• Anonym (Kavat)

    Varannan skostorlek barn?

    Hej! Har hittat en kavat-modell på skor som mitt barn använder året om. Hur gör ni, köper ni varje storlek eller varannan? Funderar på varannan eftersom barnet kan få växa lite i skön. Eller är det bara dumsnålt??

  • Svar på tråden Varannan skostorlek barn?
  • Anonym (Mät varje gång)

    Alltså så kan du ju inte tänka. Ska skon vara i rätt storlek bör du mäta skon invändigt och barnets fot för att få det hela rätt. Ibland kanske du köper en storlek större, ibland två.

  • Anonym (Mor)

    Vissa år har barnets fot vuxit tre storlekar från säsong till säsong, andra gånger bara en storlek (en gång två storlekar under säsongen!). Så jag hade nog inte vågat mig på att köpa i förväg.

    Vi ärver mycket skor och alla blir inte använda just för att barnet passerat den storleken innan det blir säsong. Men generellt brukar man säga att barnets fot + 1,5 cm är lagom när skon är ny.

  • Anonym (Mor)

    Sorry! Läser som en kratta. Skon du pratar om var ju för året-om-bruk. Glöm vad jag skrev! :)

    Irriterande att det inte går att se trådstarten samtidigt som man skriver (i tfn).

  • Anonym (Hej)

    Fötter växer i intervaller. Min dotters fot har precis vuxit 0,7 cm på tre veckor. Innan dess ingenting på ett par månader. I regel växer en fot totalt 2 cm per år.

    För att få rätt storlek måste du mäta både barnets fot och innermåttet på skon.

    Jag rekommenderar att köpa fotmötare och mäta barnets fot regelbundet. Du riskerar annars att mäta foten när den inte vuxit på två månader, några veckor senare kan så skon du köper utifrån det måttet vara för litet. Om du istället är medveten om att barnets fot inte vuxit på lång tid kan du förutsätta att den snart kommer växa och välja en större storlek.

    Fotmätare är inte nödvändigt om du har ett barn som står så pass stilla att du kan rita av foten och sedan mäta med linjal

  • Sven19

    Har barnet samma skor mitt i vintern och nu på sommaren?

  • Kusinen

    Jag mätte foten och skon helt enkelt och köpte en sko som passade. Fötterna växer olika fort i olika perioder.

  • Anonym (Va?)

    Du kan väl inte mena att du använder samma skor mitt i sommaren som mitt i vintern? Eller bor du i ett land med hyfsat jämnt klimat?

  • Anonym (Kavat)

    Var kanske otydlig. Bor i ett land med jämnt klimat. Skon är iggesund wp och jag vill att mitt barn hela tiden ska ha en passande sko. Foten mäts regelbundet. Men eftersom det endast skiljer 7 mm mellan storlekarna funderar jag på att bara inhandla varannan. Inte av i första hand ekonomiska skäl. Detta eftersom skon när den tas i bruk kan vara uppemot 15 mm för stor och kan användas tills foten är 5 mm kortare än innermåttet. Gör jag någon tankevurpa eller är det någon som förstår hur jag tänker?

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Kavat) skrev 2020-07-31 18:21:18 följande:

    Var kanske otydlig. Bor i ett land med jämnt klimat. Skon är iggesund wp och jag vill att mitt barn hela tiden ska ha en passande sko. Foten mäts regelbundet. Men eftersom det endast skiljer 7 mm mellan storlekarna funderar jag på att bara inhandla varannan. Inte av i första hand ekonomiska skäl. Detta eftersom skon när den tas i bruk kan vara uppemot 15 mm för stor och kan användas tills foten är 5 mm kortare än innermåttet. Gör jag någon tankevurpa eller är det någon som förstår hur jag tänker?


    När foten och beställ sko som är 1,5 cm större helt enkelt och bry dig inte om vad storleken är.

    Tänk på att kavat kan ha olika innermått beroende på produktionsår, så kolla alltid aktuell storleksguide
  • Kusinen
    Anonym (Kavat) skrev 2020-07-31 18:21:18 följande:

    Var kanske otydlig. Bor i ett land med jämnt klimat. Skon är iggesund wp och jag vill att mitt barn hela tiden ska ha en passande sko. Foten mäts regelbundet. Men eftersom det endast skiljer 7 mm mellan storlekarna funderar jag på att bara inhandla varannan. Inte av i första hand ekonomiska skäl. Detta eftersom skon när den tas i bruk kan vara uppemot 15 mm för stor och kan användas tills foten är 5 mm kortare än innermåttet. Gör jag någon tankevurpa eller är det någon som förstår hur jag tänker?


    Jag förstår inte riktigt. Är det så att du måste köpa skor långt iförväg och måste gissa dig till barnets storlek? Annars köper man väl den storlek som barnet behöver just då.
  • Anonym (Kavat)
    Kusinen skrev 2020-07-31 21:31:45 följande:

    Jag förstår inte riktigt. Är det så att du måste köpa skor långt iförväg och måste gissa dig till barnets storlek? Annars köper man väl den storlek som barnet behöver just då.


    Ja, jag tänkte köpa 5 par med mig! Och jag vet ju att fötterna växer och jag mäter dem med mätsticka regelbundet.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Kavat) skrev 2020-07-31 21:42:04 följande:

    Ja, jag tänkte köpa 5 par med mig! Och jag vet ju att fötterna växer och jag mäter dem med mätsticka regelbundet.


    Jag resonerar som så att en sko är urvuxen när du har 5 mm kvar i skon.

    Säg att innermått i storlek 20 är 13. Då är storlek 21 13,7 och 22 14,2.

    Banden växer ur storlek 20 när foten är 12,5 cm. Hoppar du då direkt till storlek 22 så kommer skon vara 1,7 cm för stor. Jag brukar säga Max 1,5 cm för stor sko. Men i ditt fall kommer det Max bli 1,7 Cm om du kör varannan storlek. Så jag skulle nog köra varannan om jag var du
  • Kusinen
    Anonym (Kavat) skrev 2020-07-31 21:42:04 följande:

    Ja, jag tänkte köpa 5 par med mig! Och jag vet ju att fötterna växer och jag mäter dem med mätsticka regelbundet.


    Aha då förstår jag dilemmat. Jag har aldrig köpt skor i förväg just eftersom det är svårt att veta exakt hur fötterna växer. Men det underlättar ju förstås om det är likadana skor hela tiden så att man inte dessutopm ska ta hänsyn till hur störa fötterna är under en viss årstid. Men dålåter väl varannan rimlig. Det enda som kan hända är ju att du vid något tillfälle behöver köpa ett par extra skor om de du köpt inte funkar än.
Svar på tråden Varannan skostorlek barn?