    Svårt att välja!

    Brunch äter vi ibland på helgerna, antingen hemma eller på något hotell. Det är alltid så mysigt, och barnen brukar vara utsövda och uppvisa sina allra härligaste sidor vilket är jätteskönt när vi äter ute. Dessutom markerar brunchen starten på en dag där vi inte har något speciellt att göra. De dagarna brukar bli riktigt bra.

    Lunchen har jag vanligtvis inga speciella känslor för, men en gång i veckan brukar jag ha lunchdejt med min man och det gillar jag verkligen. Vi har i princip aldrig barnvakt på kvällarna, så detta är vår chans att få sitta och äta tillsammans och prata i lugn och ro.

    Middagen är den enda stunden en vanlig vardag då hela familjen samlas och umgås en stund. Den är väldigt viktig för mig. Äter vi något riktigt gott eller dricker något gott till maten så är det dessutom alltid vid middagen.

    Det får nog bli middagen. Frukost, mellanmål och kvällsmacka äter jag inte.

  • Wed 29 Jul 2020 15:05
    #10

    Frukosten.

  • Hi5
    Wed 29 Jul 2020 15:59
    #11

    Jag valde frukost eftersom jag bara äter en gång om dagen (OMAD), och då räknas det ju som frukost oavsett vad eller när man äter :)


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (Lou)
    Wed 29 Jul 2020 16:27
    #12

    Jag bor själv men gillar egentligen inte att äta själv. Så säger lunchen eftersom jag aldrig äter själv då när jag jobbar. En god middag med trevligt sällskap är egentligen en ännu bättre tid för mig att äta, men det blir inte ens en gång i veckan jag har middagssällskap.

    Jag är morgontrött men äter numera frukost. Det är helt okej att vakna till men njuter inte direkt av ätandet då.

  • Anonym (ostma­cka)
    Wed 29 Jul 2020 20:44
    #13

    Frukost! För då får jag det jag gillar allra mest Cool Antingen yoghurt + frysta bär, eller ostmacka, båda är lika gott Skrattande

Svar på tråden Vilket mål är ditt favoritmål på dagen?