• Anonym (?)

Partner som slänger med djupa ord huxflux?

Min kille har alltid sagt att jag är hans livs kärlek, att han aldrig varit så kär i någon någonsin som han är i mig. Att han aldrig känt så stark kärlek som för mig och att vi är varandras pusselbitar, själsfränder m.m. Jag har trott honom, för han ser verkligen ut att mena det. Jag känner samma sak tillbaka.

Fick av en slump se ett gammalt sms till hans ex när de (eller ja, han!) gjort slut nyligen där han skrev något i stil med att hon var hans livs kärlek och att han alltid kommer bära med sig henne och deras tid ihop. Men även i något senare sms att det inte ändrade hans beslut och verkade mer fast i beslutet, att det är bäst osv/inte ändrar något.

Jag, som alltid känt mig så speciell i hans ögon, börjar bli rädd att han kastar runt de där orden lättvindigt. Han skrev det där till sitt ex samtidigt som vi dejtade, hade setts kanske 2-3 ggr och jag vet att han var superförälskad i mig då. Syntes tydligt. Det konstiga i allt är att han har berättat att de borde gjort slut flera år tidigare, då han under flera år inte längre haft några romantiska känslor för henne.

Konfronterade honom med detta och han menade att han hade svårt att komma ihåg hur han kände men att han troligtvis försökte trösta exet, som var väldigt ledsen över att de gjort slut, att det var en jobbig, omvälvande tid eftersom de var tillsammans så länge, att även om han visste att det var rätt beslut så var det svårt att inte vackla tillbaka, bli nostalgisk, minnas deras tid ihop osv. Men att det inte låg några romantiska känslor bakom de orden. Känns så konstigt allt bara. Dagen efter han skrev detta sågs vi och hade en supermysig och romantisk dag. Vi hade inte kyssts eller någon än, men jag såg som sagt att han var superkär i mig.

Jag vet inte vad jag ska tro. Vi har varit tillsammans i 3.5 år nu. Har det väldigt bra i övrigt och jag tvivlar inte på hans känslor för mig. Det var väldigt gamla sms. Kom över dem sv en slump då hans gmail tydligen för backup på sms, var inte meningen att börja läsa och är en lång historia kring varför jag gjorde det. Men kort och gott osäkerhet kring hans känslor för mig och för exet under den tiden. Vi började som sagt ses typ precis när de gjort slut. Det var en trasslig tid och jag vet att jag var orolig och svartsjuk. Väldigt dum idé att gå in i ett förhållande så snabbt efter någons uppbrott, men jag var superkär och inte så rationell. Samma för honom.

Min mening är att, jag tycker det är stora och tunga ord. Att han har sagt så till någon annan får mig att känna som att det inte betyder så mycket egentligen. Det får mig att må illa och att känna oro. Ska jag tro honom i det han säger, att det bara var ord utan känslor bakom? Dvs typ en lögn? Att det är en sak man kan säga när man gör slut med någon man varit tillsammans med i 9 år? Pga nostalgi och upprörda känslor? Även om man inte har några romantiska känslor kvar? Han menade att de hade några bra år i början men att hans känslor sen försvann, men att han stannade pga att han inte fattade detta/rädsla/trygghet. Han menar även att vårt förhållande, med tillhörande känslor, är väldigt annorlunda och känslorna är mycket starkare. Han har sagt att han inte visste att man kunde känna så starkt för någon.

Nu blev detta inlägg superrörigt känner jag. Hoppas någon förstår och orkar läsa hehe. Känner mig orolig och olustig.

Är orolig för att han hade känslor ändå som han nekar

Alternativt

Kan säga sånna saker väldigt lättvindigt.

Känns som att historien inte går ihop och jag blir helt snurrig, ledsen och orolig av att tänka på det. Hjälp!

• Svar på tråden Partner som slänger med djupa ord huxflux?
  • Tow2Mater

Efter 3.5 år kan du välja att tro honom och lägga det bakom dig. Att älta och dra upp gammalt gynnar ingen av er.

• bullen1984

Vad vill du ha för svar av honom som du inte redan fått?
    Han har ju svarat, fattar inte vad ditt problem är. 
    Ni har det bra, ni båda har starka känslor för varandra... Låter som om du bara vill ha bekräftelse på att allt han sagt till dig är fejk. 

Det är inte meningen att man ska läsa sin partners gamla sms med sitt ex.
    Du skapar ju problem för dig själv som inte skulle ha funnits om du inte snokade.

Kan tänka mig att mitt livs kärlek, min man, har sagt både det ena och det andra till sitt ex (och sina barns mor) Som jag skulle må dåligt av att veta.

Kan dessutom säga att min kille som jag hade innan min nuvarande man, var mitt livs kärlek då, och jag vet att jag sade det till honom. 
    Men då hade jag inte träffat min man. 

Så jag avslutar med att säga att jag tycker du är larvig och att du skapar problem som inte finns. Lägg din tid på din relation istället för att snoka runt i gammalt.

• Anonym (Anine)

Du verkar vilja höra att du är den enda han älskat någonsin.

Vilket ju faktiskt inte är sant. Han var jättekär i sitt ex där och då i deras förhållande. Är det verkligen så otänkbart?

Jag har varit gift två gånger och båda dessa män var mitt livs kärlek. Den ena var jag gift med i 15 år. Idag är vi skilda och den kärleken är bara ett vackert minne. Jag kommer alltid älska det vi hade, det som var oss och vår familj. Där och då var han mitt livs kärlek. Men inte längre.

• Anonym (ppp)

När han var kär i henne så fick ha förstås uttrycka sin kärlek till henne, precis som han nu gör till dig. Han har det sättet att beskriva med ord, sin kärlek och det är väl bara fint att han kan göra det. Inte alla män är så "bra" på det, liksom. 

Men du får ju förstå att han varit kär innan dig, precis som jag antar att du har varit? Ska man behöva ändra sitt språk med nya stilistiska grepp när man träffar en ny? 

• Anonym (ppp)

Dessutom är din rubrik lite knäpp tycker jag.

Han slänger väl verkligen inte med "djupa ord hux flux". Han gör det när han älskar någon, och så speciellt märkliga ord är det inte heller, helt normala ord för en verbal person. De män jag varit ihop med har alla varit mycket verbala och sagt liknade saker. 

• Anonym (Mhm)

Jag förstår inte varför man ska snoka i sin partners sms och mobil. Har man hamnat där så är osäkerheten och misstänksamheten så stor att det blir svårt att reparera.

Jag tror er relation kommer halta en tid tills ni inser själva att det inte funkar.

• Physalis

Oj vilken soppa. Det låter ju som att du har en fantastisk kille men nu har du läst detta och skapat ett problem mellan er. Du borde inte ha läst det där för det har uppenbarligen satt griller i huvudet på dig men nu är det gjort. Så du får inse att han självklart älskade personen han var med i 9 år och kommer alltid minnas henne på ett eller annat sätt. Allt annat hade gjort honom till en dålig person. Han sa säkerligen också de sakerna på det sättet där och då dels för att han menade det på sitt sätt och för att trösta henne. Hon var ju hans livs kärlek hittills vid det tillfället. Nu har han träffat dig och funnit kärleken till dig och ser att du är hans livs kärlek. Deras förhållande är i det förgångna, precis som ditt förflutna och har ingen påverkan på era liv nu.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (?)

Tack för er input. Ni har rätt. Borde bara skita i det. Tycker bara det är en konstig grej att säga till någon som man lämnat för att man inte har några romantiska känslor kvar, och inte haft under flera år? (De var tillsammans i 8 år, och han sa att de första 3-4 åren var bra och sen försvann hans känslor.) Och delvis för att man är förälskad i en annan kvinna och vill försöka fånga hennes hjärta istället? Det är ju även taskigt mot exet, borde väll gett intrycket att han inte är säker i sitt beslut om att lämna?

Det är hans ärlighet som oroar mig. Han har visat prov på det en gång innan, att han kan förvränga information med fördel för sig själv. Dvs ljuga. I ?nödsituationer?.

Är rädd att han inte menar vad han säger när han säger så till mig

Och är även rädd att han faktiskt kände så för henne. Alltså där och då när han skrev det efter att han hade gjort slut. Att han ljuger för mig när han säger att det inte låg några känslor bakom det, att han bara var sentimental och känslosam som man kanske kan vara efter ett sånt långt förhållande. Samt för att trösta henne eftersom hon var ledsen.

Tycker ni det är en rimlig grej att säga i en sådan situation? Köper ni hans förklaring?

• Anonym (Heidi)
    Anonym (?) skrev 2020-08-04 13:13:50 följande:

Tack för er input. Ni har rätt. Borde bara skita i det. Tycker bara det är en konstig grej att säga till någon som man lämnat för att man inte har några romantiska känslor kvar, och inte haft under flera år? (De var tillsammans i 8 år, och han sa att de första 3-4 åren var bra och sen försvann hans känslor.) Och delvis för att man är förälskad i en annan kvinna och vill försöka fånga hennes hjärta istället? Det är ju även taskigt mot exet, borde väll gett intrycket att han inte är säker i sitt beslut om att lämna?

Det är hans ärlighet som oroar mig. Han har visat prov på det en gång innan, att han kan förvränga information med fördel för sig själv. Dvs ljuga. I ?nödsituationer?.

Och är även rädd att han faktiskt kände så för henne. Alltså där och då när han skrev det efter att han hade gjort slut. Att han ljuger för mig när han säger att det inte låg några känslor bakom det, att han bara var sentimental och känslosam som man kanske kan vara efter ett sånt långt förhållande. Samt för att trösta henne eftersom hon var ledsen.

Tycker ni det är en rimlig grej att säga i en sådan situation? Köper ni hans förklaring?

Alltså, jag är typ en av dom mest överanalyserande osäkra och svartsjuka människor som finns men här tycker till o med jag att du är helt ute och cyklar. Har du aldrig haft en pojkvän innan? Jag hade en sambo vi var tsm 4 år och det sista året eller så hade jag inga känslor för han. Men när jag gjorde slut så var det så himla jobbigt man blir nostalgisk och känner plötsligt väldigt stark kärlek för vad man hade eller kunnat ha.

Nu är jag gift med en annan och han är mitt livs kärlek. Men min förra sambo försvinner ju inte från mitt liv och min historia för det. Jag minns han och det vi hade tsm med värme. Vad din pojkvän skrev till sitt ex för flera år sen har INGET med hur han känner för dig varken då eller nu eller däremellan. Släpp det! Och faktiskt låt din pojkvän få ha sina känslor och minnen med sitt ex. Det påverkar inte hans känslor för dig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Heidi) skrev 2020-08-04 13:26:16 följande:

Alltså, jag är typ en av dom mest överanalyserande osäkra och svartsjuka människor som finns men här tycker till o med jag att du är helt ute och cyklar. Har du aldrig haft en pojkvän innan? Jag hade en sambo vi var tsm 4 år och det sista året eller så hade jag inga känslor för han. Men när jag gjorde slut så var det så himla jobbigt man blir nostalgisk och känner plötsligt väldigt stark kärlek för vad man hade eller kunnat ha.

Nu är jag gift med en annan och han är mitt livs kärlek. Men min förra sambo försvinner ju inte från mitt liv och min historia för det. Jag minns han och det vi hade tsm med värme. Vad din pojkvän skrev till sitt ex för flera år sen har INGET med hur han känner för dig varken då eller nu eller däremellan. Släpp det! Och faktiskt låt din pojkvän få ha sina känslor och minnen med sitt ex. Det påverkar inte hans känslor för dig.

Nej, jag har faktiskt inte haft en pojkvän innan :) jag var 19 när vi träffades. Men du gav svar på min fråga. Tack.
  • Physalis
    Anonym (?) skrev 2020-08-04 13:13:50 följande:

Det är omöjligt att veta Ingen här känner ju honom. Det kan ju handla om att svartsjukan från ditt håll gjorde att han kände att det var bäst att ljuga ihop en marginal mellan känslorna för exet och dig för att bespara dig och ert förhållande konsekvenserna av sanningen. Eller så ljög han för exet som ett missriktat försök till omtanke om henne.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Partner som slänger med djupa ord huxflux?