• ClansMan

    Vad ska jag göra?

    Har hamnat i ett problem där jag har en kompis som har två barn. Ena är 4 och andra är 5. Hon frågar mig om det här med potträning, hur ska dom sluta med blöja, napp osv. Hon började fråga mig när jag slutade med napp och jag svarade vid 4 ungefär och med blöja vid 6 års ålder dag som natt. Hade problem att släppa blöjan. Så vad ska jag ge för råd till henne? Har ingen koll på alls hur det funkar med sånt. Har själv inga barn så jag sa det kommer väl med tiden? Jag vet inte. Men för mig om jag minns det så slutade jag med sånt med tiden. Vips en dag så slutade jag med napp och vips en dag slutade jag med blöja. Enkelt svar enligt mig

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Mamma)

    Napp slutade vi med vid ett års ålder. Blöja har vi fortfarande (vid 2,5 år) och jag har fått rådet att rutinpotta, alltså att man sätter barnet på pottan när man kliver upp på morgonen, innan man ska äta, innan man ska sova, innan man ska iväg hemifrån osv.

    Nu är de där barnen så stora att jag bara skulle förklara att det bara är småbarn som har napp, att de klarar sig utan och ta bort den rakt av. Med små barn vänjer man av lite långsammare över en tid av en vecka eller två.

    Visst kan man vänta ut att barn gör det själva men det kommer att ta onödigt lång tid att bli av med sådana barnfasoner i så fall. Det är bättre att lära dem hur det går till. Jag tror inte heller att din vän vill att hennes barn ska komma i sexårsklassen med blöja och napp.....

  • ClansMan

    Hoppas inte det... Själv som sagt hade blöja högt upp i åldern och gick inte på sånt när jag var liten. Var hemma men en dag så slutade jag bara med blöja. Man ska inte stressa heller att bli av med blöja och napp. Som för mig vips försvann bara en dag

  • Anonym (Mamma)

    Det är ingen stress. Barn ska lära sig sånt där i tidig ålder, inte väntas ut.

  • Anonym (Mam)

    Blöja och napp vid 4-5 års ålder känns inte ok om barnet inte har medicinska besvär.

    Mina barn hade aldrig napp och blöja slutade de med vid 3 och 2 års ålder. 3 år kändes sent tyckte jag men det barnet visade sig ha en diagnos senare.

    Barn slutar inte om man inte hjälper dem. Ta av blöjan och sätt på trosor eller kalsonger och ta regelbundet till potta eller toalett. Det ska introduceras så tidigt som möjligt fast såklart inga krav att det ska klaras av förrän barnet är moget. Olyckor torkas upp utan anmärkning och när barnet lyckas pricka in pottan i rätt tid så kan man berömma.

    Hon borde ha börjat redan vid 1-2 års ålder men bättre sent än aldrig.

  • ClansMan

    Verkar som hon vill att dom ska vara bebisar. Hon säger själv att det är dags men väntar tills barnet är moget. Får se hur det går här framöver. Ibland undrar man om hon själv var likadan när hon var liten? Eller är jag ute på fel bana

  • Anonym (OOO)
    ClansMan skrev 2020-08-03 15:17:24 följande:

    Har hamnat i ett problem där jag har en kompis som har två barn. Ena är 4 och andra är 5. Hon frågar mig om det här med potträning, hur ska dom sluta med blöja, napp osv. Hon började fråga mig när jag slutade med napp och jag svarade vid 4 ungefär och med blöja vid 6 års ålder dag som natt. Hade problem att släppa blöjan. Så vad ska jag ge för råd till henne? Har ingen koll på alls hur det funkar med sånt. Har själv inga barn så jag sa det kommer väl med tiden? Jag vet inte. Men för mig om jag minns det så slutade jag med sånt med tiden. Vips en dag så slutade jag med napp och vips en dag slutade jag med blöja. Enkelt svar enligt mig


    Varför frågar hon dig, om du inte har den erfarenheten? 
    Hon får ringa BVC och be om råd. 
  • Anonym (Mamma)
    ClansMan skrev 2020-08-03 18:34:37 följande:

    Verkar som hon vill att dom ska vara bebisar. Hon säger själv att det är dags men väntar tills barnet är moget. Får se hur det går här framöver. Ibland undrar man om hon själv var likadan när hon var liten? Eller är jag ute på fel bana


    Jag tror inte hon var lika sen själv. Förr i tiden blev barn blöjfria mycket snabbare. En del tror att det beror på att vi har för bra blöjor nu, så det känns inte så äckligt när man kissar i dem och eftersom de inte är så obehagliga så tycker barn att det är ok att ha dem.
  • Anonym (Linda)

    Be din vän kontakta bvc för att få hjälp. Det låter som om hon behöver stöd i sitt föräldraskap...
    Att ha blöja och napp när man är 4-5 år är väldigt ovanligt! Går inte barnen på förskola?

  • ClansMan

    Jag tycker det är ok för hade ju själv blöja fram tills jag var sex år. Eller ja kanske lite väl sent. Nej dom är hemma om dagarna då det är Corona osv. Hon är 32 och lika gammal som jag

  • sextiotalist
    Anonym (Mam) skrev 2020-08-03 17:04:07 följande:

    Blöja och napp vid 4-5 års ålder känns inte ok om barnet inte har medicinska besvär.

    Mina barn hade aldrig napp och blöja slutade de med vid 3 och 2 års ålder. 3 år kändes sent tyckte jag men det barnet visade sig ha en diagnos senare.

    Barn slutar inte om man inte hjälper dem. Ta av blöjan och sätt på trosor eller kalsonger och ta regelbundet till potta eller toalett. Det ska introduceras så tidigt som möjligt fast såklart inga krav att det ska klaras av förrän barnet är moget. Olyckor torkas upp utan anmärkning och när barnet lyckas pricka in pottan i rätt tid så kan man berömma.

    Hon borde ha börjat redan vid 1-2 års ålder men bättre sent än aldrig.


    Sonen hade blöja tills han var fyra (nattblöja den sista tiden).

    Napp ett halvår till.

    Inga medicinska problem men var sen med detta.

    Gick vid 9 månader och pratade obehindrat vid 2,5.

    Vi har faktiskt låtit det ta den tid som behövts.

    Vet flera som sagt att deras barn varit torra och hela tiden haft olyckor.

    En massa trauma när nappen skulle tas bort och flera barn som valde tummen eller fingrarna istället.
  • Anonym (Meja)
    sextiotalist skrev 2020-08-04 09:51:53 följande:

    Sonen hade blöja tills han var fyra (nattblöja den sista tiden).

    Napp ett halvår till.

    Inga medicinska problem men var sen med detta.

    Gick vid 9 månader och pratade obehindrat vid 2,5.

    Vi har faktiskt låtit det ta den tid som behövts.

    Vet flera som sagt att deras barn varit torra och hela tiden haft olyckor.

    En massa trauma när nappen skulle tas bort och flera barn som valde tummen eller fingrarna istället.


    Jag känner flera som haft många bajs- och kissolyckor efter att blöjan åkte sent, långt upp i åldrarna (alltså minst en olycka i veckan i tioårsåldern). En tolkning är ju att de barnen inte fick lära sig tolka kroppens signaler i tidig ålder, en annan att de bara är hemskt sena med sånt.

    Mina barn var dagtorra från ca 18 månader, nattorra från 2 år. Typ tre kissolyckor totalt efter det. Jag tycker det är ett svek att inte låta barnet känna igen kroppens signaler, men kanske hade jag resonerat annorlunda med andra erfarenheter. Vi har aldrig tjatat eller pushat, bara introducerat att "här kissar man". Pottan och toaletten var aldrig läskiga, bara självklara. Aldrig klistermärken, beröm och lock och pock, bara en självklar del av vardagen.
  • Physalis

    När någon ber mig om råd och jag inte är påläst på ämnet så brukar jag försöka hjälpa personen att ta reda på var man kan få den infon ifrån istället för att själv försöka läsa på tillräckligt för att ge bra råd. Sånt kan ta lång tid nämligen. I det här fallet är nog BVC en bra början för din vän.


    Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist
    Anonym (Meja) skrev 2020-08-04 10:02:48 följande:

    Jag känner flera som haft många bajs- och kissolyckor efter att blöjan åkte sent, långt upp i åldrarna (alltså minst en olycka i veckan i tioårsåldern). En tolkning är ju att de barnen inte fick lära sig tolka kroppens signaler i tidig ålder, en annan att de bara är hemskt sena med sånt.

    Mina barn var dagtorra från ca 18 månader, nattorra från 2 år. Typ tre kissolyckor totalt efter det. Jag tycker det är ett svek att inte låta barnet känna igen kroppens signaler, men kanske hade jag resonerat annorlunda med andra erfarenheter. Vi har aldrig tjatat eller pushat, bara introducerat att "här kissar man". Pottan och toaletten var aldrig läskiga, bara självklara. Aldrig klistermärken, beröm och lock och pock, bara en självklar del av vardagen.


    Det var det vi gjorde. Sonen vägrade dock sitta på potta. Han ville stå både när han kissade och bajsade.

    Barn utvecklas olika, en del färdigheter kommer tidigare för vissa och senare för andra.

    Jag blev torr sent, även om mina föräldrar slutade med blöja tidigt. Men kissade på mig tills jag var 4-5. Minns det själv att jag inte kände att jag var kissnödig utan det bara kom.
Svar på tråden Vad ska jag göra?