• supersonic

    Kräva hyra av flickvän?

    Tjena jag har ett dilemma. Jag och min flickvän har varit ett par i flera år med undantag på några månader då vi flyttade isär och hade en kris. Tjejen flyttade ut från vår hyresrätt och in i en annan lägenhet som hon "hyr" av en släkting (inget krav på betalning då hon varit utan inkomst i perioder, men som jag förstått det betalat hyra när hon kunnat). Vi träffades under hela vår tid isär, och började efter ett tag reparera vår relation och nu bor hon mer eller mindre här igen. Enda gångerna hon är i sin egen lägenhet är när hon ska hämta grejer som hon inte har hos mig. Jag har fast lön och betalar rubbet hemma, nästan alltid är jag den som också betalar våra storhandlingar, även om hon försöker att vara med och betala när vi köper utemat, småhandlar osv. Hon har som sagt en mycket svajigare inkomst då hon haft csn, hoppat av plugget, haft olika ströjobb osv så jag fattar att det är naturligt att jag står för mer än henne. Men, nu till saken, jag börjar fundera lite på vad som är rimligt när det kommer till fasta utgifter, jag betalar ju liksom för lägenheten hon sover i, elen hon laddar sin telefon med, maten hon äter, ja ni förstår, hon lever liksom gratis. Jag jobbar långt borta så kommer ofta hem nattetid och då har hon ju liksom varit hemma "hos mig" hela dagen och hjälper inte direkt till med städning och disk etc, utan har kanske kollat tv, sminkat sig, träffat kompisar osv. Inte för att jag kräver att hon ska va hushållerska men vore ju trevligt om det t.ex. va bortplockat det hon har använt under tiden jag varit på jobb. Av den anledningen känner jag att det kanske är vettigt att hon börjar betala "sin" del av kostnaderna? Eller är jag helt ute och cyklar? Hon ska förmodligen börja plugga igen efter jul så hon kommer väl ha csn och förhoppningsvis jobba fram tills dess, så någon inkomst kommer hon ha, även om den kommer vara lägre än min (är ett par år äldre och jobbar inom bygg så tjänar rätt ok). Är det dålig stil att "belasta" hennes ekonomi med att hon ska betala en del av hyran t.ex. eller borde jag kanske ta upp det? Obs att vi delade lika när vi bodde ihop förut. Hjälp snälla, vill inte va en douche som snålar men börjar störa mig lite på denna situationen.. 

  • Svar på tråden Kräva hyra av flickvän?
  • Anonym (Eivor)

    Hur hade hon gjort om hon inte hade dig och släktingen? Vi är många som haft ekonomi som din tjej. Jag bodde ensam på den tiden och fick vackert betala hela hyran, mat mm. Och idag är csn högre än då (även borträknat förändrat pengavärde), så det borde inte vara något problem. Och när man hade jobb sparade man så att det räckte under glappen utan.

    Ni skulle kunna dela de fasta utgifterna räknat procentuellt utifrån inkomst. Jag hade inte betalat privata grejer som telefon, gym, kläder etc åt en sambo i din tjejs situation. Förhållandet ska kunna ta slut utan att man känner sig utnyttjad.

  • Dexter dot com

    Självklart ska hon betala för sig när ni bara är hos dig. Hade ni varit i hennes lägenhet lika mycket och ätit av maten hon handlat dit hade det varit annorlunda men nu bor hon ju hos dig på heltid. Konstigt är det även att hon inte tar och städar efter sig. Har hon inte vett att ta upp det själv och erbjuda sig att betala för sig så får du lov att göra det.

  • Anonym (Eivor)

    Såg nu att hon hoppat av studierna utan att ha ett jobb att gå till. Hade hon inte väldigt goda skäl till det, som tex sjukdom, så får hon ju faktiskt skylla sig själv. Det är inte din uppgift att lösa det åt henne.

    Och självklart ska ni också dela på hushållsarbetet.

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Så länge hon inte bor hos dig permanent kan du inte kräva hyra. Om det stör dig får du säga åt henne att inte komma över så ofta, men det blir då också början på slutet av er relation. Däremot ska hon så klart bidra till mat och det verkar hon ju göra så gott hon kan.

  • Anonym (S)

    Om ni inte bor ihop kan du inte kräva att hon ska betala av din hyra anser jag. Däremot kan du förstås kräva att hon betalar mat som hon äter osv om du vill.

    Det du kan göra är ju att be henne bli din sambo. Då delar ni förstås på hyran (50/50 eller procentiellt efter inkomst). Du kan ju pckså bestämma att hon inte får bo hos dig så mycket och/eller föreslå att ni är oftare hos henne. Men betala hyra till dig fast hon inte bor där tycker jag inte att hon ska göra.

  • Anonym (Falabella)

    Jag tror på att ta ett större grepp och försöka planera er gemensamma ekonomi och framtid.

    Vad är egentligen hennes plan? När kommer det fasta jobbet, vilken inkomst räknar hon med att ha då?

    Bästa sättet att fatta att det man håller på med inte håller är att få en månadsbudget under näsan och se vad man faktiskt kostar, och vad det kostar som man skulle vilja göra i livet. Just nu lever hon ju lite som en ovetande tonåring, låter det som.

    Gör sen en budget där du jämför med om du hittade en utbildad kvinna med minst 40 k i lön och se vad det hade inneburit för ditt eget liv...

    Jag har en kollega som har skaffat 3 barn med en kvinna som är värdelös på att både tjäna pengar och hålla i pengar och han har ångest och är pank hela tiden.
    Roligare kan man ha.

  • Anonym (Binta)

    Om hon inte bor hos dig permanent utan har ett eget boende så ser jag inte varför hon ska betala hyra. Du kan väl föreslå att ni emellanåt umgås hemma hos henne istället? Däremot ska ni självklart dela på matkostnaderna.

    Att plocka undan efter sig hör till vanligt hyfs och har inget att göra med hyrans vara eller icke vara.

  • supersonic

    Tack för svaren! Borde nog lägga till att hennes lägenhet är minimal och av olika anledningar är det jäkligt osmidigt att vara där, typ som att släktingen har hund och jag är svinallergisk (dom har samma ingång där hunden ofta springer omkring) och att det inte finns basic grejer som typ vardagsrumsmöbler som soffa osv i hennes lägenhet i och med att hon efter bara några veckor började hänga hos mig igen. Det som finns är typ säng, köksbord, stolar och så något sminkbord eller vad det heter. Tror även detta är en anledning till varför hon bor hos mig, det är liksom inte hållbart att va i hennes lägenhet

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Eivor) skrev 2020-07-29 09:45:35 följande:

    Hur hade hon gjort om hon inte hade dig och släktingen? Vi är många som haft ekonomi som din tjej. Jag bodde ensam på den tiden och fick vackert betala hela hyran, mat mm. Och idag är csn högre än då (även borträknat förändrat pengavärde), så det borde inte vara något problem. Och när man hade jobb sparade man så att det räckte under glappen utan.

    Ni skulle kunna dela de fasta utgifterna räknat procentuellt utifrån inkomst. Jag hade inte betalat privata grejer som telefon, gym, kläder etc åt en sambo i din tjejs situation. Förhållandet ska kunna ta slut utan att man känner sig utnyttjad.


    Det du missar är att hyrorna är säkerligen högre nu än då.

    Till ts; Du tappade mig vid din rubrik redan om.att "kräva".

    Är hon inte din kärlek? Om hon är det så får hon väl betala haöften av maten iallafall då ni båda äter. Men hyran hade du ju fått stå för i vilket fall som helst om ni inte hade varit tsm så det kab du ju faktiskt ha överseende med till hon har en egen inkomst som fungerar. Om hon inte är din kärlek. Så va ärlig. Säg som det är, att du ser henne som din kk. O om hon vill bo hos dig får hon betala halva hyran. Så har hon en valmöjlighet iallafall.

    Men.sen, karma existerar också. Säg att du blir skadad om 3 år. Hade du inte viljat att hon skulle betala hela hyran då när du inteens kan torka dig själv eller ?
  • Physalis

    Jag håller med de andra. Så länge ni inte officiellt bor ihop så borde hon inte betala hyra eller räkningar. Däremot får du säga ifrån att det känns som att hon i stort sätt bor hos dig. Antingen får ni börja ses mer hos henne och hon betalar allt när du är där eller fortsätter hänga hos dig men hon bidrar till mat och sånt eller så flyttar hon in på riktigt och börjar betala för sig utifrån den överenskommelse ni ordnar.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Kräva hyra av flickvän?