• Anonym (G80)

    Lämna en skör partner

    Hej,

    Behöver ventilera mina tankar. Ber om ursäkt om det blir lite rörigt.

    Sambo sedan 19 år, 2 barn på 10 och 13 år.

    Sedan kanske 10 år har jag varit osäker på om förhållandet varit rätt, men varit rädd att ta steget.

    Mkt som gjort att jag inte mått bra är att han hade skulder från början som vi nu fortfarande betalar av på. Jag har fått ta ett stort ekonomiskt ansvar.

    När alkohol är inblandat så blir han lätt hård i tonen mot mig. Så har det varit sedan dag 1. Men känner nu att det räcker.

    Jag var redo att ta steget och sa att jag vill separera. Han förstod ingenting. Men jag sa att jag inte var lycklig. Passion och attraktion finns inte från min sida. Vill inte heller gifta mig för att binda upp mig mer.

    Tyvärr nu i coronatider har han blivit av med jobbet. Det är inte första gången han är mellan jobb. Mkt sparpengar har gått för att rädda upp ekonomin. Detta har också tärt på mig.

    Jag vill inte lämna en person som jag vet är på gränsen till sammanbrott pga jobb. Han är en person som jag älskar och vill ska ha det bra. Han är en fantastisk pappa.

    Men jag vet inte om jag orkar mer. Känns som om jag går sönder inombords.

    Eftersom jag tänkt dessa tankar så länge och jag vet att jag kan ta en ?tyck synd om mig till? så börjar jag tvivla på vad jag eg vill.

    Borde inte magkänslan vara det rätta?

  • Svar på tråden Lämna en skör partner
  • Fru Nyckelpiga

    Planera in din skilsmässa,

    vill du inte lämna hnm nu när han är arbetslös så uppmuntra honom att söka jobb. Hjälp honom där.

    Men håll fast vid ditt beslut att du ska skilja dig - som sagt - planera in den. Sen kan du inte ta för stort ansvar för honom.

    Känner du att det kan gå åt helvete -att han börjar hota, utpressa, gråta, dränker sig i vodkaflaskan etc så får du fly.

    Lycka till! Be happy!

  • Anonym (Z)

    Tråkig situation. Svårt att ge råd men ta in i ekvationen att du ska klara av att vara utan barnen på halvtid och att klara av att släppa vad han gör, eller inte gör, med barnen när han har dem. Känner flera skilda som säger att det var det svåraste med att separera från partners som inte varit 100.

  • Anonym (Q)

    Mitt bästa tips är familjerådgivning. Även om du redan har bestämt dig för att gå vidare kan det hjälpa er att göra uppbrottet så bra det bara går och samtidigt så ger det även din man en professionell att tala med. Någon som kan stötta honom genom den här processen. Det tar lite av bördan från dina axlar. 

    Du behöver inte överge honom över en natt bara för att ni planerar en skilsmässa. Även om det inte är vanligt att man hjälper en fd partner så behöver du inte gå från att ha ansvar för allt till att bara släppa hans del. Du har ett verkligt intresse av att dina barn har en fungerande pappa.

    Stötta honom tills han får ett jobb, eller om det inte verkar som att han kommer att få det inom en överskådlig framtid, så stötta honom att ordna en tillvaro för sig och barnen med de ekonomiska förutsättningar han har. Givetvis ska du inte behöva ruinera dig - det är inte en lösning för någon av er. Stödet behöver inte ens vara ekonomiskt utan det kan vara i form av att styra upp socialt och praktiskt och avlasta och stötta i hans relation till barnen.

    Fast du skriver att han kan vara hård i tonen och inte hanterar alkohol. Om du någon gång känner att detta går över styr eller att han eller du inte kan kontrollera det så är det absolut bäst för alla inblandade att kapa alla band direkt. Finns det tendenser till misshandel så är ett uppbrott den allra farligaste tiden och det är inte ett stadium du bör dra ut på.

Svar på tråden Lämna en skör partner