• ElissaLevin

    Börja gå

    Hejsan! Till er som har barn som började gå sent .. hur ska jag träna min son att vilja gå ? han blir 14 månader den 19 augusti. Han kryper endast och ställer sig upp mot soffa eller stol osv. Håller man i han så går han kanske några få steg sen vill han krypa ... känns ganska ostadig fortfarande i fötterna. Han vägrar verkligen träna på att gå och tycker inte alls det är kul. Blir alltid så orolig att han kommer va mkt senare än 18 månader på att börja gå. Har ni tips på vad jag kan göra ?

    Ps. Lyfta nacke , åla, krypa va han också senare mer än tex mina kompisars barn som är i samma ålder..

  • Svar på tråden Börja gå
  • Mandelskorpan

    Nja, det är väl inte så sent...? Vår BVC sa alltid att de blir senare om de har en lära gå stol så om ni har en sådan kan ni ju testa att ta bort den. Annars är det nog bara att låta honom få testa runt i sin egna takt.

  • LFF
    ElissaLevin skrev 2020-08-04 09:55:07 följande:

    Hejsan! Till er som har barn som började gå sent .. hur ska jag träna min son att vilja gå ? han blir 14 månader den 19 augusti. Han kryper endast och ställer sig upp mot soffa eller stol osv. Håller man i han så går han kanske några få steg sen vill han krypa ... känns ganska ostadig fortfarande i fötterna. Han vägrar verkligen träna på att gå och tycker inte alls det är kul. Blir alltid så orolig att han kommer va mkt senare än 18 månader på att börja gå. Har ni tips på vad jag kan göra ?

    Ps. Lyfta nacke , åla, krypa va han också senare mer än tex mina kompisars barn som är i samma ålder..


    14 månader är inte sent. Efter 18 månader är sent.

    Mina tvillingar visade inte mycket intresse på att vilja gå. Plötsligt en dag när de var 15 månader (samma helg som pappan gick på föräldraledighet ) började de gå. 

    Sluta jämföra med vännernas barn.
  • Elin P

    Du behöver inte göra något särskilt säger jag. Upp till 18 månader är det normalt att inte kunna gå utan stöd. Det kommer med tiden. Alla barn kan inte vara tidiga med allt. Ett av mina barn började gå vid 14 månader och de andra två vid 9 respektive 10 månader. Det är definitivt ingen fördel när barn börjar gå väldigt tidigt. Mest jobbigt då de är snabba men inte förstår något, ramlar och slår sig hela tiden etc.

Svar på tråden Börja gå