• upponed

    Föräldrapenning

    Jag har en kanske lite udda fråga... Har googlat runt o ej hittat nå gällande det.

    Min undran är om man måste ta föräldrapenning samma dag som barnet föds? Eller kan man vänta några dagar?

    Tänker för min del att jag lär hinna bryta min tjänstledighet o avbryta csn om jag skulle föda tidigare än beräknat. Har tänkt och planerat att ta föräldrapenning en månad innan bf, men om det skulle ske tidigare...

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (Ja)

    Du måste inte ta ut en enda dag under första året.

  • Anonym (P)

    Precis som oavstående. Under barnets första år behöver du inte ta en enda dag. Då är sgi skyddad ändå.

    Ska du vara ledig före barnets födelse måste du dock ta föräldrapenning. Eftersom du studerar omfattas du inte av sgi-skyddet man annars har 6 månader innan barnet föds.

    När barnet fyllt ett år måste du ta fem dagar i veckan för att skydda din sgi. Och när barnet är 1,5 har du endast rätt att från arbetsgivarens sida vara föräldraledig om du tar ut föräldrapenning

  • upponed

    Fast min SGI är skyddad då jag är tjänstledig och studerar med csn. Så min inkomst beräknas utifrån min tjänst där jag har en lön.

    Men somsagt det påverkas inte då? För att min SGI från arbetet ska gälla lär nämligen min tjänstledighet/csn avslutas i samband med att föräldrapenning plockas ut. Får inte diffa på någon dag.

    Om barnet skulle för förmodan komma tidigare än en månad innan bf som jag planerar ta föräldrapenning så blir det svårt att göra allt i sånt bra avslut och start. Därav tänker jag att om de gör något att vänta med att ta penningen

  • Anonym (P)
    upponed skrev 2020-08-03 23:03:03 följande:

    Fast min SGI är skyddad då jag är tjänstledig och studerar med csn. Så min inkomst beräknas utifrån min tjänst där jag har en lön.

    Men somsagt det påverkas inte då? För att min SGI från arbetet ska gälla lär nämligen min tjänstledighet/csn avslutas i samband med att föräldrapenning plockas ut. Får inte diffa på någon dag.

    Om barnet skulle för förmodan komma tidigare än en månad innan bf som jag planerar ta föräldrapenning så blir det svårt att göra allt i sånt bra avslut och start. Därav tänker jag att om de gör något att vänta med att ta penningen


    Föds barnet tidigare så är din sgi skyddad från den dag barnet föds, eftersom sgi är skyddad hela barnets första år.

    Som du säger så får du inte diffa med en enda dag mellan studier och föräldrapenning/att barnet föds. Det var det jag försökte säga.

    Eftersom du studerar så omfattas du inte av det vanliga skyddet man har 6 månader före barnets födelse, skulle du av någon anledning avsluta dina studier typ två månader före barnets födelse måste du se till att skydda din sgi med jobb eller föräldrapenning. Att jag nämner detta trots att du säger att du ska plugga fram tills du är föräldraledig innan barnet kommer är för att jag inte vill att du ska missa att du verkligen måste plocka ut föräldrapenning på en gång efter din sista dag med studier
  • upponed

    Jag tar studieuppehåll från och med den 3 november, min tjänstledighet är sista dagen den 2 november och även csn är sista dagen den 2 november. Så tänkte söka föräldrapenning från och med 3 november. Har beräknad bf den 15 december.

    Hoppas inte ungen kommer tidigare än den 3 november för då blir det kanske massa krångel med o få till allt tänker jag..

    Tack för svar, förstod nog fel först, lite kvällstrött...

  • Anonym (P)
    upponed skrev 2020-08-04 14:16:28 följande:

    Jag tar studieuppehåll från och med den 3 november, min tjänstledighet är sista dagen den 2 november och även csn är sista dagen den 2 november. Så tänkte söka föräldrapenning från och med 3 november. Har beräknad bf den 15 december.

    Hoppas inte ungen kommer tidigare än den 3 november för då blir det kanske massa krångel med o få till allt tänker jag..

    Tack för svar, förstod nog fel först, lite kvällstrött...


    Alltså med sgi blir det inga problem om barnet kommer tidigare. Det som kan hända är ju att du inte klarar tillräckligt med kurser för att då can när du ska återuppta studierna, och då komma din sgi inye vara skyddad då. Alltså när du återgår till studierna
  • upponed

    Jag läser på distans, så kan läsa klart kurserna utan csn sista veckorna om så och tydligen ok med försäkringskassan. Men bryter den 3 för då börjar praktik och det blir svårt.

    Tack för svar :)

Svar på tråden Föräldrapenning