• Anonym (.)

Hur vet man att en APP är gratis att använda?!

Jag är inte så bra på engelska och jag laddade nyligen ned en app men tog bort den i princip lika fort som jag laddade ned den.

Det beror på att det stod någonting om tre gratis fri användning och sedan kunde man välja om man ville betala per vecka, per månad eller per år.

Man kunde avbryta detta genom inställningarna men jag kunde inte hitta appen på ''Inställningar'' så jag endast klickade på att radera appen som vanligt när man raderar en app. Liksom via skärmen eller hur man skall säga.

Jag är egentligen ändå oroad över att jag skall få räkningar hem..

Jag förstår inte varför de sysslar med dessa lureri. Först står det att det är gratis och ''Köp inuti app'' liksom att det finns funktioner att köpa inåti app, men själva nedladdningen är gratis. Men när man kommer igång appen, står det massa krångel om gratis fri användning. Jag vet inte ens om de syftar på hela appen eller enbart om att ladda ner vissa funktioner. Jag vart rätt ledsen, bekymrad och smått irriterad. Vart någonstans kan man läsa i App Store att det är gratis?

Jag har gjort som så i mina inställningar att App Store skall fråga om mitt lösen om jag laddar ner något som kostar pengar.

Tyvärr vill jag inte säga vad för APP det rör sig. Men jag kan kopiera vad det stod:

''3 days for free, then 389,00 kr/year.

Payment will be charged to your Apple ID account with purchase  confirmation. The subscription renews unless cancelled at least 24 hours before end of current period. Your account will be charged for renewal within 24 hours of current period end. You can manage and cancel subscriptions in Settings after your purchase.''.

Engelska är jag inte så bra på. Så som jag fattade det. Så är appen gratis att använda i tre dagar. Jag när jag läste detta för första gången, så uppfattade jag det som om det handlande om, om man vill ha de EXTRA funktionerna. Men nu när jag läser det IGEN, så tolkar jag det som om HELA Appen är gratis i tre dagar. Sedan får man betala.

USCH!! De borde vara mer tydligare med sådant, innan man laddar ner. Hur tolkar ni?

• Svar på tråden Hur vet man att en APP är gratis att använda?!
  • StevenDiese

En bra tumregel är att behöver du skapa ett konto i appen så är risken stor att det är en prenumeration. Men det brukar vara ganska tydligt.

Läs även recensionerna. Där kan man få ett hum om appen.

• Aniiee

Det är ju supertydligt. Hur mycket tydligare skulle du vilja ha det? Förutom då att du inte hanterar språket så bra.

....

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • superorka

Håller med om att Appstore är otydligt.

Försök lära dig hur du stoppar prenumerationer. Du ska in i "inställningar", via "Itunes" till "Icloud" och sen klicka Prenumerationer". Där kan du se, och avbryta alla. Lär dig ditt lösenord till icloud så du slipper gräva när det behövs.

Nuförtiden har apparna ofta "prova 3 dagar gratis". Gör det till en rutin att genast avbryta prenumerationen när du laddat ned.

• Anonym (.)
    Aniiee skrev 2020-08-03 15:52:19 följande:

Det är ju supertydligt. Hur mycket tydligare skulle du vilja ha det? Förutom då att du inte hanterar språket så bra.

....

Det är inte supertydligt. Varför står det för gratis eller verkar som om det är gratis. Laddar ner appen och sedan står det någonting om prova på tre dagar gratis. Menar de extra funktionerna som man kan prova på gratis i tre dagar eller hela Appen.

Man blir förvirrad och raderar appen. Men sedan måste man tydligen avbryta all skit på Inställningar och klicka sig runt för att sedan kunna avbryta. Gör man inte detta, så får man betala. Vilket jävla skit..
    superorka skrev 2020-08-03 17:30:41 följande:

Försök lära dig hur du stoppar prenumerationer. Du ska in i "inställningar", via "Itunes" till "Icloud" och sen klicka Prenumerationer". Där kan du se, och avbryta alla. Lär dig ditt lösenord till icloud så du slipper gräva när det behövs.

Nuförtiden har apparna ofta "prova 3 dagar gratis". Gör det till en rutin att genast avbryta prenumerationen när du laddat ned.

Jag har något som heter ''Itunes U'' och ''Itunes och App store''. Ingen av dessa innehåller icloud som jag kan avbryta prenumationen.

Vad påfrestande och ångestladdad jag blev :(

Hjälp snälla och tack förresten för ditt inlägg!!

Dåligt att allt inte avbryts per automatik när man raderar appen. Dessutom har jag ju inte ens skrivit på något skit. Jag trodde appen var gratis...
  • Anonym (Q)
    Anonym (.) skrev 2020-08-03 19:48:26 följande:

Det är inte supertydligt. Varför står det för gratis eller verkar som om det är gratis. Laddar ner appen och sedan står det någonting om prova på tre dagar gratis. Menar de extra funktionerna som man kan prova på gratis i tre dagar eller hela Appen.

Man blir förvirrad och raderar appen. Men sedan måste man tydligen avbryta all skit på Inställningar och klicka sig runt för att sedan kunna avbryta. Gör man inte detta, så får man betala. Vilket jävla skit..Jag har något som heter ''Itunes U'' och ''Itunes och App store''. Ingen av dessa innehåller icloud som jag kan avbryta prenumationen.

Vad påfrestande och ångestladdad jag blev :(

Hjälp snälla och tack förresten för ditt inlägg!!

Dåligt att allt inte avbryts per automatik när man raderar appen. Dessutom har jag ju inte ens skrivit på något skit. Jag trodde appen var gratis...

Du har självklart godkänt kostnaderna. Ha inte för bråttom och läs vad du tackar ja till nästa gång du laddar hem en app.
  • Anonym (.)
    Anonym (Q) skrev 2020-08-03 21:05:10 följande:
    Du har självklart godkänt kostnaderna. Ha inte för bråttom och läs vad du tackar ja till nästa gång du laddar hem en app.
    Jag läste. Det stod ingenting förs man öppnade appen och plötsligt kom det en pop-up där det stod: Prova gratis i tre dagar.

Så nej, ingenting var tydligt als. Allt såg ut som om det var gratis.

Dessutom har jag en inställning där surfplattan begär om apple-lösen om jag laddar ner något som kostar. Och allt som är gratis, så begär de inget lösen.

Dessutom stod det ingenting, någonstans i texten att det kostar.
  • Anonym (För snabb?)

Konstigt. När jag laddar hem appar måste jag alltid välja betalningsmetod och väljer då alltid Hoppa över. Känns som att du klickar dig fram för fort?

• Anonym (.)
    superorka skrev 2020-08-03 17:30:41 följande:

Det här var den bästa inlägget!

Tack vare dig så använde jag sökfunktionen och säkte på ''Prenumationer''. Och fann ''Du har inga prenumationer''. Det kändes väldigt skönt!

Men med tanken på att det står så, så vart jag återigen om appen kostar eller om det är de där extra funktionerna som kostar. Det är oerhört otydligt att det är påfrestanden. Förmodligen deras lilla trick att få preunimater. Mycket dåligt...

Jag tippar på att det är de där extra funktionerna som kostar. Jag kan ju ladda ner appen. Använda den lite och sedan gå till ''Prenumationer'' för att se om det står något.

Jag är jätte förvirrad, för jag har som sagt på mina inställningar där alla appar som kostar, så skall det begäras om min apple-lösen.

Aja...
  • Anonym (.)
    Anonym (För snabb?) skrev 2020-08-03 21:52:42 följande:

Konstigt. När jag laddar hem appar måste jag alltid välja betalningsmetod och väljer då alltid Hoppa över. Känns som att du klickar dig fram för fort?

En yttterligare grej som får mig att tänka på om appen kostar eller inte. Jag har aldrig köpt någonitng ifrån app-store. Jag laddar endast ner saker som är gratis.

Så nu har jag två grejer där det får mig i förvirring. 1. Är det som du skriver att man måste välja betalningsmetod.

2. Är att surfplattan begär Apple-lösen för att jag skall ladda ner appen. Allt som är gratis, så behöver jag inte skriva mitt lösen.

Och smågrejer är att i App-store så står det ingenting om kostnader alls. Överhuvudtaget.

Och andra grejer så som att det verkade som om att de ville att jag skulle prova extra funktionerna i tre dagar. Men även det var otydligt tyckte jag. Om de menade hela appen eller om det var extra funktionerna.

En annan ''smågrej'' var att i Inställningarna och på ''Prenumationerna'' så stod det: ''Du har inga prenumationer''. Kanske ett tecken på att appen inte kostade trots allt?

Men varför i all sina dar så förbannad otydligt.

Borde stå väldigt simpelt om appen kostar. Men man kan köpa extra tillbehör och får testa dessa i tre dagar.

Varöfr lägga en förbannad pop-up EFTER att man laddat ned programmet och provat en stund.

Skit dåligt...

• Anonym (Q)

Ställ in så lösenord alltid måste anges vid köp. Det är EXTREMT tydligt när saker kostar pengar i appstore. Förstår inte hur ni kan missa det faktiskt, såvida det inte är annorlunda om man har inställt att man aldrig behöver ange lösenord. Men det tror jag inte för då hade den fått extremt mycket jobb med ångerrätt etc.

• Anonym (.)
    Anonym (Q) skrev 2020-08-03 22:24:00 följande:

Ställ in så lösenord alltid måste anges vid köp.

Det är det jag har gjort. Jag skrev dessutom till dig att jag gjorde det.
  • Fosse

Appar som innehåller prenumerationer blir allt vanligare.

Det kostar inget att ladda ner själva appen, det är först när man öppnar som man måste godkänna en prenumeration för att få tillgång till innehållet.

Oftast lockas man mes en gratis provperiod.

Om du inte godkände gratisperioden utan stängde ner appen och avinstallerade den så skapades ingen prenumeration och därmed inga kostnader.

• Anonym (Q)
    Anonym (.) skrev 2020-08-03 22:35:24 följande:

Det är det jag har gjort. Jag skrev dessutom till dig att jag gjorde det.

Då skulle jag påstå att du omöjligt kan missa om något kostar. Det står alltid i rutan när man bekräftar. Har du för bråttom?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2020-08-03 22:43:35 följande:

Då skulle jag påstå att du omöjligt kan missa om något kostar. Det står alltid i rutan när man bekräftar. Har du för bråttom?

Fast eftersom du uppenbarligen inte tecknat någon prenumeration så har du antagligen inte sett det. Skåningen så konstigt då. Men det står alltid.
  • Anonym (Q)

Skåningen ska alltså vara: Så inte så konstigt

Svar på tråden Hur vet man att en APP är gratis att använda?!