• v7mv3t

    Blir förlikning officiell information

    Hej!

    Precis fått hem ett förlikningsförslag á 5000kr för filmer som laddats ned via min IP. Självklart skulle man kunna gå till domstol med det och upplysa om att jag har ett öppet nätverk som vem som helst i bostadsrättsföreningen skulle kunna använt - men helst ser jag att fallet försvinner helt då 5000kr inte är en avsevärd summa pengar.

    Min fråga är - om jag väljer att acceptera förlikningsförslaget från advokatfirman och betalar in pengarna till det BG-konto som angetts, kommer detta då någonsin bli publik och officiell information, eller (i och med att det då aldrig blir en rättsprocess?) försvinner detta? 

    Tack i förhand. 

  • Svar på tråden Blir förlikning officiell information
  • Sven19

    Betala inget! Gissar att det är ett utländskt advokatkontor som skickat detta?

    Svarar inte och gör ingenting. Har också fått liknande för något år sen och än har inget hänt.

  • Aniiee

    Bara att stämma in i kören. Betala inte, bry dig inte. Det är faktiskt lite av ett under att de bara begärde 5000. Kanske för att de insett att ingen kommer betala 20-50000, som de brukade begära förr. Det var faktiskt lite komiskt förut (jag själv har aldrig fått något brev, btw, men läst en del om det), De börjar på 20-50000, när de inte får några pengar så skickar de fler brev med "erbjudande" om sänkt summa, till slut nere på någon pyttesumma om typ 500 spänn, och det hele luktar både bedrägeri och desperation lång väg.

    Det finns en lång tråd om det hela på flashback, btw, även med en länk till två olika siter som skriver om dessa "mål". Den ena siten heter Utpressningskollen, och är skapad av Bhanhof, internetleverantören. Det säger ju en del, milt sagt.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Blir förlikning officiell information