• Mytilio

    Fick inte Fragminsprutor efter snittet.

    Efter mitt kejsarsnitt fick jag inte Fragminsprutor som jag förstått att andra får, för att minska risken för blodproppar efter operationen. Är det fler som varit med om det, att ni inte fått dessa sprutor efter snitt? Nu gick det bra ändå Som tur var, men funderar på om det kanske är något som bör anmälas för att de ska ha chansen att bättra sig på det området...

  • Svar på tråden Fick inte Fragminsprutor efter snittet.
  • syntharen

    Jag fick inte efter mitt första urakuta snitt men fick det efter mitt andra planerade snitt, jag fick veta att det bara är kvinnor över 40 som får Fragmin efter snitt, jag skulle fylla 40 lite över en vecka senare. Kanske är det olika från landsting till landsting. Jag födde i Skåne.

  • Pascal

    Fick inget fragmin. Som jag har fattat det så är det bara de kvinnor som ligger i riskgrupp för att få blodpropp som får det. Tex övervikt, anlag sen tidigare för att få blodpropp, äldre osv

  • Anonym (3)

    Tre snitt och aldrig fått några sprutor.

    Bor i Stockholm.

    Har du kontaktat förlossningen och frågat efter deras rutiner?

    Kanske lite överilat att anmäla innan du ens vet om ett fel begåtts?

  • Anonym (Fp)

    Fått efter båda mina snitt men är som någon skrev över 40. Dock ingen övervikt el anlag.

  • Mytilio

    Ja det är kanske överilat att anmäla, var mest en tanke jag fick.

    Jag hade uppfattningen att man alltid ska få det, men då verkar det ju inte vara så på det ni skriver här. Ska ringa och fråga vad som gäller :) Tack för era svar!

  • Mytilio
    Anonym (Fp) skrev 2020-07-29 21:09:28 följande:

    Fått efter båda mina snitt men är som någon skrev över 40. Dock ingen övervikt el anlag.


    Okej! Min syster fick vid båda sina snitt och hon var 32 resp 34år, men var överviktig innan hon blev gravid, gick dock ner lite i vikt istället för upp under graviditeten.
  • Anonym (Fet)

    Jag fick det, men jag har ett BMI på över 30. Tror inte nödvändigtvis att det begåtts något fel i ditt fall.

  • LittleSunshine84

    Jag fick inte det med första barnet - akutsnitt

    Andra med planerat snitt fick jag det. Det här var i mars -19

Svar på tråden Fick inte Fragminsprutor efter snittet.