• Anonym (?)

Physiomer babymist överdoserat? Bebis är alltid tät i näsan

Är det okej att ta flera sprut av physiomer babymist i samma näsborre? Jag använder physiomer babymist väldigt ofta till vår dotter som varit tät i näsan sedan födseln, hon blir så tät så man hör att det är besvärande för henne att andas. Om jag bara använder ett sprut så behöver jag också suga ut snoret med en nässug, men jag märkte nu att om jag använder två sprut så kommer det liksom ut av sig själv vilket ju är bättre då nässugen kan bidra till mer snor när vi måste använda den ofta.

Är det okej att typ ta två sprut vardera i varje näsborre? Står ju att den kan användas så ofta det är behov så känns inte som man ska överdosera den så?

Samt är den någon som vet vad det kan bero på att bebis alltid blir tät i näsan? Normalt?

• Svar på tråden Physiomer babymist överdoserat? Bebis är alltid tät i näsan
  • Anonym (Treo)

Vad jag kan se är det bara saltvaten. Men hör med bvc eller 1177.

Jag hade blandat eget saltvatten istället för att lägga pengar på det där. 1 tsk salt i 0,5 l vatten.

Både jag och mitt barn blir lätt täppta i näsan. Verkar som att vi har små näsor i kombination med känsliga slemhinnor. En person med mycket nästäppa kan också ha polyper. Det kan opereras.

• Anonym (Sjuksköterskan)
    Anonym (?) skrev 2020-08-01 05:55:48 följande:

Är det okej att ta flera sprut av physiomer babymist i samma näsborre? Jag använder physiomer babymist väldigt ofta till vår dotter som varit tät i näsan sedan födseln, hon blir så tät så man hör att det är besvärande för henne att andas. Om jag bara använder ett sprut så behöver jag också suga ut snoret med en nässug, men jag märkte nu att om jag använder två sprut så kommer det liksom ut av sig själv vilket ju är bättre då nässugen kan bidra till mer snor när vi måste använda den ofta.

Är det okej att typ ta två sprut vardera i varje näsborre? Står ju att den kan användas så ofta det är behov så känns inte som man ska överdosera den så?

Samt är den någon som vet vad det kan bero på att bebis alltid blir tät i näsan? Normalt?

Saltvatten är inte farligt alls att överdosera.
  • Anonym (Treo)
    Anonym (Sjuksköterskan) skrev 2020-08-01 18:15:39 följande:

Saltvatten är inte farligt alls att överdosera.

Jag vet, men man bör aldrig ta hälsoråd om dosering etc av främlingar på nätet. Bättre att höra med någon man vet är utbildad. Och TS kanske har en annan variant av sprayen än den jag känner till.
Svar på tråden Physiomer babymist överdoserat? Bebis är alltid tät i näsan