• Anonym (Yrla)

    Vilket tvspel 4-åring?

    Jag har en fyraåring som aldrig spelar tv-spel, helt enkelt för att vi inte har något hemma och jag är helt ointresserad. I sommar har han umgåtts en del med kompisar och jag ser att han är efter - de flesta kan redan hantera en styrplattaoch spelar skickligt, medan min son inte har någon aning om hur man gör.

    Jag är själv helt lost i spelvärlden, men vill ju inte att sonen ska bli utanför, så jag hade tänkt skaffa honom en konsoll. Vilken konsoll ska man ha till den åldern? Vilka spel?

  • Svar på tråden Vilket tvspel 4-åring?
  • Aniiee

    TV-spel, rätt hanterade, är jättebra för barns utveckling, både motoriskt och intellektuellt. Spel är bra verktyg för att lära sig.

    Till så små barn brukar jag rekommendera Nintendos konsoller. De har väldigt mycket barnvänliga spel. Nu är det Nintendo Switch som är aktuellt, som kan användas både till TVn och har egen skräm. Glöm inte att köpa extra kontroller så du kan vara med och spela.

    Vad gäller spel till den åldern så rekommenderar jag följande 10, som ni kan spela tillsammans eller han kan spela själv:
    Mario Kart 8, som är ett, ja, väldigt färgglatt och roligt kart/bilspel, för 1 eller fler
    Pokemon Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee. Pokemon har du sökert stött på på något sätt. Ut på äventyr, fånga pokemon, slåss mot ondingar. De två versionerna är exakt samma spel men olika mascotar så låt sonen välja om det inte ska bli en total överraskning.
    Yoshi's Crafted world är helt underbart. Yoshi är en liten dinosaurie som springer runt i en värld av pyssel.
    Super Mario Bros U Deluxe. Det här är samma Mario som i bilspelet ovan, men nu istället ute på äventyr.
    Luigi's mansion OM sonen inte är rädd för spökligheter. Det ÄR på barn-nivå men barn är ju olika.
    Super Mario Maker. Vi är tillbaka med Mario (han är ju trots allt Nintendos stora mascot). Här är ett spel där man får göra egna banor! En utmaning i kerativitet.
    Legend of Zelda: Link's Awakening är kanske en liten utmaning för det är mycket text och på engelska men tillsammans tror jag att det är ett bra val för er.
    Ring Fit Adventure och Just Dance 2020 är spel som får upp er ur soffan och äventyrsträna eller dansa loss.
    Donkey Kong Country Tropical Freeze är ett litet barnvänligt äventyrsspel med en stor Gorilla.

    Här har du tre trailers, leta efter de andra på youtube:

    ">




    ">




    ">


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Barbro45
    Anonym (Yrla) skrev 2020-08-03 15:40:46 följande:

    Jag har en fyraåring som aldrig spelar tv-spel, helt enkelt för att vi inte har något hemma och jag är helt ointresserad. I sommar har han umgåtts en del med kompisar och jag ser att han är efter - de flesta kan redan hantera en styrplattaoch spelar skickligt, medan min son inte har någon aning om hur man gör.

    Jag är själv helt lost i spelvärlden, men vill ju inte att sonen ska bli utanför, så jag hade tänkt skaffa honom en konsoll. Vilken konsoll ska man ha till den åldern? Vilka spel?


    Om du vill hitta något så föreslår jag att du tittat på dessa.
    https://www.pappasappar.se/
  • hammarhajen

    Inget, tycker jag. Inte om inte du är intresserad och vill ha och han inte själv verkligen ber om det. Tids nog tar skärmar över barnens liv i alla fall och även om skärm inte bara är av ondo mår de flesta barn bättre av högläsning, lekar där man är mer fysiskt aktiv och utevistelse.

    4-åringar lär sig fort det de behöver hemma hos kompisar, så avancerade saker sysslar de inte med att man hamnar utanför för att man inte kan. Och vettiga föräldrar (där man vill lämna sitt barn) låter inte heller så små leka oövervakade och/eller på ett sådant sätt att den som inte "kan" spelet blir utanför. 

  • Anonym (Yrla)
    Aniiee skrev 2020-08-03 16:32:00 följande:

    TV-spel, rätt hanterade, är jättebra för barns utveckling, både motoriskt och intellektuellt. Spel är bra verktyg för att lära sig.

    Till så små barn brukar jag rekommendera Nintendos konsoller. De har väldigt mycket barnvänliga spel. Nu är det Nintendo Switch som är aktuellt, som kan användas både till TVn och har egen skräm. Glöm inte att köpa extra kontroller så du kan vara med och spela.

    Vad gäller spel till den åldern så rekommenderar jag följande 10, som ni kan spela tillsammans eller han kan spela själv:

    Mario Kart 8, som är ett, ja, väldigt färgglatt och roligt kart/bilspel, för 1 eller fler

    Pokemon Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee. Pokemon har du sökert stött på på något sätt. Ut på äventyr, fånga pokemon, slåss mot ondingar. De två versionerna är exakt samma spel men olika mascotar så låt sonen välja om det inte ska bli en total överraskning.

    Yoshi's Crafted world är helt underbart. Yoshi är en liten dinosaurie som springer runt i en värld av pyssel.

    Super Mario Bros U Deluxe. Det här är samma Mario som i bilspelet ovan, men nu istället ute på äventyr.

    Luigi's mansion OM sonen inte är rädd för spökligheter. Det ÄR på barn-nivå men barn är ju olika.

    Super Mario Maker. Vi är tillbaka med Mario (han är ju trots allt Nintendos stora mascot). Här är ett spel där man får göra egna banor! En utmaning i kerativitet.

    Legend of Zelda: Link's Awakening är kanske en liten utmaning för det är mycket text och på engelska men tillsammans tror jag att det är ett bra val för er.

    Ring Fit Adventure och Just Dance 2020 är spel som får upp er ur soffan och äventyrsträna eller dansa loss.

    Donkey Kong Country Tropical Freeze är ett litet barnvänligt äventyrsspel med en stor Gorilla.

    Här har du tre trailers, leta efter de andra på youtube:












    Tack för många bra tips!
  • Anonym (Inget!)

    Ingen skärm i världen kan mäta sig med möten, interaktioner, samtal, sällskapsspel, rita, läsa, skriva, bygga lego, knåda trolldeg, bygga kojor, cykla, springa, osv.

  • Anonym (Skumtomten)
    Anonym (Inget!) skrev 2020-08-04 16:10:07 följande:

    Ingen skärm i världen kan mäta sig med möten, interaktioner, samtal, sällskapsspel, rita, läsa, skriva, bygga lego, knåda trolldeg, bygga kojor, cykla, springa, osv.


    Säkert, men det var inte det ts efterfrågade. 
  • Anonym (låt honom göra annat)
    hammarhajen skrev 2020-08-03 17:23:52 följande:

    Inget, tycker jag. Inte om inte du är intresserad och vill ha och han inte själv verkligen ber om det. Tids nog tar skärmar över barnens liv i alla fall och även om skärm inte bara är av ondo mår de flesta barn bättre av högläsning, lekar där man är mer fysiskt aktiv och utevistelse.

    4-åringar lär sig fort det de behöver hemma hos kompisar, så avancerade saker sysslar de inte med att man hamnar utanför för att man inte kan. Och vettiga föräldrar (där man vill lämna sitt barn) låter inte heller så små leka oövervakade och/eller på ett sådant sätt att den som inte "kan" spelet blir utanför. 


    Håller med. Fattar inte varför en fyraåring över huvud taget ska syssla med tv-spel. Tids nog kan man inte hålla dem ifrån skärmar. Passa på att låta dem syssla med annat innan dess. 
    - Och vad det gäller rädslan att de ska "hamna efter": alla sorts skärmaktiviteter är så pass användarvänliga i dag att man snabbt lär sig hur de ska hanteras. Det gäller i synnerhet barn som inte har den inbyggda rädsla för ny teknik som vuxna ibland har. Så det finns absolut ingen anledning att tro att han ska hamna efter för att han inte har spelat tv-spel vid fyra års ålder... 
  • Anonym (Inget!)
    Anonym (låt honom göra annat) skrev 2020-08-04 16:47:00 följande:

    Håller med. Fattar inte varför en fyraåring över huvud taget ska syssla med tv-spel. Tids nog kan man inte hålla dem ifrån skärmar. Passa på att låta dem syssla med annat innan dess. 

    - Och vad det gäller rädslan att de ska "hamna efter": alla sorts skärmaktiviteter är så pass användarvänliga i dag att man snabbt lär sig hur de ska hanteras. Det gäller i synnerhet barn som inte har den inbyggda rädsla för ny teknik som vuxna ibland har. Så det finns absolut ingen anledning att tro att han ska hamna efter för att han inte har spelat tv-spel vid fyra års ålder... 


    Och vadå hamna efter? Det är så absurt! Tv-spel är knappast något man behöver för att utvecklas till en välfungerande och självständig vuxen.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Inget!) skrev 2020-08-04 17:13:17 följande:

    Och vadå hamna efter? Det är så absurt! Tv-spel är knappast något man behöver för att utvecklas till en välfungerande och självständig vuxen.


    Exakt! Föräldrar nu för tiden...
  • Anonym (Switch)

    Nintendo switch är nog bäst till ett mindre barn. Det har vi skaffat till vårt barn, som nu är sex år. Hon spelar Pokemon let's go, men då måste en vuxen vara med och översätta och stötta, och Paw patrol. Paw patrol är enkelt i början, och blir lite svårare med tiden. Men om du köper en konsol måste du öra dig själv också, för att kunna visa barnet, och hjälpa förbi hinder och liknande ibland. Själv vet jag knappt hur man sätter på spelet, vilket leder till frustration hos både barnet och mig. Vi har ett bilspel, nitro crash någonting, men det är för svårt ännu, så vi ska nog skaffa Mario cart. Let's dance tänker vi nog också köpa. Vårt barn spelar inte jättemycket, men det märks att hon är glad över att ha ett spel, och kunna delta i diskussioner med kompisar.

    Barn lär sig fort, så känn ingen stress över spel. Köp bara om du också vill vara med, tycker jag, annars kan det gott vänta några år tills barnet har lättare att lära sig på egen hand.

  • Anonym (P.P.)

    När man läser svaren i tråden hör man nästan ekon från den gamla sossen Maj-Britt Theorin som på sin tid ville förbjuda parabolantenner.

    Hör och häpna men ett barns sommarlovsdag består av minst fjorton vakna timmar. Det finns alltså gott om tid för alla möjliga sorts aktiviteter inklusive en stunds tv-spelande. Min fyraåring har denna sommar haft jättekul med spelet Yoshi's crafted world på konsolen Nintendo Switch.

  • Anonym (omg)
    Anonym (P.P.) skrev 2020-08-05 10:41:04 följande:

    När man läser svaren i tråden hör man nästan ekon från den gamla sossen Maj-Britt Theorin som på sin tid ville förbjuda parabolantenner.

    Hör och häpna men ett barns sommarlovsdag består av minst fjorton vakna timmar. Det finns alltså gott om tid för alla möjliga sorts aktiviteter inklusive en stunds tv-spelande. Min fyraåring har denna sommar haft jättekul med spelet Yoshi's crafted world på konsolen Nintendo Switch.


    Med en sönderstressad och sönderbränd hjärna på köpet.
  • Anonym (Tips)

    Alla Nintendo konsoler är mest användarvänliga för barn. Det betyder dock inte att man inte kan fortsätta använda de senare utan det finns miljontals även vuxna som spelar på dessa. Switch och DS är de bästa enligt mig.

    Xbox och playstation kan även de vara roliga för barn men då måste man nog antingen vara lite intresserad själv eller orka sätta sig in mer i det. De är inte lika användarvänliga för barn helt enkelt och det kan vara en snårig djungel både för barn och föräldrar. Jag skulle nog vänta med att skaffa en av dessa några år beroende på barnets mognad och ditt intresse.

    Ett tredje alternativ är ju förstås att ladda ner lite spel från App Store eller Google play från din mobil eller surfplatta. Om du vill vara extra försiktig så kan du antingen endast ladda ned appar utan ytterligare köp (Micro transactions) eller skydda köp med lösen kod alternativt ta bort kortet från helt. Det betyder inte att du inte längre kan Swisha eller använda mobilt bank id utan du kan bara inte längre köpa saker från leverantörens egna butiker.

  • Anonym (Yrla)

    Alla som skriver att barn ska leka med trolldeg och klättra i träd: jag håller med, och jag hade inte för avsikt att låsa in honom framför en skärm sluta med andra aktiviteter.

    Men även om jag själv är hyfsat ointresserad av skärmar i alla dess former så vet jag att skärmar är en viktig del av många barns liv och att lära honom hantera det, hitta vettiga spel till honom (på samma sätt som jag försöker leta fram bra böcker som vi läser eller introducera honom för olika idrotter och andra delar av livet) tycker jag är en förälders uppgift.

    Resten av hans aktiviteter funkar fint, så jag behöver inga tips där, utan det är just tvspel som jag är så hopplöst ointresserad av.

    Och ja, han blir utanför, det är inget jag hittat på utan sett när han umgåtts med kompisar.

Svar på tråden Vilket tvspel 4-åring?