• FruPea

    Ni som fått barn via ivf/kämpat länge

    Jag förstår att det är väldigt jobbigt när man kämpar för att få barn, många i flera år, och att det svider att höra när andra enkelt blir gravida osv. Men hur är det efteråt, ni som lyckats få barn. Gör det fortfarande ont? Hugger det till när ni hör im andra som blir gravida direkt?

    Om ni har eller hade ett barn, hur snabbt kom stressen inför att lyckas med ett syskon?

    Kanske har ni lagt resan bakom er. Låt mig höra era historier!

  • Svar på tråden Ni som fått barn via ivf/kämpat länge
  • Anonym (.)

    Vi kämpade i 5 år för att få vårt första barn. Samtidigt fick min bästa vän barn. Nu är våra barn ca 1 år och hon väntar syskon vilken dag som helst medan vi fortfarande kämpar(fick tillbaka mensen direkt och ammar inte). Är så besviken.

  • syntharen

    Jag blev gravid med första barnet efter knappt ett års försök. Med andra barnet tog det nästan fem år, 4 missfall, 3 misslyckade IVF/frysförsök innan jag äntligen blev gravid på egen hand och utan missfall. Sedan fick jag ett tredje barn på första riktiga försöket (efter ett tidigt missfall som var ett slags hoppsan). Nu när vi har våra 3 barn och efter dom två yngsta känner jag en konstig tacksamhet över dom år som gick och dom missfall som blev för annars hade vi inte haft dom barn vi har idag. En värld utan dom är helt otänkbart! Men självklart var det fruktansvärt just i dom stunderna när det blev missfall efter missfall eller när mensen bara kom hela tiden.

  • Anonym (H)

    Ja det sticker fortfarande till hos mig när andra blir gravida naturligt lätt. Blir avundsjuk. Kände stress inför syskonförsök redan under graviditeten.

  • LFF
    FruPea skrev 2020-08-04 13:31:51 följande:

    Jag förstår att det är väldigt jobbigt när man kämpar för att få barn, många i flera år, och att det svider att höra när andra enkelt blir gravida osv. Men hur är det efteråt, ni som lyckats få barn. Gör det fortfarande ont? Hugger det till när ni hör im andra som blir gravida direkt?

    Om ni har eller hade ett barn, hur snabbt kom stressen inför att lyckas med ett syskon?

    Kanske har ni lagt resan bakom er. Låt mig höra era historier!


    Det tog fem år från start till levande barn. Tog ingen hjälp av sjukvården med IVF eller så. Två misslyckade graviditeter innan det blev levande barn.

    Första graviditeten blev ett missfall i samband med min födelsedag. Fick då även veta att en vän också var gravid och skulle få barn en månad innan mig. Klarade tyvärr inte av det beskedet och vänskapen rann ut. Detta var 2008.

    Nästa graviditet dröjde till 2011. MA upptäckt på KUB-ul på semestern. Blödningen var helvetisk. Skulle ha fått den bebisen ungefär samtidigt som vår kronprinsessa fick sin äldsta. Sinnessjukt jobbigt. Det började då även bli väldigt jobbigt att se magar och barnvagnar med liggdelar på stan. Relationen tog stryk. Kände mig otroligt okvinnlig som inte kunde behålla en graviditet.

    Graviditet tre var i början av 2013. Oro fram till RUL i princip. Fick ett tidigt UL i v8 (7+) och fick veta att det var tvillingar. Först oro till KUB-ul, det var ju runt v12 som det gått åt skogen båda gångerna varav det ena upptäckt just på KUB-ul. Sen var det oro till RUL. Det var skönt att det var tvillingar eftersom man sen får fler ultraljud efter RUL för att se så att bebisarna mår bra. Det gjorde det lite lugnare. De gick full tid och föddes i november 2013.

    Syskonstress har inte funnits. Vi hade inte direkt planerat för mer än ett barn oavsett, så att det blev två på en gång var mest en bonus. Det tog flera år innan det ändå slutade kännas jobbigt att se magar och barnvagnar även om jag visste att jag inte ville ha fler barn.
  • Bunny on speed

    Det var jättejobbigt när andra blev gravida snabbt.

    Efter att ha fått barn kan jag bara glädjas med andra istället. Vi struntade i att försöka en massa för att få syskon, och valde ivf igen


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (E)

    Nej jag var aldrig ledsen eller bitter för andras lycka. Trots att det tog så lång tid att bli gravid, 8 år är lång tid att vänta.

Svar på tråden Ni som fått barn via ivf/kämpat länge