• Nótt

    Föräldrapenning

    Hej!

    Jag försöker så smått att sätta mig in i det här med föräldrapenning och föräldradagar men oj oj vilken djungel det är!


    Tänker att det säkert finns någon här som är en fena på detta!

    Det jag undrar just nu är något jag kom över en gång men inte hittar någon information om nu. Det var något om att ens föräldrapenning grundas på din månadslön dom du haft den lönen i minst 8 månader, annars grundas det på den lägre lönen du hade innan (ex. vid ett jobbyte). Stämmer detta? Eller går man helt på årsinkomsten?

    suttit och pillat med kassakollen på försäkringskassans hemsida men tycker inte riktigt jag får till allting ändå.. 

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (Ring)

    Din sgi räknas på din förväntade kommande inkomst.

    Nu utgår jag från att du har en tillsvidareanställning, om så inte är fallet så får jag svara igen utifrån det.

    För att vara försäkrad för en sgi måste du arbetat i sex månader. För föräldrapenning finns dock en speciell regel kallad 240-dagarsvillkoret. Detta villkor innebär att för att de första 180 dagarna skall generera ersättning på sgi-nivå så måste du arbetat 240 dagar, alltså 8 månader, i följd innan barnets födelse. Alternativt om du är den som bär barnet 240 dagar i följd innan 6 månader före barnets födelse. Som gravid är sgi nämligen skyddad 6 månader före barnets födelse förutsatt att man arbetat 6 månader innan detta.

    Du behöver inte ha arbetat 8 månader med nya lönen för att sgi ska bli enligt den. Din sgi ändras så fort avtalet för nya lönen börjar gälla. Du kan alltså hinna arbeta EN dag Meh nya lönen innan ledigheten och din sgi skall ändå grundas på den, eftersom detta är den förväntade inkomst du hade haft om du inte varit ledig.

  • Anonym (Ring)
    Anonym (Ring) skrev 2020-08-04 19:22:56 följande:

    Din sgi räknas på din förväntade kommande inkomst.

    Nu utgår jag från att du har en tillsvidareanställning, om så inte är fallet så får jag svara igen utifrån det.

    För att vara försäkrad för en sgi måste du arbetat i sex månader. För föräldrapenning finns dock en speciell regel kallad 240-dagarsvillkoret. Detta villkor innebär att för att de första 180 dagarna skall generera ersättning på sgi-nivå så måste du arbetat 240 dagar, alltså 8 månader, i följd innan barnets födelse. Alternativt om du är den som bär barnet 240 dagar i följd innan 6 månader före barnets födelse. Som gravid är sgi nämligen skyddad 6 månader före barnets födelse förutsatt att man arbetat 6 månader innan detta.

    Du behöver inte ha arbetat 8 månader med nya lönen för att sgi ska bli enligt den. Din sgi ändras så fort avtalet för nya lönen börjar gälla. Du kan alltså hinna arbeta EN dag Meh nya lönen innan ledigheten och din sgi skall ändå grundas på den, eftersom detta är den förväntade inkomst du hade haft om du inte varit ledig.


    Om du inte uppnått 240-dagars kommer alltså de första 180 dagarna bli på grundnivå, 250 kronor per dag. MEN om du har en partner som hinner ta ut 180 dagar innan du ska vara ledig så får du på sgi-nivå på en gång. Det spelar alltså inte någon roll om det är du själv eller din partner som plockat ut 180 dagar
  • Nótt

    Ahaaa då förstår jag! Jag har jobbat sammanhängande i flera år (förmodar att semester etc räknas?) så det med 8 månader lugnt då ju! Så bra att SGI:n grundads på kommande intäkter det visste jag inte ??

  • Anonym (Ring)
    Nótt skrev 2020-08-04 21:35:25 följande:

    Ahaaa då förstår jag! Jag har jobbat sammanhängande i flera år (förmodar att semester etc räknas?) så det med 8 månader lugnt då ju! Så bra att SGI:n grundads på kommande intäkter det visste jag inte ??


    Jobbar man på timme så räknar man ett halvår bakåt. Men som sagt, med tillsvidare anställning är det förväntad inkomst som räknas.

    Betald semester räknas. Men har du tex varit tjänsledig utan inkomst och inte skyddat din sgi så kan ju detta påverka. Men antar att du inte har det
Svar på tråden Föräldrapenning