• tjocken

    LCHF-IBS-VIKT-FÖRSTOPONING

    Hej!

    Jag har stora problem med min mage, kronisk förstoppning och äter jag något blir magen som jag vore höggravid och stenhård! Går på utredning som visat att vänster colon(tarm) är anmärkningsvärt seg. Får medicin (resolor " hjälper inte ett dugg") och äter numer miniform, IBS tabletter och laxering tabl dagligen. (Nej inte det som gjort tarmen slö, gör det nyligen då läkaren sagt att det är en tillfällig lösning inför vidare utredning)

    Har hört att låg kolhydrat kost (LCHF) ska vara bra för magen och att istället fokusera på fett.

    Jag är dock lite förvirrad då jag inte vill gå upp i vikt utan endast få en stabil tarmrörelse igen.

    Alla vet vi att det är kalorier in och ut som avgör för vikten och jag tycker därför det är väldigt skrämmande hur man ska kunna äta så mycket kcal och ändå inte gå upp i vikt utan snarare ner isf istället??

    Är oerhört intresserad av att höra era råd och tips och hur eran mage, vikt m.m ändrades med LCHF Kost.

    Vill absolut inte gå upp i vikt eller förstöra magen ännu mer!

    Gärna också hur ni räknade ut kolhydrater per dag eller endast körde nybörjar tekniken max 5g kolhydrater per 100g? Även kalori räknande om ni nu gjorde det?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden LCHF-IBS-VIKT-FÖRSTOPONING
  • Anonym (H)

    Förstår inte vad du menar med att det blir så mycket kalorier med lchf?

    Alltså du kan ju välja att äta allt från 100-5000 kcal per dag så länge du utesluter alla kolhydrater. Inget av dessa extremer är ju rimliga. Jag försöker bara säga att du kan äta med normalt underskott, säg 1500 kcal per dag, med lchf och kommer då troligtvis gå ner i vikt.

    Har någon tutat i dig att man måste äta mycket kalorier vid lchf.

    Jag har räknat kolhydrater totalt när jag kört. Att räkna livsmedel med Max 5 g per 100?kan snabbt sabba resultatet

  • Anonym (testade)

    Jag testade att gör det som alla som jagar på om LCHF sa att man inte skulle göra - Åt LCHF i ett halvår och räknade kalorier. Och nu vet jag varför de tycker att man inte ska räkna kalorier och ofta döljer kalorierna i recept. Deras talespoäng om "hur många kalorier som helst" är en fet jävla lögn. Inte en jävel kommer upp i 2000 kcal om dan på lchf utan att spy som en gris. Det är därför de går ner i vikt lika mycket som avsaknaden av kolhydrater, det går inte äta mer än 13-1400 kcal. 1600 var jag upp i en gång. Man blir väldigt mätt på LCHF, det är sant. 

    Testa LCHF du om jag var du så skulle jag välja medel eller lätt lchf och inte den strikta. Eller fasa in långsamt. Många får problem med magen som går från vanlig svensk medelkost direkt på den strikta LCHFen.

  • tjocken
    Anonym (H) skrev 2020-08-03 22:08:28 följande:

    Förstår inte vad du menar med att det blir så mycket kalorier med lchf?

    Alltså du kan ju välja att äta allt från 100-5000 kcal per dag så länge du utesluter alla kolhydrater. Inget av dessa extremer är ju rimliga. Jag försöker bara säga att du kan äta med normalt underskott, säg 1500 kcal per dag, med lchf och kommer då troligtvis gå ner i vikt.

    Har någon tutat i dig att man måste äta mycket kalorier vid lchf.

    Jag har räknat kolhydrater totalt när jag kört. Att räkna livsmedel med Max 5 g per 100?kan snabbt sabba resultatet


    Va jag har läst mig till så ska man inte räkna kalorier.

    O med det menar jag att jag inte har nån koll på hur många kalorier jag trycker i mig av fett tex. Bara En liten ostbit är ju rätt många kalorier?
  • tjocken
    Anonym (testade) skrev 2020-08-03 22:58:10 följande:

    Jag testade att gör det som alla som jagar på om LCHF sa att man inte skulle göra - Åt LCHF i ett halvår och räknade kalorier. Och nu vet jag varför de tycker att man inte ska räkna kalorier och ofta döljer kalorierna i recept. Deras talespoäng om "hur många kalorier som helst" är en fet jävla lögn. Inte en jävel kommer upp i 2000 kcal om dan på lchf utan att spy som en gris. Det är därför de går ner i vikt lika mycket som avsaknaden av kolhydrater, det går inte äta mer än 13-1400 kcal. 1600 var jag upp i en gång. Man blir väldigt mätt på LCHF, det är sant. 

    Testa LCHF du om jag var du så skulle jag välja medel eller lätt lchf och inte den strikta. Eller fasa in långsamt. Många får problem med magen som går från vanlig svensk medelkost direkt på den strikta LCHFen.


    Fast så kan man inte säga att det inte går äta mer än 13-14 tusen kalorier? alla blir inte mätta o spyr på lchf, jag hade lätt kunnat äta mer än va jag gör idag.

    Vad åt du då som gjorde dig så mätt på så få kalorier?
  • Anonym (H)
    tjocken skrev 2020-08-11 18:34:16 följande:

    Fast så kan man inte säga att det inte går äta mer än 13-14 tusen kalorier? alla blir inte mätta o spyr på lchf, jag hade lätt kunnat äta mer än va jag gör idag.

    Vad åt du då som gjorde dig så mätt på så få kalorier?


    Vill bara hålla med. Jag har absolut inga problem att äta 2000 kalorier med lchf. Gräddig sås så blir det ganska mycket kalorier på en gång
  • Anonym (H)
    tjocken skrev 2020-08-11 18:31:43 följande:

    Va jag har läst mig till så ska man inte räkna kalorier.

    O med det menar jag att jag inte har nån koll på hur många kalorier jag trycker i mig av fett tex. Bara En liten ostbit är ju rätt många kalorier?


    Du svarar ju fortfarande inte riktigt på frågan?

    Men alltså du kommer ju inte magiskt gå ner bara för att du äter lchf. Det bygger fortfarande på ett kaloriunderskott, vilket många säkert hamnar på för att de blir mer mätta av fettet än annan mat.

    Du kan ju absolut låta bli att räkna om du går ner u vikt ändå, men du kan mycket väl behöva ha lite koll så att du inte äter för mycket och därför inte går ner i vikt
Svar på tråden LCHF-IBS-VIKT-FÖRSTOPONING