Seroquel/quetiapin mot ångest?
Någon som tar denna medicin mot ångest-problematik?
Har provat flertalet mediciner ( ssri mm ) mot min svåra ångest men inget riktigt hjälper.
Läkaren föreslog denna medicin. Någon med erfarenhet?
Någon som tar denna medicin mot ångest-problematik?
Har provat flertalet mediciner ( ssri mm ) mot min svåra ångest men inget riktigt hjälper.
Läkaren föreslog denna medicin. Någon med erfarenhet?
Skulle undvika det rävgiftet om jag var du.
Det är en neuroleptika som egentligen används vid schizofreni, men som nu de senaste åren läkarna plötsligt börjat skriva ut mot allt från bipolärdiagnoser, sömnproblem och tydligen ångest.
Har själv ätit eländet och fattade själv inte hur förändrad jag blev på medicineringen förrän jag slutade med den.
Själv sov jag 12-14 timmar per dygn, mardrömmar där jag tydligen skrek i högan sky, så folk fick skaka mig vaken, 20kg upp i vikt, svårt att gå i trappor, vinglig, torr i munnen, hudsvamp, kunde inte tänka eller ta till mig komplex information som förr=blev smått efterbliven är några av biverkningarna jag fick.
Finns helt klart bättre medicinering mot ångest, själv får jag gabapentin mot min ångest just nu och den fungerar.
Anksilon är ytterligare en medicin som fungerar mot ångest och den är inte beroendeframkallande.
Skulle undvika det rävgiftet om jag var du.
Det är en neuroleptika som egentligen används vid schizofreni, men som nu de senaste åren läkarna plötsligt börjat skriva ut mot allt från bipolärdiagnoser, sömnproblem och tydligen ångest.
Har själv ätit eländet och fattade själv inte hur förändrad jag blev på medicineringen förrän jag slutade med den.
Själv sov jag 12-14 timmar per dygn, mardrömmar där jag tydligen skrek i högan sky, så folk fick skaka mig vaken, 20kg upp i vikt, svårt att gå i trappor, vinglig, torr i munnen, hudsvamp, kunde inte tänka eller ta till mig komplex information som förr=blev smått efterbliven är några av biverkningarna jag fick.
Finns helt klart bättre medicinering mot ångest, själv får jag gabapentin mot min ångest just nu och den fungerar.
Anksilon är ytterligare en medicin som fungerar mot ångest och den är inte beroendeframkallande.
Provat både anksilon och gabapentin utan effekt.
Ok men då är nästa steg egentligen lyrica eller benzo. Hur stor dos stog du på gabapentin och anksilonen? Funkar oftast hyfsat i kombination dessa två.
Lyrica funkar inte heller...
Du rekommenderar benzo men dissar neuroleptika? Eh.... smart. Not!
Och ja jag är starkt emot neuroleptika. Men vill du testa rävgiftet så varsågod. Men den gör större skada en benzo som du sköter på rätt sätt.
Du har sett den senaste forskningen på neuroleptika att det minskar den grå hjärnmassan, du blir helt enkelt mer korkad och hjärnan krymper. Japp om det är som du säger och ingen medicinering hjälper, så är det bara benzon kvar. Överdoserar du den eller inte har uppehåll så blir du beroende, svårare är det inte.
Källa på det tack!
Jag har inte en aning om hur man länkar studier via mobilen och hit.
Men du har garanterat googlat ex antal gånger i ditt liv så ett tips är att börja där.
Finns ett par stora studier både gjorda via djurförsök. Men även på människor där de har gjort ct skan på folk både före och efter ex år på neuroleptika.
Googla på engelska så får du träffar.
Fast... alltså, du ber om råd, och fick ett ingående och seriöst svar av Kråksången, men istället för att tacka för input avfärdar du bara allt hen skriver, och sen börjar du håna och kritisera de svar du får efter det - vad är det, liksom? Jag håller med dig om att benzo inte är ett bra alternativ, men det innebär inte att neuroleptika är bättre. Och att håna och snäsa åt en människa som lagt ned tid och omsorg på att ge dig ett genomtänkt svar för att hjälpa dig..? För att citera dig:Snarare jävligt otrevligt. Jag fattar att du mår dåligt, men det innebär inte att du har rätt att bete dig som en skit.
Jag har generellt ångestsyndrom och en depression och tar Seroquel. Jag tycker den fungerar jättebra, man blir väldigt trött och seg av den så jag tar den innan jag ska sova en positiv bieffekt är att jag sover bättre av den. Jag ser att det är lite diskussioner om psykoser, enligt min läkare tar man mycket lägre doser vid depression och ångest så det går inte riktigt att jämföra.
Jag har generellt ångestsyndrom och en depression och tar Seroquel. Jag tycker den fungerar jättebra, man blir väldigt trött och seg av den så jag tar den innan jag ska sova en positiv bieffekt är att jag sover bättre av den. Jag ser att det är lite diskussioner om psykoser, enligt min läkare tar man mycket lägre doser vid depression och ångest så det går inte riktigt att jämföra.
50mg en gång om dagen (på kvällen som sagt) Jag tar Lyrica, Melatonin. Voxra och Lamotrigin också. Jag får tyvärr torra slemhinnor av den men det är oftast inget som stör, det värsta är att det finns dagar när jag inte kan ha linser (hade aldrig tänkt på att ögat är en slemhinna innan jag började ta medicin)
Vilken dos tar du?
Några andra biverkningar du känt av?
Hur länge har du ätit den?
Tar du nån annan medicin också?
Vad tar du lyrican för? Vilken dos?
50mg på kvällen, jag får torra slemhinnor också men inte värre än att jag kan leva med det. Jag tar Lyrica, Melatonin, Voxra och Lamotrigin också.Mot generellt ångestsyndrom, jag tar 100mg två gånger om dagen.