• Saschame

    Spontana tankar om dessa namn

    Vad för ni för tankar, känslor, förutfattade meningar av nedanstående namn? Positivt/negativt och vad för associationer?

    Viola

    Elisa/Elise

    Liv

    Theodora

    Othilia

    Vincent

    Matteus

    Filip

  • Svar på tråden Spontana tankar om dessa namn
  • Pimpinellan

    Viola- fint
    Elisa- fint  /Elise- nja... Bäddat för missförstånd ang. uttalet tror jag
    Liv- fint 
    Theodora- oj, vad ovanligt! Men jag gillar det faktiskt 
    Othilia- nja, så där 
    Vincent- enbart efternamn för mig så det går bort
    Matteus- nja, om ni är verkligen hängivna kristna, men annars Mattias 
    Filip- jättefint

  • Embla twopointoh
    Saschame skrev 2020-08-02 18:55:52 följande:

    Vad för ni för tankar, känslor, förutfattade meningar av nedanstående namn? Positivt/negativt och vad för associationer?

    Viola

    Elisa/Elise

    Liv

    Theodora

    Othilia

    Vincent

    Matteus

    Filip


    Viola, Liv: Fint, enkelt (med det menar jag lätt att uppfatta och stava), och ligger i tiden.

    Elisa: Gillar jag inte alls, föredrar Elise.

    Theodora: Lite "tungt", men det är inte nödvändigtvis en nackdel. Alla gillar inte/passar inte i korta, söta namn.

    Othilia: Nja, ingen favorit, och stavningen med H är inte snygg på svenska. Ottilia är bättre.

    Vincent: Det är väl ett okej namn. Plus för att det är tvåstavigt och enkelt. Fast jag associerar till italiensk maffia.

    Matteus: Också ett namn som kommer nu. Ganska coolt tycker jag.

    Filip: Nja, det känns ut-tjatat vid det här laget.


  • Elle N

    Vad för ni för tankar, känslor, förutfattade meningar av nedanstående namn? Positivt/negativt och vad för associationer?

    Viola - Fint! Sött utan att vara för gulligt, passar en vuxen och inte bara ett barn.

    Elisa/Elise - Fint.

    Liv - Fint, men kopplat det till en lite äldre generation än de som är små idag.

    Theodora - gulligt men lite krångligt.

    Othilia - Fint namn, skulle kunna ge min dotter det. Dock en för mig helt ologisk stavning. Ottilia är enklare på svenska, och namn som stavas med th på svenska gör ju oftast det för att de kommer ifrån ett engelskt namn där man också har ett annat uttal. Typ som engelskans the eller thank. Othilia skulle då förvirra väldigt eftersom jag gissar att ni vill ha ett tydligt t-ljud och inte th-ljud?

    Vincent - lite uttjatat bland barn nu, och nästan fel generation vid det här laget.

    Matteus - jättefint! Mitt enda aber är att smeknamnet Matte, som det lätt kan bli, är väldigt tråkigt!

    Filip - fel generation och lite tråkigt. I grunden fint, men kommer associeras för mycket till äldre tänker jag.

  • fluu

    Viola - vackert, gemytligt, blommigt. Enkelt och trevligt.

    Elisa- Har en vän med detta namn som jämt blur kallas Elina. Har även mindre tyngd än Elise.

    Elise - Vackert och sirligt. Enkelt och gångbart.

    Liv - Bästa namnet förstås ;) Min dotter heter så. Jag älskar att namnet har många lager - allt från ljuvt till vilt. Det är enkelt och blandas inte ihop med andra namn. Det är enkelt att stava och uttala och har inget självklart smeknamn. Till skillnad från ovanstående så håller jag inte med om att detta är ett "tantnamn"(älskar tantnamn dock). Liv förekom i princip inte i Sverige innan Liv Ullman(antar jag) blev känd och det är först i barngenerationen som det blivit vanligt.

    Theodora - Vackert så det förslår, men lute stolpigt och det kommer att bli smeknamn av det.

    Othilia - Vackert och frejdigt. Eget, men enkelt. Lät dock också bli smeknamn.

    Vincent - tänker bara på visent.

    Matteus - Vackert, kanske för vackert, det blir nästan för mjukt. Eget, men enkelt.

    Filip - typiskt bra, enkelt, gångbart och safe.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusinen

    Viola tycker jag är ett otroligt vackert namn, ett av mina favoriter. Passar väl också bra in i nuvarande namntrend. Jag tycker att det är vackert och lite tufft samtidigt.

    Filip var ett av mina favoriter när jag var gravid för 20 år sedan. Det var överst på topplistan då. Det var även hyffsat vanligt när jag själv var ung. Men har man inget emot det tycker jag att det är ett väldigt fint namn.

    Övriga namn tycker jag är ok namn som passar in i rådande namntrend.

  • Anonym (myself)

    Mina personliga associationer:

    Viola - gillar, även min svärmor har det i mellannamn

    Elisa/Elise - tänker direkt på "Für Elise", vilket är iofs positivt

    Liv - första tanke är Liv Tyler som är otroligt mesig privat

    Theodora - min dotter hade en fisk som hette så.

    Othilia - en klasskamrat till min dotter som heter så, lite reserverad tjej, inte så vänlig.

    Vincent - helt ok, gillar det.

    Matteus - association med portugisiska rosévin Mateus (som för övrigt är väldigt gott)

    Filip - nåt obestämt.

  • Anonym (..)

    Viola- Vackert, min brorsdotter heter det.

    Elisa/Elise- Inte min smak

    Liv- Vackert och ståtligt, får vi en flicka ska hon heta det

    Theodora- Sött

    Othilia- Nja sådär

    Vincent- Nej för vanligt och tråkigt

    Matteus- Ett av de få pojknamn som faktiskt är fina

    Filip- Så tråkigt

  • fjanten

    Viola - Inte min smak, men har heller inga problem med det.

    Elisa/Elise - Elisa tycker jag är jättefint! Elise är jag inte lika förtjust i

    Liv - För mig känns det 90-tal då jag gått skola med många Liv, så för mig är det fel generation.

    Theodora - Njae, inte fult eller så, men inte min smak

    Othilia - Jag vet inte riktigt. Gillar inte "O...a" namn av någon anledning (Ofelia, Othilia, Olivia o.s.v.). Kanske stött på för många elakingar med sådana namn

    Vincent - Helt okej, hade inte valt det själv.

    Matteus - Fint! Gillar det mer än Matteo som börjar växa fram.

    Filip - Inga fel på namnet, lite trist kanske?

Svar på tråden Spontana tankar om dessa namn