• Litorina

    Trött på jättebullar!

    Är det bara jag som med jämna mellanrum struntar i att köpa fika, för alla bitar/bullar är gigantiska? (Det är ju inte alltid man har någon som vill dela.) Bulle köper jag tyvärr nästan aldrig längre på café. De är ju stora som hus!

  • Svar på tråden Trött på jättebullar!
  • StevenDiese

    Jag tycker exakt likadant. Och det är inte bara bullar utan även glassar och portioner man får på restaurang.

    Det är jänkarstilen så det lär nog bara bli större innan det blir mindre...

  • brallison

    På vårt bageri har de faktiskt olika storlekar på bullar, så det brukar inte vara ett problem att välja vilken man vill ha. Däremot vad jag är extremt trött på är översöttade bakverk. Det är enormt mycket socker i varje liten sak! Jag blir nästan illamående efter att ha ätit en sån (oavsett om det är en buller, morotskaka, sockerkaka eller nån torrkaka). När jag bakar enl. svenska recept, så minskar jag sockermängden med minst 30%! Jag förstår verkligen inte varför i Sverige måste man proppa bbakverk med såna enorma mängder av socker

  • mammabitch

    Om jag köper en bulle eller kaka så VILL jag att den ska vara onyttigt god!

    Eftersom jag försöker minska på socker generellt så tar jag oftast men smörgås istället, men när jag väl ska lyxa till det så ska det inte vara något mellanting.

    För stora bullar kan delas och ena halvan tas med till familjen eller sparas till senare : )

  • StevenDiese
    mammabitch skrev 2020-08-04 09:00:40 följande:

    Om jag köper en bulle eller kaka så VILL jag att den ska vara onyttigt god!

    Eftersom jag försöker minska på socker generellt så tar jag oftast men smörgås istället, men när jag väl ska lyxa till det så ska det inte vara något mellanting.

    För stora bullar kan delas och ena halvan tas med till familjen eller sparas till senare : )


    En Till nackdel med stora bullar är Ju att degen inte känns riktigt klar. De blir liksom inte genomhärdade, utan aningens degiga och lite klabbiga. Så jag tycker smaken är bättre på mindre bullar. Men smaken är som baken!
  • Drottningen1970

    Inte bara bullar. Allt är fucking gigantiska. Morotskakor, kärleksmums etc. Man blir äcklad halvvägs. Skulle hellre se att de sålde tredjedels stora bitar, så kunde man kanske ta två sorter istället.

  • Drottningen1970
    brallison skrev 2020-08-04 08:54:51 följande:

    På vårt bageri har de faktiskt olika storlekar på bullar, så det brukar inte vara ett problem att välja vilken man vill ha. Däremot vad jag är extremt trött på är översöttade bakverk. Det är enormt mycket socker i varje liten sak! Jag blir nästan illamående efter att ha ätit en sån (oavsett om det är en buller, morotskaka, sockerkaka eller nån torrkaka). När jag bakar enl. svenska recept, så minskar jag sockermängden med minst 30%! Jag förstår verkligen inte varför i Sverige måste man proppa bbakverk med såna enorma mängder av socker


    Fast det är värre på andra håll. Holland, tyskland Italien etc. Smakar bara socker och komstgjort. För att inte tala om de arabiska bakverken.
  • Themis

    Jag hade också hellre velat ha fler smaker/sorter på tallriken.

    Men numera tål jag inte minsta lilla part-per-miljon spår av vete så nu kan jag knappt fika alls.

    Tänk på det - man kan bli allergisk mot fika vid 45+ så det gäller att ta vara på tillfällena... GråterGråterGråter


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Finansen7
    Drottningen1970 skrev 2020-08-04 09:59:34 följande:

    Inte bara bullar. Allt är fucking gigantiska. Morotskakor, kärleksmums etc. Man blir äcklad halvvägs. Skulle hellre se att de sålde tredjedels stora bitar, så kunde man kanske ta två sorter istället.


    Håller verkligen med. Alla bakverk är gigantiska, det går knappt att hitta något litet överhuvudtaget.
Svar på tråden Trött på jättebullar!